dc.contributor.author | Dobkowska, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T09:15:32Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T09:15:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0208-6050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21559 | |
dc.description.abstract | In the Kingdom of Poland, after the January Insurrection was crushed, many upper-class women were forced to support themselves because of the economic situation; there was therefore a heated discussion, among others in the press, about the need and extent of female education; it closely followed the discussion about the role and position of women in the society. So-called the „drawing-room” education with focus on teaching foreign languages which used to prevail so far, was strongly criticised. Its outcome – the so-called „drawing room doll” – was contrasted with the ideal of a „good housewife”. There were no doubts as to preparations necessary to run a household; general education became the main topic of polemics, as well as preparation to paid work. The postulated narrowing of girls’ education to practical skills only was opposed by many women, such as Eliza Orzeszkowa and Maria Ilnicka – the editor of „Bluszcz” who treated education as the internal improvement of a human being. There existed a viewpoint, especially popular in the intelligentsia community, that the aims of education were not simply material but also spiritual benefits since learning was a value in itself. The high growth of educational aspirations of women was observed in the second half of the 19th century. Quite often, their aspirations were not directly related to a desire to learn a profession. Girls graduated from schools with ambitious curricula, run by female activists with ties to the educational movement, where they did not learning any actual profession. Women attended public lectures and classes of the so-called Flying University. On the other hand, the economic situation forced some upper-class women to seek paid work. The prospect of becoming able to support themselves contributed to perceiving education as preparation to work. There were great hopes attached to crafts, especially in the 1870s. Craft schools and courses were organised for women and the press eagerly supported those actions. Unfortunately, it soon turned out that crafts failed to meet the expectations: there was no sufficient sale market and supply exceeded demand. In the late 1880s and early 1890s, the interest in crafts declined but interest in trade schools sparkled. At the end of the 19th century, paid work done by women due to necessity was no longer controversial; however, it was neither prestigious nor ranked high socially. That situation was altered by a group of „female pioneers” who strived to work in the intelligentsia professions, not only as teachers, and who were among the very first female university graduates. Women studying at universities was another heated issue with emotional response reflected in the press. | en_GB |
dc.description.abstract | W Królestwie Polskim po klęsce powstania styczniowego, w związku z sytuacją ekonomiczną, która zmusiła wiele kobiet z wyższych klas społeczeństwa do samodzielnego utrzymywania się, rozgorzała (m.in. na łamach prasy) dyskusja dotycząca potrzeby i zakresu edukacji płci żeńskiej, wiążąca się ściśle z dyskusją o roli oraz pozycji kobiety w społeczeństwie. Krytykowano dominującą do tej pory tzw. edukację salonową, której podstawę stanowiła nauka języków obcych. Jej efektowi, tzw. lalce salonowej, przeciwstawiono ideał „dobrej gospodyni”. Konieczność przygotowania w zakresie gospodarstwa domowego nie budziła wątpliwości, natomiast tematem polemik stało się wykształcenie ogólne, a także przygotowujące do pracy zawodowej. Postulaty zawężenia edukacji dziewcząt wyłącznie do zajęć praktycznych wywołały sprzeciw wielu kobiet, m.in. Elizy Orzeszkowej i redaktorki „Bluszczu” Marii Ilnickiej, traktującej wykształcenie jako doskonalenie wewnętrzne jednostki. Pogląd, że celem wykształcenia są nie tyle materialne, co duchowe korzyści, bo nauka stanowi wartość sama w sobie, był popularny zwłaszcza w środowisku inteligenckim. W drugiej połowie XIX w. obserwujemy zjawisko wysokiego wzrostu aspiracji edukacyjnych kobiet. Często nie łączyły się one bezpośrednio z pragnieniem zdobycia zawodu. Dziewczęta kończyły niedające zawodowych uprawnień pensje z ambitnym programem, prowadzone przez działaczki związane z ruchem oświatowym, brały udział w publicznych wykładach czy zajęciach tzw. Uniwersytetu Latającego. Z drugiej jednak strony sytuacja ekonomiczna zmuszała część kobiet z klas wyższych do poszukiwania płatnego zajęcia. Perspektywa samodzielnego utrzymania się uczyła patrzeć na edukację jako na przygotowanie do zawodu. Wielkie nadzieje, zwłaszcza w latach siedemdziesiątych XIX w., wiązano z rzemiosłem. Organizowano szkoły i kursy rzemieślnicze dla kobiet, prasa zaś sekundowała tym akcjom. Wkrótce okazało się, że rzemiosło nie spełni pokładanych w nim nadziei: nie ma wystarczającego rynku zbytu i podaż przewyższa popyt. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX w. zainteresowanie nauką rzemiosła spadło na korzyść szkół handlowych. Pod koniec XIX w. praca zawodowa kobiet, kojarzona z koniecznością, nie budziła już kontrowersji, ale też nie wiązała się z prestiżem ani wysoką pozycją społeczną. Tę sytuację zmieniało grono „pionierek”, które dążyły do pracy w zawodach inteligenckich, nie tylko nauczycielskim, i jako jedne z pierwszych kończyły studia uniwersyteckie. Zjawisko studiów uniwersyteckich kobiet znów wzbudziło duże emocje, którym dawano wyraz na łamach prasy. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica;96 | |
dc.subject | women | en_GB |
dc.subject | education | en_GB |
dc.subject | emancipation | en_GB |
dc.subject | Poland | en_GB |
dc.subject | 19th century | en_GB |
dc.subject | kobiety | pl_PL |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | emancypacja | pl_PL |
dc.subject | Polska | pl_PL |
dc.subject | XIX wiek | pl_PL |
dc.title | Poglądy w kwestii potrzeby oraz zakresu edukacji kobiet panujące w drugiej połowie XIX i na przełomie XIX i XX wieku | pl_PL |
dc.title.alternative | Opinions about the need for and extent of female education revailing during the second half of the 19th century and in the early 20th century | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [89]-107 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki | |
dc.identifier.eissn | 2450-6990 | |
dc.references | Kufer Kasyldy czyli wspomnienia z lat dziewczęcych, red. D. Stępniewska, B. Walczyna, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Moszczeńska I., Nasza szkoła w Królestwie Polskim. Uwagi na czasie, Lwów 1905. | pl_PL |
dc.references | „Bluszcz” 1878, 1881, 1883, 1888, 1894. | pl_PL |
dc.references | Anonim, Wyższe szkoły dla kobiet, „Bluszcz” 1875, t. XI, nr 17, s. 130. | pl_PL |
dc.references | Dobieszewska (Śmigielska) J., Wspomnienie pośmiertne o Julii Janiszewskiej, „Kłosy” 1869, nr 185, s. 14. | pl_PL |
dc.references | Dzieduszycka A., O tem i owem, „Bluszcz” 1875, nr 25, 26, s. 194, 201. | pl_PL |
dc.references | Ilnicka M., Feliks Antoni Dupanloup, (omówienie poglądów przedstawionych w książce „La Femme studieuse”), „Bluszcz” 1878, t. XIV, nr 51, s. 405. | pl_PL |
dc.references | Ilnicka M., Nauka i wychowanie dziewcząt. Nauczycielka-Guwernantka, „Bluszcz” 1878, t. XIV, nr 46–48, s. 364, 369, 380–381. | pl_PL |
dc.references | J., Listy kobiety, „Tygodnik Ilustrowany” 1862, t. V, nr 167, s. 226–227. | pl_PL |
dc.references | Kuczalska-Reinschmitt P., Krok naprzód, „Przegląd Tygodniowy” 1893, R. XXVIII, nr 19, s. 218–219. | pl_PL |
dc.references | Kuczalska-Reinschmitt P., E pur si muove, „Przegląd Tygodniowy” 1893, R. XXVIII, nr 38, s. 405. | pl_PL |
dc.references | Marrené W., E pur si muove, „Przegląd Tygodniowy” 1893, R. XXVIII, nr 14, s. 159. | pl_PL |
dc.references | Nowosielski A., O przeznaczeniu i zawodzie kobiety, „Tygodnik Ilustrowany” 1862, t. V, nr 166, s. 215–218. | pl_PL |
dc.references | Chyra-Rolicz Z., Pionierki w nowych zawodach na początku XX w., [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1992, cz. 2, s. 221–236. | pl_PL |
dc.references | Czajkowska K., Wzorce roli społecznej kobiety, propagowane przez Związek Równouprawnienia Kobiet w Królestwie Polskim na początku XX wieku, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1992, cz. 1, s. 245–252. | pl_PL |
dc.references | Miąso J., Kształcenie dziewcząt w Drugiej Rzeczpospolitej, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1992, cz. 2, s. 73–89. | pl_PL |
dc.references | Nietyksza M., Ramy prawne zarobkowania kobiet w Królestwie Polskim w XIX i na początku XX wieku na tle porównawczym, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 15–28. | pl_PL |
dc.references | Orzeszkowa E., Marta, Warszawa 1954. | pl_PL |
dc.references | Orzeszkowa E., O kobiecie, Warszawa 1873. | pl_PL |
dc.references | Perkowska U., Formacja zawodowa i intelektualna studentek Uniwersytetu Jagiellońskiego z lat 1894–1918, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1992, cz. 2, s. 59–72. | pl_PL |
dc.references | Perkowska U., Kształtowanie się etosu studentki polskiej w dwóch pierwszych pokoleniach studentek Uniwersytetu Jagiellońskiego z lat 1894–1939, [w:] Kobieta i kultura życia codziennego, red. A. Żarnowska i A. Szwarc, Warszawa 1997, s. 387–403. | pl_PL |
dc.references | Rusinowa I., Ideały wychowawcze kobiet wśród ziemiaństwa polskiego w XVIII wieku, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w., Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1992, cz. 1, s. 83–94. | pl_PL |
dc.references | Szwarc A., Aspiracje edukacyjne i zawodowe kobiet w środowiskach inteligencji Królestwa Polskiego u schyłku XIX wieku, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1992, cz. 1, s. 95–108. | pl_PL |
dc.references | Szwarc A., Krytyka kobiecości czy próżniaczego stylu życia? Stare i nowe wzorce życia codziennego kobiet w publicystyce i literaturze pięknej epoki pozytywizmu, [w:] Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1997, s. 295–307. | pl_PL |
dc.references | Winiarz A., Kształcenie i wychowanie dziewcząt w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim (1807–1905), [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1992, cz. 2, s. 5–27. | pl_PL |
dc.references | Żarnowska A., Praca zarobkowa kobiet i ich aspiracje w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 29–52. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | joanna@apple2.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6050.96.07 | |