dc.contributor.author | Weszczak, Anna Danuta | |
dc.date.accessioned | 2017-05-22T08:48:14Z | |
dc.date.available | 2017-05-22T08:48:14Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0208-6018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21743 | |
dc.description.abstract | This paper presents econometric model for road safety in different regions of Poland in 2001–2012. The study is an attempt to indicate the socio-economic determinants of road safety. On the basic of literature and reports of institutions studied the issue and taking into account the data availability following variables were considered: the expenditure of local governments in Department 600 – Transportation and communication, roads quality, motorization rate, length of road network and share of heavy vehicles in all vehicles. The study was conducted for three different risk indictors: number of fatalities per 1 million inhabitants, number of fatalities per 1 million vehicles and number of fatalities per 100 road accidents. Panel data models – fixed effect model (FEM) and random effects model (REM) were used to estimate parameters of equation. | en_GB |
dc.description.abstract | Przedmiotem artykułu jest scharakteryzowanie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w poszczególnych regionach Polski w latach 2001–2012 przy wykorzystaniu modeli ekonometrycznych. W opracowaniu zostanie podjęta próba wyznaczenia społeczno-ekonomicznych determinantów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na podstawie literatury przedmiotu oraz raportów instytucji zajmujących się badanym zagadnieniem, a także uwzględniając dostępność danych liczbowych, za zmienne takie uznano: wydatki jednostek samorządowych w Dziale 600 – Transport i łączność, jakość dróg, wskaźnik zmotoryzowania społeczeństwa, długość sieci drogowej oraz udział pojazdów ciężkich w ogóle pojazdów. Badaniu zostały poddane trzy wskaźniki zagrożenia: liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców, liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln pojazdów oraz liczba ofiar śmiertelnych na 100 wypadków drogowych. Do estymacji parametrów równania wykorzystano modele panelowe – modele z efektami stałymi (fixed effect model, FEM) oraz modele z efektami losowymi (random effect model, REM). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;325 | |
dc.subject | road safety | en_GB |
dc.subject | panel data models | en_GB |
dc.subject | transport | pl_PL |
dc.subject | bezpieczeństwo ruchu drogowego | pl_PL |
dc.subject | modele panelowe | pl_PL |
dc.title | Zastosowanie modeli panelowych do badania bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w latach 2001–2012 | pl_PL |
dc.title.alternative | Applying panel data models to estimate road safety in Poland 2001–2012 | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [5]-21 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | |
dc.identifier.eissn | 2353-7663 | |
dc.references | Anbarci N., Escaleras M., Register C. (2006), Traffic fatalities and public sectror corrupion, “Kyklos”, vol. 59, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Bohatkiewicz J., Biernacki S., Drach M., Kozłowski D., Nowak P. (2008), Zasady uspokajania ruchu na drogach za pomocą fizycznych środków technicznych, Biuro Ekspertyz i Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Castillo-Manzano J.I. (2014), Could being in the European Union save lives? An econometric analysis of the 3rd European Road Safety Action Program, http://www.ub.edu/graap/ europeization.pdf. | pl_PL |
dc.references | Dańska-Borsiak B. (2011), Dynamiczne modele panelowe w badaniach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Domańska A. (2006), Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jaździk-Osmólska A. (2013), Metoda oraz wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec 2012 roku z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych zdarzeń drogowych na sieci TEN-T, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Zakład Ekonomiki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2005), Wypadki drogowe w Polsce w 2004 roku, Biuro Taktyki Zwalczania Przestępczości. Wydział Analiz Przestępczości, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2006), Wypadki drogowe w Polsce w 2005 roku, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2007), Wypadki drogowe w Polsce w 2006 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2008), Wypadki drogowe w Polsce w 2007 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2009), Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2010), Wypadki drogowe w Polsce w 2009 roku, Biuro Ruchu Drogowego.Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2011), Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2012), Wypadki drogowe w Polsce w 2011 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komenda Główna Policji (2013), Wypadki drogowe w Polsce w 2012 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kopits E., Cropper M. (2003), Traffic fatalities and economic growth, “Policy Research Working Paper” nr 3035. | pl_PL |
dc.references | Koren C., Borsos A. (2013), From increasing to decreasing fatality figures: where is a turning point?, “Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies”, vol. 9. | pl_PL |
dc.references | Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (2013), Narodowy program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, Materiał na posiedzenie plenarne KRBRD w dniu 08.01.2013. | pl_PL |
dc.references | Kufel T. (2007), Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maddala G.S. (2008), Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Infrastruktury, Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005–2007–2013. GAMBIT 2005, Dokument przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 19.04.2005. | pl_PL |
dc.references | Rajchel K., Nowakowski Z. (2006), Pojęcie wypadku drogowego i system ewidencji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej”, z. 7, Rzeszów. | pl_PL |
dc.references | Schreyer D., Schneider Ch., Maibach M., Rothengatter W., Doll C., Schmedding D. (2004), External costs of transport. Update study. Final Report, INTRANS/IWW, Zurich–Karlsruhe. | pl_PL |
dc.references | Wachnicka J., Smolarek L. (2013), Model of multilevel stochastic analysis of road safety on regional level, “Reliability: Theory Applications” 8(29), s. 39–48. | pl_PL |
dc.references | WHO (2013), Global status report on road safety. Time for action, Genewa. | pl_PL |
dc.references | http://ec.europa.eu/transport/road_safety/index_en.htm | pl_PL |
dc.references | http://stat.gov.pl/ | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | annaweszczak@interia.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6018.325.01 | |
dc.relation.volume | 5 | pl_PL |
dc.subject.jel | C23 | |
dc.subject.jel | R41 | |