Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIzydorczyk, Bernadetta
dc.date.accessioned2017-06-01T08:45:23Z
dc.date.available2017-06-01T08:45:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1427-969x
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21868
dc.description.abstractThe paper is aimed at presenting some basic data concerning organization of postgraduate education of psychologists in clinical psychology, a specialization area which is applicable in health care It is also planned to emphasize the usefulness of educational programmes aimed at gaining specialization in clinical psychology, and to present their advantages and disadvantages from the perspective of a psychological practitioner. Irrespective of the drawbacks of the specialization training programmes, it is important to point to the fact that they give a chance to expand specialist knowledge in the fi eld of applied psychology and to apply it in practice with individuals who are in diffi cult health-related situations. While characterizing the procedure of educating clinical psychology specialists, it is also important to consider validity of the directions of postgraduate education with reference to contemporary standards and development objectives concerning the promotion of mental health in the European Union. The cohesion policy concerning health care in all EU countries requires maintaining the standards which support a holistic and coordinated approach to mental health care.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie podstawowych danych dotyczących organizacji kształcenia psychologów w zakresie specjalizacji z psychologii klinicznej jako dziedziny, mającej zastosowanie w ochronie zdrowia oraz wskazanie użyteczności kształcenia specjalizacyjnego z psychologii klinicznej i przedstawienie refl eksji na temat wad i zalet omawianego programu specjalizacji. Niezależnie od wskazanych braków dotyczących szczególnie samej procedury prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego, jego wartością jest to, że daje ono szansę wzbogacania specjalistycznej wiedzy z zakresu psychologii stosowanej i stwarza możliwość jej zastosowania w praktyce wobec człowieka w sytuacji trudnej, związanej z chorobą. Charakteryzując procedurę kształcenia specjalistów psychologii klinicznej, warto podkreślić zasadność przyjętych kierunków tego kształcenia w odniesieniu do współczesnych standardów i celów rozwojowych, związanych z promocją zdrowia psychicznego w krajach Unii Europejskiej. Polityka spójności w zakresie ochrony zdrowia we wszystkich krajach Unii Europejskiej narzuca konieczność wspierania standardów wspomagających całościowe i skoordynowane podejście do ochrony zdrowia psychicznego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;20
dc.subjectclinical psychologyen_GB
dc.subjecteducation standardsen_GB
dc.subjecthealth careen_GB
dc.subjectpsychologia klinicznapl_PL
dc.subjectstandardy kształceniapl_PL
dc.subjectochrona zdrowiapl_PL
dc.titlePsychologia kliniczna – specjalizacja mająca zastosowanie w ochronie zdrowiapl_PL
dc.title.alternativeClinical Psychology − A Specialization Area Applicable in Health Careen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[31]-43
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Psychologii Stosowanej
dc.identifier.eissn2353-4842
dc.referencesAmerican Psychological Association ‒ APA (2006). Evidence-Based Practice in Psychology. American Psychologist, 61 (4), 271–285.pl_PL
dc.referencesBasińska M. A. (2009). Specjalizacja z psychologii klinicznej – refl eksje praktyka. Polskie Forum Psychologiczne, 14 (2), 176–184.pl_PL
dc.referencesInformacja o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w 2014 r. (2015). Warszawa: Ministerstwo Zdrowia.pl_PL
dc.referencesJakab Z., Tsouros A. D. (2015). Zdrowie 2020 – Zdrowie i Rozwój Współczesnej Europy. Przegląd Epidemiologiczny, 69, 105–112.pl_PL
dc.referencesKrajowe ramy strategiczne. Policy paper na rzecz ochrony zdrowia na lata 2014–2020. (2015). Warszawa: Ministerstwo Zdrowia.pl_PL
dc.referencesOpolski J. T., Wysocki M. J. (2013). „Zdrowie 2020” – Nowe założenia polityki zdrowotnej. Część II. Przegląd Epidemiologiczny, 67, 735–739.pl_PL
dc.referencesPrognoza ludności Polski na lata 2008–2035 (2008). Warszawa: GUS, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/L_ prognoza_ludnosci_PL_2008-2035.pdf [dostęp: 1.09.2016].pl_PL
dc.referencesProgram specjalizacji w psychologii klinicznej (2003). Warszawa: Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, http://www.cmkp.edu.pl/ksztalcenie-podyplomowe/ksztalcenie-w-ochronie-zdrowia/pro-gramy/ [dostęp: 1.09.2016].pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego. Dz. U. 2011, nr 231, poz. 1375; 2015, poz. 1916.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbernadetta.izydorczyk@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1427-969X.20.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord