Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDrabowicz, Tomasz
dc.date.accessioned2017-05-16T09:55:08Z
dc.date.available2017-05-16T09:55:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21615
dc.description.abstractThis paper critically examines the recent research on social mobility, focusing on Gregory Clark’s 2014 work. It starts by discussing the selected results of comparative research on intergenerational inheritance of earnings and education, and it subsequently presents the main points of Clark’s theory and his methodological innovations that lead to his thorough critique of what he calls standard social mobility research. The following section discusses selected evaluation research of the programmes aimed at boosting school achievement of children coming from poor families. Next, the recent research on the inheritance of school achievement is discussed. The results of both of these studies seem to corroborate Clark’s conclusions about the universally low level of social mobility and about the inability of substantially increasing social mobility through institutional changes. Finally, the paper shows the new relationship between social mobility and the level of social inequality that emerges from the studies under consideration and discusses the possible need of redefining the aims of egalitarian social policy in light of these recent research findings.en_GB
dc.description.abstractNiniejszy artykuł w sposób krytyczny omawia najnowsze badania na temat ruchliwości społecznej, koncentrując się na wydanej w 2014 r. pracy amerykańskiego ekonomisty Gregory’ego Clarka. Tematyka artykułu wychodzi od omówienia wyników wybranych badań porównawczych nad międzypokoleniowym dziedziczeniem zarobków i wykształcenia, by następnie przedstawić główne założenia teorii Clarka i omówić jego innowacje metodologiczne, zastosowanie których doprowadziło go do sformułowania gruntownej krytyki dotychczas prowadzonych badań nad ruchliwością społeczną. W dalszej części artykułu omówiono wybrane badania nad skutecznością programów mających poprawić osiągnięcia szkolne dzieci pochodzących z rodzin o niskich dochodach oraz nad odziedziczalnością osiągnięć szkolnych. Wyniki tych badań zdają się potwierdzać wnioski Clarka dotyczące uniwersalnie niskiego poziomu ruchliwości społecznej oraz jej odporności na przemiany instytucjonalne. W podsumowaniu zwraca się uwagę na nowy stosunek pomiędzy ruchliwością społeczną a poziomem społecznych nierówności wyłaniający się z omówionych badań oraz na związaną z tym potrzebę zredefiniowania celów egalitarnej polityki społecznej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;57
dc.subjectsocial mobilityen_GB
dc.subjectsocial inequalityen_GB
dc.subjectcomparative researchen_GB
dc.subjectruchliwość społecznapl_PL
dc.subjectnierówności społecznepl_PL
dc.subjectbadania porównawczepl_PL
dc.titleRuchliwość społeczna, nierówności społeczne i „dobre społeczeństwo”pl_PL
dc.title.alternativeSocial mobility, social inequalities, and the “good society”en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[67]-81
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Ogólnej, Instytut Socjologii
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBerger P. L. (1995), Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1986), The Forms of Capital, [w:] J. G. Richardson (ed.), Handbook of Theory of Research for the Sociology of Education, Greenwood, New York, s. 241–258.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1993), Sociology in Question, Sage, London.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Passeron J.-C. (2006), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Wacquant L. J. D. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBraudel F. (2009), History and the Social Sciences: The Longue Durée, “Review (Fernand Brau-del Center)”, 32(2), s. 171–203.pl_PL
dc.referencesClark G. (2014), The Son Also Rises. Surnames and the History of Social Mobility, Princeton University Press, Princeton and Oxford.pl_PL
dc.referencesCorak M. (2013), Inequality from Generation to Generation: The United States in Comparison, [w:] R. Rycroft (ed.), The Economics of Inequality, Poverty, and Discrimination in the 21st Century, Vol. I, CA: Praeger, Santa Barbara, s. 107–123.pl_PL
dc.referencesHertz T., Jayasundera T., Piraino P., Selcuk S., Smith N., Vershchagina A. (2007), The Inheritance of Educational Inequality: International Comparisons and Fifty-Year Trends, “B.E. Journal of Economic Analysis Policy”, 7, s. 1–30.pl_PL
dc.referencesGoldthorpe J. H. (2007), “Cultural Capital”: Some Critical Observations, “Sociologica”, 2, s. 1–22.pl_PL
dc.referencesHodgeson G. i Knudsen T. (2006), ‘Dismantling Lamarckism: Why Descriptions of Socio-Economic Evolution as Lamarckian are Misleading’, “Journal of Evolutionary Economics”, 16(4), s. 343–366.pl_PL
dc.referencesJohnson W., McGue M. i Iacono W. G. (2006), Genetic and environmental influences on academic achievement trajectories during adolescence, “Developmental Psychology”, 42(3), s. 514–532.pl_PL
dc.referencesKrapohl E. i in. (2014), The high heritability of educational achievement reflects many geneti-cally influences traits, not just intelligence, PNAS, Vol. 111, No. 42, s. 15273–15278.pl_PL
dc.referencesMarks G. N. (2014), Education, Social Background and Cognitive Ability: The Decline of the Social, Routledge, London and New York.pl_PL
dc.referencesNash R. (2001), Class, “Ability” and Attainment: A problem for the sociology of education, “British Journal of Sociology of Education”, 22(2), s. 189–202.pl_PL
dc.referencesNawojczyk M. (2002), Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiketty T. (2015), Kapitał w XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPingault J.-B. i in. (2011), Childhood trajectories of inattention and hyperactivity and prediction of educational attainment in early adulthood: A 16-year longitudinal population-based study, “American Journal of Psychiatry”, 168(11), s. 1164–1170.pl_PL
dc.referencesPuma M., Bell S., Cook R., Held C., Broene P., Jenkins F., Mashburn A., Downer J. (2012), Third Grade Follow-up to the Head Start Impact Study Final Report, U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families, Office of Planning, Research and Evaluation, Washington DC.pl_PL
dc.referencesRawls J. (1994), Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSolon G. (2013), Theoretical Models of Inequality Transmission across Multiple Generations, Working Paper, Michigan State University.pl_PL
dc.referencesTodd R. D. (2000), Genetics of attention deficit/hyperactivity disorder: are we ready for molecular genetic studies?, “American Journal of Medical Genetics”, (96), s. 241–243.pl_PL
dc.contributor.authorEmailtomasz.drabowicz@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.57.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord