Now showing items 281-300 of 1270

    • Stanisław Barańczak słucha Mozarta 

      Dembińska-Pawelec, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This essay presents an interpretation of Stanisław Barańczak poem Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta. Barańczak translated the libretto of Lorenzo Da Ponte to the Mozart’s opera The Marriage of Figaro. A fragment ...
    • Deprecjacja czy podziw? O Skrzypcach i Klawesynie Zbigniewa Herberta 

      Wiśniewski, Jerzy (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      In Zbigniew Herbert’s early works from the volume Hermes, pies i gwiazda (Hermes, a dog and a star, 1957), one can find cues indicating that contacts with music were his source of ambivalent feelings and reflections. This ...
    • Beethoven Różewicza i Herberta 

      Adamowska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article addresses the attitude of Różewicz and Herbert towards Beethoven’s music. The author of this paper refers to the following works: a story New School of Philosophy (PR I), an essay Painting by Night 21.01.85 ...
    • Możliwości partytury – możliwości poezji. Schäffer i Wirpsza 

      Bogalecki, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper is an attempt to compare experimental artistic activities taken independently by the composer Bogusław Schäffer, and the poet Witold Wirpsza in the 1960s. In the works of the former the role and ways of using a ...
    • Muzyczny idiom Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły. Rozpoznanie wstępne 

      Tenczyńska, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article analyses the aspects of the lexical, stylistic and structural levels of Eight Nocturns from Władysław Sebała’s volume Egotic Concerto, which make up the musical idiom of the cycle. The analysis of its relationship ...
    • Percepcja wrażeń akustycznych w wierszu Mochnacki Jana Lechonia 

      Radion, Ewelina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This research on the perception of phonic reality presented in Jan Lechoń’s poem Mochnacki is based on interdisciplinary sound studies, specifically the findings made by musicologists, music critics, music psychologists, ...
    • Między Bogiem a Naturą. Słowo i muzyka w świecie Leśmiana 

      Cieślik, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This essay shows how multidirectional relations between the words and the music are bound in Leśmian’s world. The medium is a human being, a poet-singer oversensitive to the voice of being, who turns music into words and ...
    • Mit orfejski à rebours. O Pieśni tryumfującej miłości Tadeusza Micińskiego 

      Badowska, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      The author analyses Pieśń tryumfującej miłości (one the prose poems by Tadeusz Miciński) as an inverted version of the myth of Orpheus and Eurydice. The interpretation is embedded in the context of the Orphic doctrine and ...
    • O muzyczności Wirów Henryka Sienkiewicza 

      Samborska-Kukuć, Dorota Karolina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      Alhough Henryk Sienkiewicz’s musical competence was not extensive, his writing shows predilection for the harmony of such eminent composers as Beethoven and Schumann. Musical thematisations that highlight the transcendent ...
    • Od Redakcji 

      Wiśniewski, Jerzy (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
    • Kryminał i romantyzm. Przypadek "Tancerza" Łukasza Orbitowskiego i Jarosława Urbaniuka 

      Kurska, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      This article describes the use of romantic elements in Orbitowski and Urbaniuk’s criminal novel, Tancerz (Dancer). It also shows how the authors of the pop-cultural story enrich the plot, language and poetry thanks by ...
    • Żony trucicielki. Kroniki kryminalne jako konteksty wątków powieściowych 

      Budrewicz, Tadeusz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      This article addresses the cases of criminal poisonings of men performed by women in the 19th century. This theme was not popular in crime novels because evidence was established in chemical laboratories rather than by ...
    • (Pop)kulturowe trwanie wieku XIX Casus: literatura kryminalna 

      Mazurkiewicz, Adam (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      The article considers writing strategies that reconstruct the past and are present in latest Polish crime novels. Among functions catered by crime novels whose storylines are set in 19th century play various functions such ...
    • Detektyw Fryga na tropie Henryk Nagiel "Tajemnica Nalewek" i "Sęp" 

      Stachura-Lupa, Renata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      Nagiel’s novels have not attracted researchers’ attention, except for some references to works devoted to the development of mystery novels in Poland, the image of Warsaw in Polish literature of the 19th century, or the ...
    • Kilka uwag na marginesie powieści kryminalnych Walerego Przyborowskiego 

      Berkan-Jabłońska, Maria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      This article addresses the question of Walery Przyborowski’s pioneering status in the Polish crime prose of the 19th century. On the basis of a comparison between Przyborowski’s novels such as The Acacia Leaf and The Black ...
    • "Na dnie sumienia", czyli powieść tajemnic w służbie literatury tendencyjnej 

      Sadlik, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      The topic of this paper is a forgotten novel by Eliza Orzeszkowa At the Bottom of Conscience (which is only known to literary historians), and more specifically, its connection with an incredibly popular genre of the 19 ...
    • "Samobójca. Powieść karpacka" Władysława Sabowskiego: popularna powieść regionalna 

      Narolska, Aneta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      Suicide. Carpathian novel by Władysław Sabowski is considered to be the first mod­ern Polish crime fiction. It focuses on crime, but there is no riddle or a way leading to the solution of the mystery. The suspense intertwines ...
    • Kryminał w literaturze polskiej XIX wieku. Kilka uwag 

      Ruszczyńska, Marta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      This article is an attempt at describing the conditions which governed the Polish crime novel in the 19th century. The author of this article takes into consideration the context of the West-European crime novel and its ...
    • O kilku kontekstach powieści Joan Lindsay "Piknik pod Wiszącą Skałą" 

      Samborska-Kukuć, Dorota Karolina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      Piknik pod Wiszącą Skałą, napisana w poł. lat sześćdziesiątych powieść Joan Lindsay, jest w Australii dziełem kultowym o wielu interpretacjach. Jedną z nich jest adaptacja filmowa Petera Weira, która – zwłaszcza dla odbiorcy ...
    • Galicyjska prowincja wobec demoniczności zła w powieściach kryminalnych "Złoty wilk" i "Czarne złoto" Bartłomieja Rychtera 

      Darska, Bernadetta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      This article addresses two crime novels by Bartłomiej Rychter, Złoty wilk (Gold wolf) and Czarne złoto (Black gold), which are set in the 19th century Galicia, in order to demonstrate how the nature of the setting and ...