dc.contributor.author | Popek, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T09:15:28Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T09:15:28Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0208-6050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21553 | |
dc.description.abstract | The main goal of my research on self-improvement of teachers based on their professional and connected with their implementation of vocation experiences is to show the complexity and ambiguity of the nature of the teacher in the modern world. The challenge, which I am undertaking, is to develop an appropriate methodology, allowing to catch and describe the influence of life experience on the formation of a mature personal identity among teachers. The presented work is only the seed for „forging” of these ways to approach a particular kind of experience, to which I refer; this situation is obvious in the case studies of each particular existence in the hope of extract specific contents. It turns out that my interlocutors: school teacher, academic teacher and teacher-priest are extremely dedicated to their mission of offering advice and help, and especially appropriate inspiring with their own example. The most important conclusion from my research is ascertainment that every true teacher is at firs an individual entity with their personal history and the experiences what cannot be generalized. | en_GB |
dc.description.abstract | Głównym założeniem moich badań dotyczących samodoskonalenia nauczycieli, na podstawie ich doświadczeń zawodowych oraz związanych z realizacją powołania, jest ukazanie złożoności i zarazem niejednoznaczności charakteru nauczyciela we współczesnym świecie. Wyzwaniem, jakie podejmuję, jest wypracowanie odpowiedniej metodologii, pozwalającej ująć i opisać wpływ życiowego doświadczenia na formowanie się dojrzałej tożsamości osobowej wśród nauczycieli. Prezentowana praca jest zalążkiem „wykuwania się” tych sposobów ujęcia szczególnego rodzaju doświadczeń, o których piszę; tak też jest w przypadku badania każdej szczególnej egzystencji w nadziei na wydobycie konkretnych treści. Okazuje się, że badane osoby: nauczycielka szkoły średniej, nauczyciel akademicki i nauczyciel duchowny są niezwykle oddane swojej misji służenia radą i pomocą, szczególnie zaś właściwym inspirowaniem swoim przykładem. Najważniejszym wnioskiem, jaki płynie z moich badań, jest stwierdzenie, że każdy prawdziwy nauczyciel jest przede wszystkim indywidualną jednostką ze swą osobistą historią i z doświadczeniami, których nie sposób generalizować. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica;96 | |
dc.subject | teachers | en_GB |
dc.subject | experience | en_GB |
dc.subject | maturity | en_GB |
dc.subject | personal identity | en_GB |
dc.subject | nauczyciele | pl_PL |
dc.subject | doświadczenie | pl_PL |
dc.subject | dojrzałość | pl_PL |
dc.subject | tożsamość osobowa | pl_PL |
dc.title | Doświadczenie w narracjach nauczycieli – imperatyw w formowaniu tożsamości dojrzałej | pl_PL |
dc.title.alternative | Experience in teachers’ narratives – imperative in forming of mature identity | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [225]-247 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Logiki i Metodologii Nauk | |
dc.identifier.eissn | 2450-6990 | |
dc.references | Święty Augustyn, Wyznania, przekł. Z. Kubiak, Kraków 1994. | pl_PL |
dc.references | Growiec K., Kapralski S., Tożsamość, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 489–496. | pl_PL |
dc.references | Hawkins D.R., Przywracanie zdrowia, przekł. K. Dumińska, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, oprac. W. Okoń, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Hryniewicz W. (OMI), Paradoksy chrześcijańskiej tożsamości, „Więź”, maj 1981, R. XXIII, nr 5 (277), s. 100–113. | pl_PL |
dc.references | Kaniowska K., Etyka, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 116–122. | pl_PL |
dc.references | Kempis T. à, O naśladowaniu Chrystusa, przekł. A. Kamieńska, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D., Narracje w szkole, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańsk 2002, s. 189–220. | pl_PL |
dc.references | Marszałek M., Świadectwo, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 473–478. | pl_PL |
dc.references | Napiórkowski M., Mit, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 237–240. | pl_PL |
dc.references | Schütze F., Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, przekł. M. Czyżewski, „Studia Socjologiczne” 1997, nr 1, s. 11–56. | pl_PL |
dc.references | Wolska D., Doświadczenie, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 94–99. | pl_PL |
dc.references | Karpińska B., Łaska kryzysu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/laska_kryzysu.html (dostęp: 30 V 2016 r.). | pl_PL |
dc.references | Kazimierczak-Kucharska A., Chrześcijaństwo jako filozofia. Postać Sokratesa jako jedno ze źródeł nauczania św. Justyna Męczennika, http://katedra.uksw.edu.pl/publikacje/anna_kazimierczak_kucharska/chrzescijanstwo_jako_filozofia_postac_sokratesa_jako_jedno_ze_zrode_nauczania _justyna.pdf (dostęp: 30 V 2016 r.). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | k.popek111@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6050.96.15 | |