Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaworska-Matys, Dorota
dc.date.accessioned2013-07-11T09:44:16Z
dc.date.available2013-07-11T09:44:16Z
dc.date.issued2012-12
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/2393
dc.description.abstractOpis funkcjonowania społeczności polskich szkół na Litwie w świetle narracji jej członków ukazuje złożony obraz lokalnych strategii i technik konstruowania tożsamości narodowej na litewskim pograniczu kulturowym. Analiza materiału badawczego skoncentrowana jest na odtworzeniu różnorodności dyskursu tożsamości narodowej oraz na opisie zjawisk jej nabywania, prezentowania i argumentowania. Opisane wzory identyfikacji: „Polskość to jest dla mnie wszystko”, „Polskość to polska kultura”, „Polskość to wolność wyboru”, „Polskość – nie wiem …”, pokazują jej przemiany na przestrzeni kilku dziesięcioleci, pod wpływem bezpośrednich wydarzeń społecznych i politycznych oraz szerszych procesów kulturowych. Społeczne funkcje narracji polskości na Litwie związane są z przekazem skierowanym do różnych odbiorców: członków własnej spo-łeczności, litewskiej większości oraz państwa polskiego. Dotyczą uznania odrębnego autochtonicznego kształtu polskości na Litwie oraz troski o jej przetrwanie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 41
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpoczucie tożsamości narodowejpl_PL
dc.subjectkształty polskościpl_PL
dc.subjectspołeczna funkcja narracjipl_PL
dc.titleBiografie Polaków na Litwie - poczucie tożsamości narodowej w narracjach uczniów, rodziców i nauczycieli polskich szkółpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number143-160
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Pedagogiki, Uniwersytet Gdański
dc.referencesAlheit P. (2006), Biografia i mentalność. Narracyjne badanie relacji pokoleniowych w Niemczech Wschodnich, Polsce i Czechach, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3.
dc.referencesBardach J. (1988), O świadomości narodowej Polaków na Litwie i Białorusi w XIX–XX wieku, [w:] Wrzesiński W. (red.), Między Polską etniczną a historyczną, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
dc.referencesBauman Z. (1994), Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa: Instytut Kultury.
dc.referencesBokszański Z. (2003), Tożsamości zbiorowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
dc.referencesBoski P. (1992), O byciu Polakiem na obczyźnie, [w:] Boski P., Jarymowicz M., Malewska-Peyre H., Tożsamość a odmienność kulturowa, Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
dc.referencesCzyżewski M., Piotrowski A., Rokuszewska-Pawełek A. (red.) (1996), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury UŁ.
dc.referencesDyczewski L. (1995), Kultura polska w procesie przemian, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
dc.referencesErikson E. (2004), Tożsamość a cykl życia, Poznań: Zysk i S-ka
dc.referencesHabermas J. (1993), Obywatelstwo a tożsamość narodowa, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
dc.referencesJanion M. (2000), Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
dc.referencesKaźmierska K. (1996), Konstruowanie narracji o doświadczeniu wojennej biografii, [w:] Czyżewski M., Piotrowski A., Rokuszewska-Pawełek A. (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury UŁ.
dc.referencesKoseła K. (2003), Polak i katolik, splątana tożsamość, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
dc.referencesLewowicki T. (1995), Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych, [w:] Urlińska M. (red.), Edukacja a tożsamość etniczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
dc.referencesMendel M. (2001), Edukacja społeczna, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
dc.referencesNiewiara A. (2009), Kształty polskiej tożsamości. Potoczny dyskurs narodowy w perspektywie etnolingwistycznej (XVI–XX w.), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
dc.referencesNowicka E. (2000), Polacy czy cudzoziemcy, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
dc.referencesNowicka E., Łodziński S. (1998), U progu otwartego świata, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
dc.referencesParfieniuk I. (2006), Nauczyciel w sytuacji dialogu kultur, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
dc.referencesSchütze F. (1997), Trajektoria cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, t. 144 (1).
dc.referencesSobecki M. (2007), Kultura symboliczna a tożsamość : studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana
dc.referencesSzerląg A. (2005), Narodowościowe zróżnicowanie litewskiej oświaty pod koniec XX wieku, [w:] Szerląg A. (red.), Wymiary współczesnej edukacji na Litwie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
dc.referencesSzpociński A. (2006), Formy przeszłości a komunikacja społeczna, [w:] Szpociński A., Kwiatkowski P., Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
dc.referencesTurowski J. (1996) Naród jako wspólnota ideologiczno-kulturowa, [w:] Wprowadzenie do pedagogiki, Jaworska T., Leppert R. (wybór), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
dc.referencesUrlińska M. (red.) (1995), Edukacja a tożsamość etniczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
dc.referencesVenclova T. (1995), Litwo, ojczyzno nasza, [w:] Traba R. (red.), Tematy polsko-litewskie, Olsztyn: Wspólnota Kulturowa Borussia.


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska