Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIgnaczak, Lidia
dc.date.accessioned2017-05-30T09:42:50Z
dc.date.available2017-05-30T09:42:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21822
dc.description.abstractThe article invites readers to reinterpret the phenomenon of legendary nineteenth-century Parisian cabarets, inseparably linked to the history of Polish cabarets. The author refers to French sources from the era in order to supplement and verify facts concerning the historical transformation of this phenomenon, while postulating the need for more extensive research on cabaret in the context of its importance for understanding the formation of modern European and Polish popular / mass culture.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3
dc.subjecthistory of the nineteenth-century theatreen_GB
dc.subjecthistory of the twentieth-century theatreen_GB
dc.subjectnineteenth-century Parisen_GB
dc.subjectcabareten_GB
dc.subjectmodernismen_GB
dc.subjectliterature of the nineteenth centuryen_GB
dc.subjecthistoria teatru XIXpl_PL
dc.subjecthistoria teatru XX wiekupl_PL
dc.subjectParyż XIX wiekupl_PL
dc.subjectfin de sièclepl_PL
dc.subjectkabaretpl_PL
dc.subjectmodernizmpl_PL
dc.subjectliteratura XIX wiekupl_PL
dc.titleTęsknota za Chat Noir i Mirliton. Wokół legendy paryskich kabaretówpl_PL
dc.title.alternativeLonging for Chat Noir and Mirliton. On legendary Parisian cabaretsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[279]-309
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny,Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAppignanesi Lisa, Kabaret, przeł. A. Kreczmar, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesAutour du Chat Noir. Arts et plaisirs à Montmartre (1880–1910), direction éditoriale Sophy Thompson, préface Kléber Rossillon, Skira Flammarion. Musée de Montmatre, Paris 2012.pl_PL
dc.referencesBayard Jean Émile, Montmartre hier et aujourdhui, Jouve, Paris 1925.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter, Pasaże, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBercy Léon de, Montmartre et ses chansons. Poètes et Chansonniers, H. Daragon, Paris 1902.pl_PL
dc.referencesBlumenberg Hans, Praca nad mitem, przeł. K. Najdek, M. Herer, Z. Zwoliński, wyd. 1, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesBoy-Żeleński Tadeusz, Pisma, red. H. Markiewicz, t. XX, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesBoy-Żeleński Tadeusz, Pisma, red. H. Markiewicz, t. XXI, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesBoy-Żeleński Tadeusz, Znaszli ten kraj…?, wstęp i wybór tekstów T. Weiss, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesDąbrowska Małgorzata, Bourdelle – Mistrz i inspirator. Polskie rzeźbiarki w Paryżu, „Archiwum Emigracji”, Studia – Szkice – Dokumenty, Toruń, 2012, Zeszyt 1–2 (16–17), s. 63–74.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesDelvau Alfred, Dictionnaire de la langue verte – argots parisiens compares, E. Dentu, Paris 1866.pl_PL
dc.referencesDelvau Alfred, Histoire anegdotique des cafés et cabarets de Paris, E. Dentu, Paris 1862.pl_PL
dc.referencesDonnay Maurice, Autour du Chat Noir, Grasset, Paris 2014.pl_PL
dc.referencesDymek z papierosa, czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach, red. K. Rudzki, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesFauvel Aude, Punition, dégénérescence ou malheur?, „Revue d’histoire de XIX siècle” 2003, nr 26/27, s. 277–304. Référence électronique: http://rh19.revues.org/751.pl_PL
dc.referencesFox Dorota, Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.pl_PL
dc.referencesFrey Julia, Toulouse-Lautrec, przeł. J. Andrzejewska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesGoudeau Émile, Paris, qui consommé. Tableaux de Paris, Henri Beraldi, Paris 1893.pl_PL
dc.referencesGoulesque Florence R.J., Une femme poète symboliste, Marie Krysinska, la Calliope du Chat Noir, Honoré Champion, Paris 2001.pl_PL
dc.referencesGuide de l’étranger à Montmartre, éd. par Victor Meusy, Edmond Depas, préf. d’Emile Goudeau, J. Strauss, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesHerbert Michel, La chanson à Montmartre, La Table ronde, Paris 1967.pl_PL
dc.referencesJaki jest kabaret?, pod red. D. Fox i J. Mikołajczyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.pl_PL
dc.referencesJárosy Fryderyk, Proszę Państwa!, Qui Pro Quo, Warszawa 1929.pl_PL
dc.referencesJeske-Choiński Teodor, Teatry paryskie, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne” 1889, nr 308, s. 397.pl_PL
dc.referencesKabaret – poważna sprawa?, pod red. D. Fox i J. Mikołajczyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.pl_PL
dc.referencesKarwacka Helena, Warszawski Kabaret Artystyczno-Literacki Momus, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesKiec Izolda, Historia polskiego kabaretu, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2014.pl_PL
dc.referencesKuchtówna Lidia, Karol Frycz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesMalik Jakub A., Kabaret szalony. Modernistyczny wzorzec kabaretu artystów w wieku XX (Zielony Balonik wobec Piwnicy pod Baranami). Ramy sagi, w: Modernistyczne źródła dwudziestowieczności, pod red. M. Dąbrowskiego i A.Z. Makowieckiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 357–372.pl_PL
dc.referencesMieszkowska Anna, Jestem Járosy! Zawsze ten sam…, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesMoisan-Jabłońska Krystyna, Mika Karolina Mickun ‒ zarys biografii i twórczości, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1996, 58/1/2, s. 33–45.pl_PL
dc.referencesMontorgueil Georges, La vie à Montmartre, G. Boudet, C. Tallandier, Paris 1899.pl_PL
dc.referencesOberthür Mariel, Le cabaret du Chat Noir à Montmartre (1881–1897), Slatkine, Genève 2007.pl_PL
dc.referencesNowaczyński Adolf, Cabaretiasis, w: Wczasy literackie, nakł. Jana Fiszera, Warszawa 1906, s. 153–178.pl_PL
dc.referencesOtis Skinner Cornelia, Madame Sarah, przeł. M. Skibniewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesPillet Elisabeth, Café-concerts et cabarets, „Romantisme” 1992, nr 75, s. 43–50. Référence électronique: http://www.persee.fr/docAsPDF/roman_0048-8593_1992_num_22_75_6000.pdfpl_PL
dc.referencesPoole Mary Ellen, Chansonniers and chanson in Parisian Cabarets Artistique, 1881–1914, University of Illinois at Urbana-Champaign 1994.pl_PL
dc.referencesProtat Jaques, Le Cabaret New-yorkais. Prolègoménes à l’analyse d’un genre spectaculaire, Université de Bourgogne 2004, http://jazz-song.org/These%20Jacques%20Protat%20Extraits.pdf [dostęp: 25.04.2015].pl_PL
dc.referencesRichard Lionel, Cabaret, cabarets – Origines et decadence, Plon, Paris 1991.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesRypko Schub Louise, La Chanson naturaliste. Aristide Bruante, ou le revers de la Belle Époque, „Cahiers de l’Association internacionale des etudes françaises” 1976, nr 28, s. 195–212.pl_PL
dc.referencesSempoliński Ludwik, Wielcy artyści małych scen, Czytelnik, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesSugiera Małgorzata, Performatywy, performance i teksty dla teatru, w: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Universitas, Kraków 2012, s. 369–413.pl_PL
dc.referencesValbel Horace, Les chansonniers et les cabarets artistiques, E. Dentu, Paris 1885–1905.pl_PL
dc.referencesVelter André, Les Poètes du Chat Noir, Gallimard, Paris 1996.pl_PL
dc.referencesWeiss Tomasz, Legenda i prawda Zielonego Balonika, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.pl_PL
dc.referencesBertrand Yves, Le Chansonnier Marcel Legay, Le son d’une belle âme, L’Harmattan, Paris 2015.pl_PL
dc.referencesZałuski Tomasz, Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji, Universitas, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesZapolska Gabriela, Listy paryskie, „Przegląd Tygodniowy” 1892, nr 3, s. 38–39.pl_PL
dc.referencesZapolska Gabriela, Listy paryskie, „Przegląd Tygodniowy” 1892, nr 11, s. 135–136.pl_PL
dc.contributor.authorEmailliignacz@konto.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.33.15
dc.relation.volume33pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord