dc.contributor.author | Golawska-Witkowska, Gabriela | |
dc.contributor.author | Mazurek-Krasodomska, Ewa | |
dc.contributor.author | Rzeczycka, Anna | |
dc.contributor.editor | Wieteska, Stanisław | |
dc.contributor.editor | Burzyńska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2018-01-17T11:04:42Z | |
dc.date.available | 2018-01-17T11:04:42Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Golawska-Witkowska G., Mazurek-Krasodomska E., Rzeczycka A., Wiedza finansowa studentów uczelni technicznych na przykładzie Politechniki Gdańskiej i jej determinanty, [w:] Wieteska S., Burzyńska D., (red.), Granice finansów XXI wieku. Finanse publiczne, rynek finansowy, finanse przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [35]-48, doi: 10.18778/8088-792-3.04 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/23870 | |
dc.description | W monografii omówiono zagadnienia dotyczące współczesnych finansów, zaprezentowane w 2016 r. podczas Konferencji Katedr Finansowych zatytułowanej „Granice finansów XXI wieku". Autorzy artykułów podjęli rozważania na temat perspektyw rozwoju finansów publicznych przedsiębiorstw oraz rynku finansowego. Poruszona przez nich problematyka i sformułowane wnioski mają znaczenie nie tylko dla teorii finansów, lecz także praktyki gospodarczej. | pl_PL |
dc.description.abstract | W badaniach naukowych często wskazuje się na znaczenie świadomości finansowej ludności
i związek pomiędzy nią a stabilnym wzrostem gospodarczym kraju. Świadomość finansowa wiąże się
nierozerwalnie z wiedzą ekonomiczną ludności. W ostatnich latach podejmowano się wielu badań
dotyczących oceny tego obszaru wiedzy zarówno Polaków, jak również obywateli innych krajów.
Wskazano tym samym na niski poziom świadomości finansowej oraz wiedzy ankietowanych.
Ponadto opinie zgłaszane przez pracodawców i przedsiębiorstwa wskazują na niewystarczającą
wiedzę finansową inżynierów, którzy są przez nich zatrudniani. Braki w tym obszarze powodują
problemy z odpowiednim podejmowaniem decyzji, które mają istotny wpływ na finanse przedsiębiorstwa,
w szczególności zaś na racjonalne zarządzanie środkami finansowymi.
Dlatego też celem niniejszego artykułu jest ocena wiedzy studentów uczelni technicznej, w której
istotną grupę absolwentów stanowią inżynierowie. Absolwenci tych uczelni w dalszej pracy zawodowej
obok wiedzy technicznej, w opinii autorek, powinni posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy
finansowej. Autorki na podstawie przeprowadzonych badań widzą potrzebę podjęcia edukacji studentów
tego typu uczelni w zakresie finansów. Zastosowaną metodą badawczą jest analiza literatury
przedmiotu oraz badania ankietowe.
Na podstawie przeprowadzonych badań należy zauważyć, że poziom wiedzy studentów badanej
uczelni technicznej nie odbiega znacznie od poziomu wiedzy wyznaczonego w badaniach krajowych
i zagranicznych. Ponadto wykazano słabą bądź średnią korelację pomiędzy badanymi determinantami
a poziomem wiedzy ankietowanych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The academic research often points to the importance of financial awareness of the population
and the relationship between financial awareness and stable economic growth of the country.
Financial awareness is inseparably connected with the economic knowledge of the population.
Many studies on the evaluation of this area of Poles’ knowledge have been carried out recently. They
indicated the same low level of financial awareness and knowledge of the respondents.
In addition, the opinions reported by employers and businesses indicate insufficient
financial knowledge of engineers who are employed by them. Gaps in the area cause problems
with the appropriate decision-making, which has a significant impact on the corporate finance.
Therefore, the objective of this article is to evaluate the knowledge of technical universities’
students who will be future engineers. In the opinion of the authors, graduates of these universities
in the further work next to technical knowledge should have the ability to use financial knowledge.
Based on the study the authors see the need for this type of students universities’ education in the field
of finance. The applied research method is the analysis of literature and surveys.
It should be noted that the level of knowledge of technical universities’ students does not differ
significantly from the level of knowledge set in the domestic and foreign research. Moreover,
it has been shown a poor or average correlation between the selected determinants of the level
of respondents’ financial knowledge. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Wieteska S., Burzyńska D., (red.), Granice finansów XXI wieku. Finanse publiczne, rynek finansowy, finanse przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | świadomość finansowa | pl_PL |
dc.subject | wiedza finansowa | pl_PL |
dc.subject | financial literacy | pl_PL |
dc.subject | financial awareness | pl_PL |
dc.title | Wiedza finansowa studentów uczelni technicznych na przykładzie Politechniki Gdańskiej i jej determinanty | pl_PL |
dc.title.alternative | Financial literacy of technical universities’ students on the example of Gdansk University of Technology and its determinants | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | [35]-48 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Katedra Analizy Ekonomicznej i Finansów | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-792-3 | |
dc.references | Atkinson A., Messy F. (2012), Measuring Financial Literacy: Results of The OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, „OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions”, No. 15, OECD Publishing, Paris. | pl_PL |
dc.references | Cohen M., McGuiness E., Sebstad J., Stack K. (2006), Market research for financial education, Working Paper 2, Microfinance Opportunities, Washington. | pl_PL |
dc.references | Flejterski S. (2008), Świadomość i kultura ekonomiczna gospodarstw domowych w ujęciu teoretycznym, [w:] B. Świecka (red.), Bankructwa gospodarstw domowych. Perspektywy ekonomiczna i społeczna, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hastings J.S., Madrian B.C., Skimmyhornb W.L. (2012), Financial Literacy, Financial Education and Economic Outcomes, NBER Working Paper Series, National Bureau of Economic Research, No. 18412, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Instytut Wolności, Raiffeisen Polbank (2014), Stan wiedzy ekonomicznej Polaków – raport Instytutu Wolności i Raiffeisen Polbank. | pl_PL |
dc.references | Iwanicz-Drozdowska M. (2009), Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych, Raport z badań, SGH, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarczyk M. (2010), Edukacja finansowa w świetle badań empirycznych, Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, Gdynia. | pl_PL |
dc.references | Klimkiewicz A., Klimkiewicz M. (2012), Znaczenie planowania finansów osobistych na przykładzie szczecińskich studentów w świetle badań, [w:] Współczesne Problemy Ekonomiczne, Nr 5, Zeszyty Naukowe, Nr 767, Uniwersytet Szczeciński, s. 199–211. | pl_PL |
dc.references | Kołodziej S. (2014), Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce, [w:] Polityka społeczna wobec przemian demograficznych, Nr 167, Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 97–105. | pl_PL |
dc.references | Knehas-Olejnik A. (2014), Rola edukacji finansowej w racjonalizowaniu zachowań konsumentów, Handel Wewnętrzny, Nr 3 (350), s. 255–273. | pl_PL |
dc.references | Kuchciak I. (2013), Kreowanie świadomości finansowej wyzwaniem konkurencyjności w niesprzyjającym otoczeniu, Zarządzanie i Finanse, Nr 4, Uniwersytet Łódzki, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kuchciak I. (2014), Świadomość finansowa osób w wieku 50+ a korzystanie z produktów bankowych, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio H. Oeconomia, Vol. XLVIII, 4. | pl_PL |
dc.references | Kuchciak I., Świeszczak M., Świeszczak K., Marcinkowska M. (2014), Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji Silver Economy, Uniwersytet Łódzki, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Lusardi A., Mitchell O.S. (2011), Financial literacy around the world: an overview, NBER Working Paper Series, National Bureau of Economic Research, No. 17107, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Maison D. (2013), Polak w świecie finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Majewski P., Walczak D. (2013), Świadomość ubezpieczeniowa studentów w aspekcie postrzegania rynku, Studia Oeconomica Posnaniensia, Vol. 1, No. 11 (260). | pl_PL |
dc.references | OECD (2016), Financial Education in Europe. Trends and recent developments, OECD Publishing, Paris. | pl_PL |
dc.references | Stan wiedzy finansowej Polaków (2009), Raport Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Dom Badawczy Maison. | pl_PL |
dc.references | Zdanowska M. (2012), Świadomość finansowa w Polsce, [w:] Współczesne Problemy Ekonomiczne, Nr 5, Zeszyty Naukowe nr 767, Uniwersytet Szczeciński, s. 213–216. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | g.golawska@gmail.com | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | emazurek@zie.pg.gda.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | rzeczycka@interia.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-792-3.04 | |