Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚliwerski, Andrzej
dc.date.accessioned2017-06-01T08:45:19Z
dc.date.available2017-06-01T08:45:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1427-969x
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21866
dc.description.abstractCognitive behavior theories are among the youngest paradigms in clinical psychology. They are subjected to constant modifi cations, which raises a lot of misunderstandings and misinterpretations. Some authors argue that this concept is inconsistent and personality traits recede into the background. They claim that cognitive theory is more the psychology of behavior, cognitive processes and structures than the psychology of human being (Sęk, 2005). The history of cognitive ideas development allows us to understand their assumptions, their current place in psychopathology, and the current state of knowledge. The division into the so-called three “waves” of the cognitive behavior theories renders it possible to separate stereotypes about this theory from its proper image. The article describes the current state of the cognitive behavior theories, with account given to the latest generation, which includes: Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), Acceptance and Commitment Therapy (ACT) as well as Schema Focused Therapy (SFT).en_GB
dc.description.abstractTeorie poznawczo-behawioralne są jednymi z najmłodszych koncepcji w psychologii klinicznej. Ulegają one ciągłym przemianom, co rodzi wiele nieporozumień i błędnych interpretacji. Niektórzy autorzy uważają, że jest to koncepcja „mało spójna”, a kwestie osobowości schodzą na dalszy plan, „gdyż jest to bardziej psychologia zachowań, procesów i struktur poznawczych niż psychologia człowieka” (Sęk, 2005, s. 106). Historia rozwoju koncepcji poznawczych pozwala zrozumieć jej założenia, aktualne miejsce w psychopatologii oraz obecny stan wiedzy. Podział na tzw. trzy generacje koncepcji poznawczo-behawioralnych pozwala oddzielić stereotypy dotyczące tej koncepcji od jej właściwego obrazu. W artykule opisano aktualny stan teorii poznawczych z uwzględnieniem najnowszej generacji koncepcji poznawczo-behawioralnych, obejmujących: terapię poznawczą opartą na uważności (MBCT), terapię akceptacji i zaangażowania (ACT), jak również terapię schematów (SFT).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;20
dc.subjectcognitive behavior therapyen_GB
dc.subjectwaves of cognitive behavior theoriesen_GB
dc.subjectmindfulness based theoriesen_GB
dc.subjectterapia poznawczo-behawioralnapl_PL
dc.subjectgeneracje koncepcji poznawczo-behawioralnychpl_PL
dc.subjectkoncepcje oparte na uważnościpl_PL
dc.titleTrzy generacje terapii poznawczo-behawioralnych – rozwój i założenia teoretycznepl_PL
dc.title.alternativeThree Waves of Cognitive Behavior Therapy – Developmental and Theoretical Assumptionsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[5]-30
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychopatologii i Psychologii Klinicznej
dc.identifier.eissn2353-4842
dc.referencesAbramson L. Y., Seligman M. E., Teasdale J. D. (1978). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87 (1), 49–74.pl_PL
dc.referencesAlford B. A., Beck A. T. (2005). Terapia poznawcza jako teoria integrująca psychoterapię. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesAlloy L. B., Riskind J. H. (red.) (2006). Cognitive Vulnerability to Emotional Disorders. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.pl_PL
dc.referencesArntz A., van Genderen H. (2009). Schema Therapy for Borderline Personality Disorder. Chichester: John Wiley and Sons.pl_PL
dc.referencesBandura A. (1977). Self-effi cacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84 (2), 191–215.pl_PL
dc.referencesBattle E. S., Rotter J. B. (1963). Children’s feelings of personal control as related to social class and ethnic group. Journal of Personality, 31 (4), 482–490.pl_PL
dc.referencesBeck A. T., Dozois D. J. A. (2011). Cognitive Therapy: Current Status and Future Directions. The Annual Review of Medicine, 62, 397–409.pl_PL
dc.referencesBeck A. T., Rush J. A., Shaw B. F., Emery G. (1979). Cognitive therapy of depression. New York: Guilford Press.pl_PL
dc.referencesBurns M. O., Seligman M. E. (1989). Explanatory style across the life span: Evidence for stability over 52 years. Journal of Personality and Social Psychology, 56 (3), 471–477.pl_PL
dc.referencesCavanna A. E., Trimble M. R. (2006). The precuneus: A review of its functional anatomy and behavioural correlates. Brain, 129, 564–583.pl_PL
dc.referencesChambers R., Lo B. C. Y., Allen N. B. (2008). The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and aff ect. Cognitive Therapy and Research, 32, 303–322.pl_PL
dc.referencesCritchley H. D., Wiens S., Rotshtein P., Öhman A., Dolan R. J. (2004). Neural systems supporting interoceptive awareness. Nature Neuroscience, 7 (2), 189–195.pl_PL
dc.referencesDe Raedt R., Baert S., Demeyer I., Goeleven E., Raes A., Visser A., Wysmans M., Jansen E., Schacht R., Van Aalderen J. R., Speckens A. (2012). Changes in Attentional Processing of Emotional Information Following Mindfulness-Based Cognitive Therapy in People with a History of Depression: Towards an Open Attention for all Emotional Experiences. Cognitive Therapy and Research, 36, 612–620.pl_PL
dc.referencesDeyo M., Wilson K. A., Ong J., Koopman C. (2009). Mindfulness and Rumination: Does Mindfulness Training Lead to Reductions in the Ruminative Thinking Associated With Depression? Explore, 5 (5), 265–271.pl_PL
dc.referencesEllis A. (1974). Experience and rationality: The making of a rational-emotive therapist. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 11 (3), 194–198.pl_PL
dc.referencesEllis A. (1999). Why rational-emotive therapy to rational emotive behavior therapy? Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 36 (2), 154–159.pl_PL
dc.referencesEllis A. (2008). Jak zadbać o własne szczęście. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.pl_PL
dc.referencesEllis A., MacLaren C. (2011). Terapia racjonalno-emotywna. Podręcznik. Gliwice: Helion.pl_PL
dc.referencesFarb N. A. S., Anderson A. K., Mayberg H., Bean J., McKeon D., Segal Z. V. (2010). Minding one’s emotions: Mindfulness training alters the neural expression of sadness. Emotion, 10 (1), 25–33.pl_PL
dc.referencesGiesen-Bloo J., van Dyck R., Spinhoven P., van Tilburg W., Dirksen C., van Asselt T., Kremers I., Nadort M., Arntz A. (2006). Outpatient Psychotherapy for Borderline Personality Disorder: Randomized Trial of Schema-Focused Therapy vs Transference-Focused Psychotherapy. Arch Gen Psychiatry, 63 (6), 649–658.pl_PL
dc.referencesGrzesiuk L. (red.). (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.pl_PL
dc.referencesHaaga D. A., Dyck M. J., Ernst D. (1991). Empirical status of cognitive theory of depression. Psychological Bulletin, 110 (2), 215–236.pl_PL
dc.referencesHayes S. C. (2004). Acceptance and Commitment Therapy and the New Behavior Therapies. Mindfulness, Acceptance, and Relationship. [W:] S. C. Hayes, V. M. Follette, M. M. Linehan (red.), Mindfulness and Acceptance. Expanding the Cognitive-Behavioral Tradition (s. 1–29). New York: The Guilford Press.pl_PL
dc.referencesHayes S. C., Luoma J. B., Bond F. W., Masuda A., Lillis J. (2006). Acceptance and Commitment Therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44, 1–25.pl_PL
dc.referencesHiroto D. S., Seligman M. E. (1975). Generality of learned helplessness in man. Journal of Personality and Social Psychology, 31 (2), 311–327.pl_PL
dc.referencesJankowski T., Holas P. (2009). Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii. Studia Psychologiczne, 47 (4), 59–79.pl_PL
dc.referencesJaracz J. (2004). Neuroanatomia depresji w świetle czynnościowych badań neuroobrazowych. Psychiatria, 1 (2), 73–79.pl_PL
dc.referencesJuczyński Z. (1995). Zespół presuicydalny w ujęciu poznawczo-behawioralnym. [W:] B. Hołyst, M. Staniaszek (red.), Samobójstwo. Materiały z I Konferencji Suicydologicznej w Łodzi w dniach 24–25.11.1995 r. (s. 64-77). Warszawa–Łódź: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.pl_PL
dc.referencesKabat-Zinn J. (2003). Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present, and Future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156.pl_PL
dc.referencesKeegan E. (2009). The Future of CBT. Do We Really Need to Shave Our Heads? Wystąpienie zaprezentowane na Cognitive-Behavioral Therapy: In Search of Eff ective Methods of Treatment, Warsaw: Poland.pl_PL
dc.referencesKirsch I. (1985). Self-effi cacy and expectancy: Old wine with new labels. Journal of Personality and Social Psychology, 49 (3), 824–830.pl_PL
dc.referencesKlein D. C., Fencil-Morse E., Seligman M. E. (1976). Learned helplessness, depression, and the attribution of failure. Journal of Personality and Social Psychology, 33 (5), 508–516.pl_PL
dc.referencesKokoszka A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej. Podstawowe zasady i przykłady z praktyki klinicznej z opisami Arthura Freemana, Franka Dattilia i Tullia Scrimalego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesLuoma J. B., Hayes S. C., Walser R. D. (2007). Learning ACT. An Acceptance and Commitment Therapy Skills-Training Manual for Therapists. Oakland: New Harbinger Publications.pl_PL
dc.referencesMetalsky G. I., Abramson L. Y., Seligman M. E., Semmel A., Peterson C. (1982). Attributional styles and life events in the classroom: Vulnerability and invulnerability to depressive mood reactions. Journal of Personality and Social Psychology, 43 (3), 612–617.pl_PL
dc.referencesMiller W. R., Seligman M. E. (1975). Depression and learned helplessness in man. Journal of Abnormal Psychology, 84 (3), 228–238.pl_PL
dc.referencesNolen-Hoeksema S., Girgus J. S., Seligman M. E. (1986). Learned helplessness in children: A longitudinal study of depression, achievement, and explanatory style. Journal of Personality and Social Psychology, 51 (2), 435–442.pl_PL
dc.referencesOrtner C. N. M., Kilner S. J., Zelazo P. D. (2007). Mindfulness meditation and reduced emotional interference on a cognitive task. Motivation and Emotion, 31, 271–283.pl_PL
dc.referencesPaykel E. S., Ramana R., Cooper Z., Hayhurst H., Kerr J., Barocka A. (1995). Residual symptoms after partial remission: an important outcome in depression. Psychological Medicine, 25, 1171–1180.pl_PL
dc.referencesPeterson C., Seligman M. E. (1984). Causal explanations as a risk factor for depression: Theory and evidence. Psychological Review, 91 (3), 347–374.pl_PL
dc.referencesPopiel A., Pragłowska E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.pl_PL
dc.referencesRafaeli E., Bernstein D. P., Young J. E. (2011). Psychoterapia skoncentrowana na schematach. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP.pl_PL
dc.referencesRamel W., Goldin P. R., Carmona P. E., McQuaid J. R. (2004). The eff ects of mindfulness meditation on cognitive processes and aff ect in patients with past depression. Cognitive Therapy and Research, 28 (4), 433–455.pl_PL
dc.referencesRaps C. S., Peterson C., Reinhard K. E., Abramson L. Y., Seligman M. E. (1982). Attributional style among depressed patients. Journal of Abnormal Psychology, 91 (2), 102–108.pl_PL
dc.referencesRiskind J. H., Alloy L. B. (2006). Cognitive Vulnerability to Emotional Disorders: Theory and Research Design/Methodology. [W:] L. B. Alloy, J. H. Riskind (red.), Cognitive Vulnerability to Emotional Disorders (s. 1–29). London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.pl_PL
dc.referencesRotter J. B. (1954). Social learning and clinical psychology. Englewood Cliff s, NJ: Prentice-Hall.pl_PL
dc.referencesSegal Z. V., Ingram R. E. (1994). Mood priming and construct activation in tests of cognitive vulnerability to unipolar depression. Clinical Psychology Review, 14 (7), 663–695.pl_PL
dc.referencesSegal Z. V., Williams J. M. G., Teasdale J. D. (2009). Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Nowa koncepcja profi laktyki nawrotów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesSeligman M. E., Abramson L. Y., Semmel A., von Baeyer C. (1979). Depressive attributional style. Journal of Abnormal Psychology, 88 (3), 242–247.pl_PL
dc.referencesSeligman M. E., Walker E. F., Rosenhan D. L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesSęk H. (2005). Kierunki behawioralne i podejście poznawcze w psychologii klinicznej. [W:] H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (t. 1, s. 105‒118). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSpinhoven P., Giesen-Bloo J., van Dyck R., Kooiman K., Arntz A. (2007). The therapeutic Alliance in schema-focused therapy and transference-focused psychotherapy for borderline personality disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75 (1), 104–115.pl_PL
dc.referencesStachowski R., Dobroczyński B. (2008). Historia psychologii – od Wundta do czasów najnowszych. [W:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 73–136) Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesWeishaar M. E. (2007). Aaron T. Beck. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesWilliams J. M. G., Teasdale J. D., Segal Z. V., Soulsby J. (2000). Mindfulness-based cognitive therapy reduces overgeneral autobiographical memory in formerly depressed patients. Journal of Abnormal Psychology, 109 (1), 150–155.pl_PL
dc.referencesYoung J. E. (1999). Cognitive Therapy for Personality Disorders: A Schema-Focused Approach. Sarasota: Professional Resource Press.pl_PL
dc.referencesYoung J. E., Klosko J. S., Weishaar M. E. (2003). Schema Therapy a Practitioner’s Guide. New York, London: The Guilford Press.pl_PL
dc.contributor.authorEmailandrzej.sliwerski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1427-969X.20.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord