Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGolawska-Witkowska, Gabriela
dc.contributor.authorMazurek-Krasodomska, Ewa
dc.contributor.authorRzeczycka, Anna
dc.contributor.editorWieteska, Stanisław
dc.contributor.editorBurzyńska, Dorota
dc.date.accessioned2018-01-17T11:04:42Z
dc.date.available2018-01-17T11:04:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationGolawska-Witkowska G., Mazurek-Krasodomska E., Rzeczycka A., Wiedza finansowa studentów uczelni technicznych na przykładzie Politechniki Gdańskiej i jej determinanty, [w:] Wieteska S., Burzyńska D., (red.), Granice finansów XXI wieku. Finanse publiczne, rynek finansowy, finanse przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [35]-48, doi: 10.18778/8088-792-3.04pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23870
dc.descriptionW monografii omówiono zagadnienia dotyczące współczesnych finansów, zaprezentowane w 2016 r. podczas Konferencji Katedr Finansowych zatytułowanej „Granice finansów XXI wieku". Autorzy artykułów podjęli rozważania na temat perspektyw rozwoju finansów publicznych przedsiębiorstw oraz rynku finansowego. Poruszona przez nich problematyka i sformułowane wnioski mają znaczenie nie tylko dla teorii finansów, lecz także praktyki gospodarczej.pl_PL
dc.description.abstractW badaniach naukowych często wskazuje się na znaczenie świadomości finansowej ludności i związek pomiędzy nią a stabilnym wzrostem gospodarczym kraju. Świadomość finansowa wiąże się nierozerwalnie z wiedzą ekonomiczną ludności. W ostatnich latach podejmowano się wielu badań dotyczących oceny tego obszaru wiedzy zarówno Polaków, jak również obywateli innych krajów. Wskazano tym samym na niski poziom świadomości finansowej oraz wiedzy ankietowanych. Ponadto opinie zgłaszane przez pracodawców i przedsiębiorstwa wskazują na niewystarczającą wiedzę finansową inżynierów, którzy są przez nich zatrudniani. Braki w tym obszarze powodują problemy z odpowiednim podejmowaniem decyzji, które mają istotny wpływ na finanse przedsiębiorstwa, w szczególności zaś na racjonalne zarządzanie środkami finansowymi. Dlatego też celem niniejszego artykułu jest ocena wiedzy studentów uczelni technicznej, w której istotną grupę absolwentów stanowią inżynierowie. Absolwenci tych uczelni w dalszej pracy zawodowej obok wiedzy technicznej, w opinii autorek, powinni posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy finansowej. Autorki na podstawie przeprowadzonych badań widzą potrzebę podjęcia edukacji studentów tego typu uczelni w zakresie finansów. Zastosowaną metodą badawczą jest analiza literatury przedmiotu oraz badania ankietowe. Na podstawie przeprowadzonych badań należy zauważyć, że poziom wiedzy studentów badanej uczelni technicznej nie odbiega znacznie od poziomu wiedzy wyznaczonego w badaniach krajowych i zagranicznych. Ponadto wykazano słabą bądź średnią korelację pomiędzy badanymi determinantami a poziomem wiedzy ankietowanych.pl_PL
dc.description.abstractThe academic research often points to the importance of financial awareness of the population and the relationship between financial awareness and stable economic growth of the country. Financial awareness is inseparably connected with the economic knowledge of the population. Many studies on the evaluation of this area of Poles’ knowledge have been carried out recently. They indicated the same low level of financial awareness and knowledge of the respondents. In addition, the opinions reported by employers and businesses indicate insufficient financial knowledge of engineers who are employed by them. Gaps in the area cause problems with the appropriate decision-making, which has a significant impact on the corporate finance. Therefore, the objective of this article is to evaluate the knowledge of technical universities’ students who will be future engineers. In the opinion of the authors, graduates of these universities in the further work next to technical knowledge should have the ability to use financial knowledge. Based on the study the authors see the need for this type of students universities’ education in the field of finance. The applied research method is the analysis of literature and surveys. It should be noted that the level of knowledge of technical universities’ students does not differ significantly from the level of knowledge set in the domestic and foreign research. Moreover, it has been shown a poor or average correlation between the selected determinants of the level of respondents’ financial knowledge.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWieteska S., Burzyńska D., (red.), Granice finansów XXI wieku. Finanse publiczne, rynek finansowy, finanse przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectświadomość finansowapl_PL
dc.subjectwiedza finansowapl_PL
dc.subjectfinancial literacypl_PL
dc.subjectfinancial awarenesspl_PL
dc.titleWiedza finansowa studentów uczelni technicznych na przykładzie Politechniki Gdańskiej i jej determinantypl_PL
dc.title.alternativeFinancial literacy of technical universities’ students on the example of Gdansk University of Technology and its determinantspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[35]-48pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Katedra Analizy Ekonomicznej i Finansówpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-792-3
dc.referencesAtkinson A., Messy F. (2012), Measuring Financial Literacy: Results of The OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, „OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions”, No. 15, OECD Publishing, Paris.pl_PL
dc.referencesCohen M., McGuiness E., Sebstad J., Stack K. (2006), Market research for financial education, Working Paper 2, Microfinance Opportunities, Washington.pl_PL
dc.referencesFlejterski S. (2008), Świadomość i kultura ekonomiczna gospodarstw domowych w ujęciu teoretycznym, [w:] B. Świecka (red.), Bankructwa gospodarstw domowych. Perspektywy ekonomiczna i społeczna, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHastings J.S., Madrian B.C., Skimmyhornb W.L. (2012), Financial Literacy, Financial Education and Economic Outcomes, NBER Working Paper Series, National Bureau of Economic Research, No. 18412, Cambridge.pl_PL
dc.referencesInstytut Wolności, Raiffeisen Polbank (2014), Stan wiedzy ekonomicznej Polaków – raport Instytutu Wolności i Raiffeisen Polbank.pl_PL
dc.referencesIwanicz-Drozdowska M. (2009), Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych, Raport z badań, SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk M. (2010), Edukacja finansowa w świetle badań empirycznych, Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, Gdynia.pl_PL
dc.referencesKlimkiewicz A., Klimkiewicz M. (2012), Znaczenie planowania finansów osobistych na przykładzie szczecińskich studentów w świetle badań, [w:] Współczesne Problemy Ekonomiczne, Nr 5, Zeszyty Naukowe, Nr 767, Uniwersytet Szczeciński, s. 199–211.pl_PL
dc.referencesKołodziej S. (2014), Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce, [w:] Polityka społeczna wobec przemian demograficznych, Nr 167, Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 97–105.pl_PL
dc.referencesKnehas-Olejnik A. (2014), Rola edukacji finansowej w racjonalizowaniu zachowań konsumentów, Handel Wewnętrzny, Nr 3 (350), s. 255–273.pl_PL
dc.referencesKuchciak I. (2013), Kreowanie świadomości finansowej wyzwaniem konkurencyjności w niesprzyjającym otoczeniu, Zarządzanie i Finanse, Nr 4, Uniwersytet Łódzki, Łódź.pl_PL
dc.referencesKuchciak I. (2014), Świadomość finansowa osób w wieku 50+ a korzystanie z produktów bankowych, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio H. Oeconomia, Vol. XLVIII, 4.pl_PL
dc.referencesKuchciak I., Świeszczak M., Świeszczak K., Marcinkowska M. (2014), Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji Silver Economy, Uniwersytet Łódzki, Łódź.pl_PL
dc.referencesLusardi A., Mitchell O.S. (2011), Financial literacy around the world: an overview, NBER Working Paper Series, National Bureau of Economic Research, No. 17107, Cambridge.pl_PL
dc.referencesMaison D. (2013), Polak w świecie finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMajewski P., Walczak D. (2013), Świadomość ubezpieczeniowa studentów w aspekcie postrzegania rynku, Studia Oeconomica Posnaniensia, Vol. 1, No. 11 (260).pl_PL
dc.referencesOECD (2016), Financial Education in Europe. Trends and recent developments, OECD Publishing, Paris.pl_PL
dc.referencesStan wiedzy finansowej Polaków (2009), Raport Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Dom Badawczy Maison.pl_PL
dc.referencesZdanowska M. (2012), Świadomość finansowa w Polsce, [w:] Współczesne Problemy Ekonomiczne, Nr 5, Zeszyty Naukowe nr 767, Uniwersytet Szczeciński, s. 213–216.pl_PL
dc.contributor.authorEmailg.golawska@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailemazurek@zie.pg.gda.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailrzeczycka@interia.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-792-3.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska