Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSztabiński, Grzegorz
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.date.accessioned2017-09-28T11:03:59Z
dc.date.available2017-09-28T11:03:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSztabiński G., Empatia w sztuce – dawniej i dziś, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [93]-115, doi: 10.18778/8088-239-3.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-239-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22747
dc.description.abstractAt the turn of the 19th and 20th centuries, scholars began to include the notion of empathy in their reflections on art; such a perspective was aimed at revaluing basic aesthetic issues. The article summarizes the core principles of the concept of empathy employed in the field of fine arts, and examines its use in the theories of such scholars as Robert Vischer, Theodor Lipps, Heinrich Wölfflin and Wilhelm Worringer. This will be followed by a brief consideration of the reasons why this idea was rejected by the researchers on art in the second half of the 20th century. Against this background, my article will pose the question regarding a return to the concept of empathy in the reflection on the visual arts in this century. Its symptoms have been pointed out by some Anglophone authors (such as Juliet Koss). One should, however, note the differences in the new approach. The former biophysiological background has been replaced with references to contemporary research on brain functioning. Instead of concentrating on the expressive character of architecture, scholars explore e.g. an empathetic response to human images (David Freedberg) or to landscapes and still lifes (Michael Fried).pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztukipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectempatiapl_PL
dc.subjectsztukapl_PL
dc.titleEmpatia w sztuce – dawniej i dziśpl_PL
dc.title.alternativeEmpathy in art: past and presentpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[93]-115pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Historii Sztukipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-240-9
dc.referencesArchitecture as Performing Art, red. M. Feuerstein, G. Read, Burlington 2013.pl_PL
dc.referencesArnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesBachmann-Medick D., Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesBayer R., Histoire de l’esthétique, Paris 1961.pl_PL
dc.referencesBridge H., Empathy theory and Heinrich Wölfflin: A reconsideration, „Journal of European Studies” 2010, t. 41, nr 1, s. 3–22.pl_PL
dc.referencesColman A.M., Słownik psychologii, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesEsrock E.J., Embodying Art: The Spectator and the Inner Body, „Poetics Today” 2010, t. 31, nr 2, s. 217–250.pl_PL
dc.referencesFreedberg D., Potęga wizerunków. S tudia z h istorii i t eorii o ddziaływania, tłum. E. Klekot, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesFreedberg D., Gallese V., Motion, emotion and empathy in esthetic experience, „Trends in Cognitive Sciences” 2007, t. 11, nr 5, s. 197–202.pl_PL
dc.referencesFried M., Menzel’s Realism: Art and Embodiment in Nineteenth-Century Berlin, New Haven 2002.pl_PL
dc.referencesKoss J., On the Limits of Empathy, „The Art Bulletin” 2006, t. 88, nr 1, s. 139–157.pl_PL
dc.referencesLipps Th., Ästhetik: Psychologie des Schönen und der Kunst, t. 1: Grundlegung der Ästhetik, Hamburg–Leipzig 1903.pl_PL
dc.referencesMorawski S., Ekspresja, „Studia Estetyczne” 1974, nr 11, s. 315–335.pl_PL
dc.referencesStanford Encyclopedia of Philosophy, red. E.N. Zalta, Stanford 2015, http://plato.stanford. edu/ (dostęp: 18.01.2016).pl_PL
dc.referencesSztabiński G., Dlaczego geometria? Problemy współczesnej sztuki geometrycznej, Łódź 2004.pl_PL
dc.referencesVischer R., On the Optical Sense of Form: A Contribution to Aesthetics, [w:] Empathy, Form, and Space: Problems in German Aesthetics, 1873–1893, Santa Monica 1994.pl_PL
dc.referencesVocabulaire d’esthétique, red. A. Souriau, Paris 1990.pl_PL
dc.referencesWölfflin H., Prolegomena to a Psychology of Architecture, [w:] Art in Theory, 1815–1900. An Anthology of Changing Ideas, red. Ch. Harrison, P. Wood, J. Gaiger, Malden–Oxford–Carlton 1998, s. 711–717.pl_PL
dc.referencesWölfflin H., Renaissance et Baroque, tłum. G. Ballangé, Paris 1967.pl_PL
dc.referencesWorringer W., Abstraction et Einfühlung. Contribution à la psychologie du style, tłum. E. Martineau, Paris 1978.pl_PL
dc.referencesWorringer W., L’art gothique, tłum. D. Decourdemanche, Paris 1967.pl_PL
dc.referencesRamachandran V.S., Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?, tłum. A i M. Binderowie, E. Józefowicz, Warszawa 2012.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-239-3.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska