Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIgliński, Grzegorz
dc.date.accessioned2017-05-30T09:42:47Z
dc.date.available2017-05-30T09:42:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21819
dc.description.abstractThe article offers an analysis and interpretation of the poem Zaklęte miasto [Enchanted city] from the volume Ballady i pieśni [Ballads and songs] by the Young Poland poet Edward Leszczyński. The poem is first analysed based on the oneiric convention. For this purpose the author refers to the philosophy of Arthur Schopenhauer and explains the symbolism of the wheel, which indicates the sense of entrapment in the world, a situation with no way out. The dreaming-wandering from Leszczyński’s poem, the gaining and losing of faith, is then examined in the context of August Strindberg’s A Dream Play. The two works, ostensibly so different, address with a similar kind of poetic “dreaming.” In both cases, the life in question is inauthentic, asleep, affected by a curse, kept under a spell. The last stanza of the poem indicates the Dionysian tradition, and therefore makes it necessary to refer to the philosophy of Friedrich Nietzsche and his idea of eternal return. The examination lead to the conclusion that Leszczyński’s work refers to the dual meaning of circularity, or rather two attitudes towards life. In the first case Schopenhauerian determinism is revealed, according to which life is a monotonous, enchaining, ominous dream. In the second case we are dealing with the worship life of Nietzschean provenance – one may, therefore, conclude that a curse can be a blessing and being asleep can be being awake, if we accept the eternal return.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3
dc.subjectdreamen_GB
dc.subjectcityen_GB
dc.subjectcircleen_GB
dc.subjectstrangenessen_GB
dc.subjectlifeen_GB
dc.subjectmonotonyen_GB
dc.subjectdanceen_GB
dc.subjectDionisian-nessen_GB
dc.subjectsenpl_PL
dc.subjectmiastopl_PL
dc.subjectkołopl_PL
dc.subjectdziwnośćpl_PL
dc.subjectżyciepl_PL
dc.subjectmonotoniapl_PL
dc.subjecttaniecpl_PL
dc.subjectdionizyjskośćpl_PL
dc.title„Twardego snu pieczęcie”. Świat dziwów w „Zaklętym mieście” Edwarda Leszczyńskiegopl_PL
dc.title.alternative'Seals of Deep Slumber'. World of wonders in 'Zaklęte miasto' [Enchanted City] by Edward Leszczyńskien_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[225]-241
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Literatury XX i XXI Wieku
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBanek Kazimierz, W kręgu Hermesa Trismegistosa. Rozważania na temat genezy mitu i kultu, Okultura, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesBieńkowska Ewa, Dwie twarze losu. Nietzsche – Norwid, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesBuczyńska-Garewicz Hanna, Czytanie Nietzschego, Universitas, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesBuczyńska-Garewicz Hanna, Metafizyczne rozważania o czasie. Idea czasu w filozofii i literaturze, Universitas, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesCzabanowska-Wróbel Anna, Baśń w literaturze Młodej Polski, Universitas, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesFilipkowska Hanna, „Sny swe malujesz na ogromnej chmurze”, w: E. Leszczyński, Wybór poezji, oprac. H. Filipkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław 1988, s. 5–38.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał, Maska Dionizosa, w: tenże, Mity przebrane. Dionizos – Narcyz – Prometeusz – Marchołt – labirynt, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1994, s. 5–54.pl_PL
dc.referencesGutowski Wojciech, Symbolika urbanistyczna w literaturze polskiego modernizmu, w: tenże, Mit – Eros – Sacrum. Sytuacje młodopolskie, Wydawnictwo „Homini”, Bydgoszcz 1999, s. 71–96.pl_PL
dc.referencesKasprowicz Jan, Pisma zebrane, wyd. kryt. pod red. J.J. Lipskiego i R. Lotha, t. 5: Utwory literackie 5, oprac. R. Loth, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesKaźmierczak Zbigniew, Friedrich Nietzsche jako odnowiciel umysłowości pierwotnej. Analiza w kontekście fenomenologii religii Gerardusa van der Leeuwa, Universitas, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesKopij Marta, Friedrich Nietzsche w literaturze i publicystyce polskiej lat 1883–1918. Struktura recepcji, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesLeszczyński Edward, Wybór poezji, oprac. H. Filipkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław 1988.pl_PL
dc.referencesLurker Manfred, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, przeł. R. Wojnakowski, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1994.pl_PL
dc.referencesMarzęcki Józef, Artur Schopenhauer wobec filozofii Indii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesNietzsche Fryderyk, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. W. Berent, „bis” – Biuro Informacji Studenckiej ZSP, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesNietzsche Fryderyk, Wiedza radosna („La gaya scienza”), przeł. L. Staff, Wydawnictwo „bis”, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesPodraza-Kwiatkowska Maria, Somnambulicy. O młodopolskiej konwencji onirycznej, w: taż, Somnambulicy – dekadenci – herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław 1985, s. 147–161.pl_PL
dc.referencesPoulet Georges, Metamorfozy koła, przeł. D. Eska, w: tenże, Metamorfozy czasu. Szkice krytyczne, wybór J. Błońskiego i M. Głowińskiego, przedm. J. Błońskiego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977, s. 331–354.pl_PL
dc.referencesProkopiuk Jerzy, Hermes – patron ezoteryków, w: tenże, Ścieżki wtajemniczenia Gnosis aeterna, Dom Wydawniczy „tCHu”, Warszawa 2000, s. 199–201.pl_PL
dc.referencesProkopiuk Jerzy, Hermetyzm – gnoza egipsko-hellenistyczna, w: tenże, Labirynty herezji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 1999, s. 30–39.pl_PL
dc.referencesSchopenhauer Arthur, Świat jako wola i przedstawienie, przekł., wstęp i komentarz J. Garewicz, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994–1995.pl_PL
dc.referencesSchuré Edward, Wielcy wtajemniczeni, t. 1–2, Agencja Praw Autorskich i Wydawnictwo Interart – Tedar, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesStrindberg August, Wybór dramatów, wybór, przekł. i przypisy Z. Łanowski, wstęp L. Sokół, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1977.pl_PL
dc.referencesSzewczyk Grażyna, Strindberg jako prekursor ekspresjonizmu w dramacie, Uniwersytet Śląski, Katowice 1984.pl_PL
dc.referencesTuczyński Jan, Schopenhauer a Młoda Polska, wyd. 2, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1987.pl_PL
dc.referencesWądolny-Tatar Katarzyna, Metaforyka oniryczna w liryce Młodej Polski, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesZieliński Tadeusz, Hermes Trismegistos. Studium z cyklu: Współzawodnicy chrześcijaństwa, Zygmunt Pomarański i Spółka, Zamość 1920.pl_PL
dc.referencesZieliński Tadeusz, Hermes Trzykroć-Wielki (Hermes Trismegistos). Studium z cyklu: Współzawodnicy chrześcijaństwa, wyd. 2 niezm., Zygmunt Pomarański i Spółka, Zamość 1921.pl_PL
dc.referencesŻelazny Mirosław, Nietzsche „ten wielki wzgardziciel”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2007.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrzegorz.iglinski@uwm.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.33.12
dc.relation.volume33pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord