dc.contributor.author | Gajek, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2013-07-09T16:18:39Z | |
dc.date.available | 2013-07-09T16:18:39Z | |
dc.date.issued | 2012-12 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/2321 | |
dc.description.abstract | Doznawanie przemocy jest upokarzające, niszczące dla ludzi i związków mię-dzy nimi, budzi cierpienie, nienawiść, chęć odwetu lub ucieczki, a konsekwencje tych doświadczeń
widoczne są w życiu ofiar przez wiele lat. Narracje kobiet przebywających w ośrodku wsparcia dla
ofiar przemocy w rodzinie nasycone są wydarzeniami niosącymi cierpienie. Doświadczenia trajektoryjne występują w trzech przenikających się wzajemnie przestrzeniach, w jakich konstruowane są
narracje: przestrzeni związanej z rodziną pochodzenia („małe piekło”), przestrzeni własnej rodziny,
rodziny prokreacji („gehenna”) oraz przestrzeni ośrodka wsparcia ( „męczarnia”).
Rekonstrukcja doświadczeń biograficznych kobiet doznających przemocy pozwoliła na porównanie ich losów i charakterystykę typów przebiegu życia oraz odtworzenie procesualności zjawiska przemocy (jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji), a także działań osób zaangażowanych w sytuację, z perspektywy uczestniczek zdarzeń. Istotnym elementem tej rekonstrukcji była
analiza znaczenia sił ludzkich dla kształtowania się doświadczeń biograficznych narratorek. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 41 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | doświadczenia biograficzne | pl_PL |
dc.subject | trajektoria | pl_PL |
dc.subject | przemoc wobec kobiet | pl_PL |
dc.subject | siły ludzkie | pl_PL |
dc.title | Doświadczenie kobiet doznających przemocy - analiza trajektorii | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 79-99 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Pedagogiki Społecznej, Uniwersytet Łódzki | |
dc.references | Czyżewski M., Rokuszewska-Pawełek A. (1989), Analiza autobiografii Rudolpha Hössa, cz. I, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 35–65. | |
dc.references | Czyżewski M., Rokuszewska-Pawełek A. (1990), Analiza autobiografii Rudolpha Hössa, cz. III, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 119–135. | |
dc.references | Denzin N. (1990), Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: znaczenie a metoda w analizie biograficznej, [w:] Włodarek J., Ziółkowski M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa: PWN. | |
dc.references | Helling I. (1990), Metoda badań biograficznych, [w:] Włodarek J., Ziółkowski M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa: PWN | |
dc.references | Jakob G. (2001), Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych, [w:] Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | |
dc.references | Kaźmierska K. (1996a), Konstruowanie narracji o doświadczeniu wojennej biografii. Na przykładzie analizy narracji kresowych, [w:] Czyżewski M., Piotrowski A., Rokuszewska-Pawełek A. (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury UŁ. | |
dc.references | Kaźmierska K. (1996b), Wywiad narracyjny – technika i pojęcie analityczne, [w:] Czyżewski M., Piotrowski A., Rokuszewska-Pawełek A. (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury UŁ. | |
dc.references | Kaźmierska K. (1999), Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. | |
dc.references | Kaźmierska K. (2004), Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53 (1), s. 71–96. | |
dc.references | Mazur J. (2002), Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | |
dc.references | Pospiszyl I. (1994), Przemoc w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne | |
dc.references | Prawda M. (1989), Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne”, nr 4, s. 81–99 | |
dc.references | Prawda M. (1990), Biografia indywidualna a procesy zbiorowe. O przemianie w życiu „Adama”, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 95–106. | |
dc.references | Radlińska H. (1935), Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Warszawa: Nasza Księgarnia. | |
dc.references | Radlińska H. (1961), Pedagogika społeczna, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | |
dc.references | Riemann G., Schütze F. (1992), „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 89–111. | |
dc.references | Rokuszewska-Pawełek A. (2002), Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | |
dc.references | Schütze F. (1997), Trajektoria cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, t. 144 (l), s. 11–57 | |
dc.references | Szlachcicowa I. (2003), Trwanie i zmiana: międzygeneracyjne różnice w strategiach opracowywania zmiany społecznej, [w:] Szlachcicowa I. (red.), Biografia a tożsamość, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego | |
dc.references | Włodarek J., Ziółkowski M. (red.) (1990), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa: PWN | |
dc.references | Włodarek J., Ziółkowski M. (1990), Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, [w:] Włodarek J., Ziółkowski M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa: PWN. | |