Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWeszczak, Anna Danuta
dc.date.accessioned2017-05-22T08:48:14Z
dc.date.available2017-05-22T08:48:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21743
dc.description.abstractThis paper presents econometric model for road safety in different regions of Poland in 2001–2012. The study is an attempt to indicate the socio-economic determinants of road safety. On the basic of literature and reports of institutions studied the issue and taking into account the data availability following variables were considered: the expenditure of local governments in Department 600 – Transportation and communication, roads quality, motorization rate, length of road network and share of heavy vehicles in all vehicles. The study was conducted for three different risk indictors: number of fatalities per 1 million inhabitants, number of fatalities per 1 million vehicles and number of fatalities per 100 road accidents. Panel data models – fixed effect model (FEM) and random effects model (REM) were used to estimate parameters of equation.en_GB
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest scharakteryzowanie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w poszczególnych regionach Polski w latach 2001–2012 przy wykorzystaniu modeli ekonometrycznych. W opracowaniu zostanie podjęta próba wyznaczenia społeczno-ekonomicznych determinantów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na podstawie literatury przedmiotu oraz raportów instytucji zajmujących się badanym zagadnieniem, a także uwzględniając dostępność danych liczbowych, za zmienne takie uznano: wydatki jednostek samorządowych w Dziale 600 – Transport i łączność, jakość dróg, wskaźnik zmotoryzowania społeczeństwa, długość sieci drogowej oraz udział pojazdów ciężkich w ogóle pojazdów. Badaniu zostały poddane trzy wskaźniki zagrożenia: liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców, liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln pojazdów oraz liczba ofiar śmiertelnych na 100 wypadków drogowych. Do estymacji parametrów równania wykorzystano modele panelowe – modele z efektami stałymi (fixed effect model, FEM) oraz modele z efektami losowymi (random effect model, REM).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;325
dc.subjectroad safetyen_GB
dc.subjectpanel data modelsen_GB
dc.subjecttransportpl_PL
dc.subjectbezpieczeństwo ruchu drogowegopl_PL
dc.subjectmodele panelowepl_PL
dc.titleZastosowanie modeli panelowych do badania bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w latach 2001–2012pl_PL
dc.title.alternativeApplying panel data models to estimate road safety in Poland 2001–2012en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[5]-21
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAnbarci N., Escaleras M., Register C. (2006), Traffic fatalities and public sectror corrupion, “Kyklos”, vol. 59, nr 3.pl_PL
dc.referencesBohatkiewicz J., Biernacki S., Drach M., Kozłowski D., Nowak P. (2008), Zasady uspokajania ruchu na drogach za pomocą fizycznych środków technicznych, Biuro Ekspertyz i Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM”, Kraków.pl_PL
dc.referencesCastillo-Manzano J.I. (2014), Could being in the European Union save lives? An econometric analysis of the 3rd European Road Safety Action Program, http://www.ub.edu/graap/ europeization.pdf.pl_PL
dc.referencesDańska-Borsiak B. (2011), Dynamiczne modele panelowe w badaniach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDomańska A. (2006), Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJaździk-Osmólska A. (2013), Metoda oraz wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec 2012 roku z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych zdarzeń drogowych na sieci TEN-T, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Zakład Ekonomiki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2005), Wypadki drogowe w Polsce w 2004 roku, Biuro Taktyki Zwalczania Przestępczości. Wydział Analiz Przestępczości, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2006), Wypadki drogowe w Polsce w 2005 roku, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2007), Wypadki drogowe w Polsce w 2006 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2008), Wypadki drogowe w Polsce w 2007 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2009), Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2010), Wypadki drogowe w Polsce w 2009 roku, Biuro Ruchu Drogowego.Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2011), Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2012), Wypadki drogowe w Polsce w 2011 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomenda Główna Policji (2013), Wypadki drogowe w Polsce w 2012 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKopits E., Cropper M. (2003), Traffic fatalities and economic growth, “Policy Research Working Paper” nr 3035.pl_PL
dc.referencesKoren C., Borsos A. (2013), From increasing to decreasing fatality figures: where is a turning point?, “Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies”, vol. 9.pl_PL
dc.referencesKrajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (2013), Narodowy program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, Materiał na posiedzenie plenarne KRBRD w dniu 08.01.2013.pl_PL
dc.referencesKufel T. (2007), Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaddala G.S. (2008), Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Infrastruktury, Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005–2007–2013. GAMBIT 2005, Dokument przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 19.04.2005.pl_PL
dc.referencesRajchel K., Nowakowski Z. (2006), Pojęcie wypadku drogowego i system ewidencji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej”, z. 7, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesSchreyer D., Schneider Ch., Maibach M., Rothengatter W., Doll C., Schmedding D. (2004), External costs of transport. Update study. Final Report, INTRANS/IWW, Zurich–Karlsruhe.pl_PL
dc.referencesWachnicka J., Smolarek L. (2013), Model of multilevel stochastic analysis of road safety on regional level, “Reliability: Theory Applications” 8(29), s. 39–48.pl_PL
dc.referencesWHO (2013), Global status report on road safety. Time for action, Genewa.pl_PL
dc.referenceshttp://ec.europa.eu/transport/road_safety/index_en.htmpl_PL
dc.referenceshttp://stat.gov.pl/pl_PL
dc.contributor.authorEmailannaweszczak@interia.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.325.01
dc.relation.volume5pl_PL
dc.subject.jelC23
dc.subject.jelR41


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord