Show simple item record

dc.contributor.authorDąbrowska, Agata
dc.contributor.editorŻakowska, Magdalena
dc.contributor.editorDąbrowska, Agata
dc.contributor.editorParnes, Jakub
dc.date.accessioned2017-06-14T06:09:52Z
dc.date.available2017-06-14T06:09:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationDąbrowska A., Żydowski chwast czy most pojednania? Wizerunki teatru żydowskiego w Polsce na łamach prasy polskiej i żydowskiej, [w:] Żakowska M., Dąbrowska A., Parnes J. (red.), Europa swoich Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [123]-138, doi: 10.18778/8088-635-3.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-635-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21952
dc.description.abstractNiniejszy artykuł omawia różne stereotypowe wizerunki teatru żydowskiego w Polsce prezentowane na łamach prasy polskiej i żydowskiej (w języku polskim i jidysz). Ukazuje wpływ relacji polsko-żydowskich na konstruowanie owych wyobrażeń. Prezentuje zarówno pozytywne, jak i negatywne wizerunki teatru żydowskiego w Polsce.pl_PL
dc.description.abstractThis article discusses the various stereotypes of Jewish theater in Poland presented in the Polish and Jewish press (printed in Polish and Yiddish languages). It analyses the influence of Polish-Jewish relations upon constructing these imagines. It focuses both on positive and negative visions of Jewish theater in Poland.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofŻakowska M., Dąbrowska A., Parnes J. (red.), Europa swoich Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectantysemityzmpl_PL
dc.subjectŻydzipl_PL
dc.subjectteatr żydowskipl_PL
dc.subjectjidyszpl_PL
dc.subjectprasapl_PL
dc.subjectstereotypypl_PL
dc.subjectAntisemitismpl_PL
dc.subjectJewspl_PL
dc.subjectJewish theatrepl_PL
dc.subjectYiddishpl_PL
dc.subjectnewspaperspl_PL
dc.subjectstereotypespl_PL
dc.titleŻydowski chwast czy most pojednania? Wizerunki teatru żydowskiego w Polsce na łamach prasy polskiej i żydowskiejpl_PL
dc.title.alternativeJewish weed or a bridge of reconciliation? Images of Jewish theater in Poland in Polish and Jewish presspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[123]-138pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Studiów Europejskichpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-636-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteStypendystka Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Norway Research Council i Rothschild Foundation. W pracy naukowej bada relacje polsko-żydowskie i ich wpływ na recepcję teatru jidysz w Polsce. Autorka prac zbiorowych, artykułów naukowych i popularnonaukowych poświęconych analizie działalności twórczej polskich środowisk żydowskich.pl_PL
dc.referencesAdamczyk-Garbowska M., Odcienie tożsamości. Literatura jako zjawisko wielojęzyczne, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesAppenszlak J., „Opowieść o siedmiu powieszonych” w Teatrze „Centralnym”, „Nasz Przegląd” 1923, nr 66, s. 3.pl_PL
dc.referencesAppenszlak J., Scena polska, „Nasz Przegląd” 1925, nr 147, s. 3.pl_PL
dc.referencesArnsztajn M., Wi ich ze dos, „Literarisze Bleter” 1929, nr 35, s. 688–689.pl_PL
dc.references[b.a.], b.t., „Izraelita” 1886, nr 8, s. 60pl_PL
dc.references[b.a.], Co o nas piszą, „Izraelita” 1905, nr 42, s. 494.pl_PL
dc.references[b.a.], Na posterunku, „Nasz Przegląd” 1923, nr 1, s. 1.pl_PL
dc.references[b.a.], Teatr żydowski, „Gazeta Warszawska” 1885, nr 16, s. 2.pl_PL
dc.references[b.a], „Hamlet” żargonowy, „Ziemia Lubelska” 1913, nr 182, s. 3.pl_PL
dc.references[b.a], Koło, „Izraelita” 1897, nr 22, s. 8.pl_PL
dc.references[b.a], Mirele Efros na polskiej scenie, „Chwila” 1929, nr 3711, s. 5.pl_PL
dc.references[b.a], Nieudane prowokacje komunistów, „Nowiny Codzienne” 1933, nr 224, s. 3.pl_PL
dc.referencesBułat M., Teatr żydowski w świetle „Izraelity” w latach 1883-1905, „Pamiętnik Teatralny” 1992, zeszyt 1/4, s. 77–126.pl_PL
dc.referencesBułat M., Trójjęzyczny teatr żydowski w Polsce „w lustrze” publicystyki Michała Weicherta na łamach „Lirerarisze Bleter” (Wprowadzenie), [w:] Żydzi w lustrze dramatu, teatru i krytyki teatralnej, red. E. Udalska, Katowice 2004, s. 269–280.pl_PL
dc.referencesBułat M., W poszukiwaniu teatru „żydowskiego": Zygmunt Turkow, [w:] Antreprener. Księga ofiarowana profesorowi Janowi Michalikowi w 70. rocznicę urodzin, red. J. Popiel, Kraków 2009, s. 585–605.pl_PL
dc.referencesEgo., Przed premjerą „Miry Efros”. Rozmowa z Andrzejem Markiem, „Republika” 1929, nr 169, s. 4.pl_PL
dc.referencesFinkelstein L., Oblicze literackie Jakuba Appenszlaka, „Nasza Trybuna” 1950, nr 3, s. 10.pl_PL
dc.referencesFriszlender M., Czy potrzebny jest teatr polsko-żydowski. Artykuł dyskusyjny, „Nasz Przegląd” 1929, nr 236, s. 7.pl_PL
dc.referencesJeske-Choiński T., Teatr żydowski, „Głos Warszawski” 1908, nr 160, s. 2.pl_PL
dc.referencesKamińska I., Nieporozumienia, „Teatr” 1955, nr 12, s. 18.pl_PL
dc.referencesKanfer M., Abraham Goldfaden. W 30-lecie śmierci, „Nowy Dziennik” 1938, nr 65.pl_PL
dc.referencesKanfer M., Gościnne występy Trupy Wileńskiej „Święty płomień” Somerset Maughana. Reż. J. Szigarin, „Nowy Dziennik 1931, nr 119.pl_PL
dc.referencesKanfer M., Kiedy wreszcie przestaniemy mówić o „żargonie żydowskim”? Na marginesie recenzji z przedstawień Trupy Wileńskiej, „Nowy Dziennik” 1931, nr 121, s. 11.pl_PL
dc.referencesKanfer M., Kilka słów odpowiedzi wileńskiemu Togowi, „Nowy Dziennik”, 1928, nr 348, s. 3.pl_PL
dc.referencesKanfer M., O sanację teatru żydowskiego w Polsce, „Nowy Dziennik” 1931, nr 139, s. 10–11.pl_PL
dc.referencesKanfer M., Żydowski Teatr Artystyczny. „Opowieść o siedmiu powieszonych” L. Andrejewa, „Nowy Dziennik” 1924, nr 140, s. 3.pl_PL
dc.referencesKorenfeld M., Ghettowcy, Warszawa 1916, s. 11–14.pl_PL
dc.referencesKuberczyk T., Przedstawienia purimowe, „Pamiętnik Teatralny” 1992, nr 1–4, s. 21–49.pl_PL
dc.referencesKuligowska-Korzeniewska A., Pierwsze przedstawienia żydowskie w Łodzi, [w:] Łódzkie sceny żydowskie, red. M. Leyko, Łódź 2000, s. 15–38.pl_PL
dc.referencesKydryński L., Odwiedziny teatralne, „Przekrój” 1955, nr 526, s. 11.pl_PL
dc.referencesM.K., Pod adresem p. Dżeni Lowicz i p. Lewina, „Nowy Dziennik” 1938, nr 198, s. 9.pl_PL
dc.referencesM.K., Teatr Goldfadenowski – teatrem żydowskim. Z rozmowy z Zygmuntem Turkowem, „Nowy Dziennik” 1939, nr 107, s. 8.pl_PL
dc.referencesMarek A., Wyjaśnienie p. Marka, „Nasz Przegląd” 1929, nr 207, s. 8.pl_PL
dc.referencesNajman J.M., „Der gojlem” po polsku, „Hajnt” 1928, nr 128, s. 9.pl_PL
dc.referencesNik., Warszawskie żydki, „Postęp” 1907, nr 152, s. 1.pl_PL
dc.referencesPiasecki S., „Hamlet” i „Cyrulik sewilski”, „Prosto z mostu” 1939, nr 16, s.8.pl_PL
dc.referencesPierrot, Między wierszami. Czy powinien istnieć teatr „polsko-żydowski”, „Nasz Przegląd” 1929, nr 272, s. 5.pl_PL
dc.referencesPodskocz J., Czy potrzebny jest teatr polsko-żydowski. Artykuł dyskusyjny, „Nasz Przegląd” 1929, nr 256, s. 4.pl_PL
dc.referencesProkop-Janiec E., Mojżesz Kanfer a teatr jidysz, [w:] Teatr Żydowski w Krakowie. Studia i materiały, red. J. Michalik, E. Prokop-Janiec, Kraków 1995, s. 125–150.pl_PL
dc.referencesRed., Korespondencja „Izraelity”, „Izraelita” 1883, nr 36, s. 292pl_PL
dc.referencesSandauer A., Na marginesie „Snu o Goldfadenie”, „Przegląd Kulturalny” 1954, nr 50, s. 5.pl_PL
dc.referencesShmeruk Ch., Hebrew–Yiddish–Polish. Trilingual Jewish culture, [w:] The Jews of Poland between the world war, red. Y. Gutman, E. Mendelshon i in., Hannover London 1989, s. 283–311.pl_PL
dc.referencesSłonimski A., „Zemsta” w Ateneum, „Wiadomości Literackie” 5 października 1930, nr 353, s. 4.pl_PL
dc.referencesSłonimski A., Kronika tygodniowa, „Wiadomości Literackie” 1929, nr 47, s. 11.pl_PL
dc.referencesSłonimski A., Teatr Szkarłatna Maska: „Dybuk”, legenda dramatyczna w 3 aktach Szymona Anskiego; wolny przekład i inscenizacja Andrzeja Marka; reżyserował tłumacz; dekoracje wykonał Józef Wodyński, „Wiadomości Literackie” 1925, nr 75, s. 5.pl_PL
dc.referencesSuesser J., Kilka słów o żargonie i teatrze żydowskim, „Izraelita” 1890, nr 25, s. 245–246.pl_PL
dc.referencesSuesser J., Kilka słów o żargonie i teatrze żydowskim (ciąg dalszy), „Izraelita” 1890, nr 26, s. 255–256.pl_PL
dc.referencesSuesser J., Kilka słów o żargonie i teatrze żydowskim (dokończenie), „Izraelita” 1890, nr 27, s. 266–267.pl_PL
dc.referencesSzacki J., „Złoty Róg”, „Nasza Trybuna” 1950, nr 3.pl_PL
dc.referencesSzacki J., Najstarsze dzieje żydowskiego teatru w Warszawie, tłum. T. Kuberczyk, „Pamiętnik Teatralny” 1992, nr 1–4, s. 175–186.pl_PL
dc.referencesTaub M., Abraham Goldfaden i teatr żydowski, tłum. S. Wojnicki, „Pamiętnik Teatralny” 1992, nr 1–4, s. 57–70.pl_PL
dc.referencesTurkow J., Di ‘kemfer’ far jidiszer kultur, „Literarisze Bleter” 1929, nr 36, s. 1–2.pl_PL
dc.referencesTurkow J., Jidisz teater on jidisz, „Literarisze Bleter” 1929, nr 33, s. 641.pl_PL
dc.referencesWeichert M., Jidiszkejt in teatrer, tłum. M. Bułat, „Literarisze Bleter” 1930, nr 35, s. 655.pl_PL
dc.referencesWeining N., Mity jidyszyzmu, „Miesięcznik Żydowski” 1932, s. 532.pl_PL
dc.referencesZastępca, Scena polsko-żydowska, „Nasz Przegląd” 1929, nr 203, s. 6.pl_PL
dc.contributor.authorEmailadabrowska@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-635-3.08


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska