Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZaborski, Artur
dc.date.accessioned2017-04-04T09:25:26Z
dc.date.available2017-04-04T09:25:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21140
dc.description.abstractDynamic scaling is a set of methods in which the geometrical representation of the similarity data for T different time periods is made. This article presents the use of two-dynamic scaling methods for studying changes in the preferences. In the first method the location of points on the perceptual map is made on the basis of the super-dissimilarity matrix. In the second method multidimensional scaling for the respective periods is carried out and the obtained configurations are matched by transformations preserving the proportions of distances between points. The presentation of the methods is illustrated by an empirical example in which calculations were performed with use of SPSS and New MDSX packages.en_GB
dc.description.abstractSkalowanie dynamiczne jest zbiorem metod, w których dokonuje się geometrycznej prezentacji danych podobieństw uzyskanych dla T różnych okresów. Celem artykułu jest przedstawienie zastosowania dwóch metod skalowania dynamicznego do badania zmian zachodzących w preferencjach. W pierwszej, rozmieszczenia punktów na mapie percepcyjnej dokonuje się na podstawie rozbudowanej macierzy podobieństw. W drugiej metodzie przeprowadza się skalowanie wielowymiarowe dla poszczególnych okresów, a następnie dopasowuje otrzymane konfiguracje punktów za pomocą przekształceń zachowujących proporcje odległości między punktami. Prezentacja metod zostanie zilustrowana przykładem empirycznym, w którym obliczenia przeprowadzono z wykorzystaniem pakietów SPSS i New MDSX.pl_PL
dc.description.sponsorshipWroclaw University of Economicsen_GB
dc.description.sponsorshipUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiupl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;322
dc.subjectpreference analysisen_GB
dc.subjectsimilarity matrixen_GB
dc.subjectdynamic scalingen_GB
dc.subjectProcrustes analysisen_GB
dc.subjectbadanie preferencjipl_PL
dc.subjectmacierz podobieństwpl_PL
dc.subjectskalowanie dynamicznepl_PL
dc.subjectanaliza Procrustesapl_PL
dc.titleThe Presentation of Changes in Preferences by Dynamic Scalingen_GB
dc.title.alternativePrezentacja zmian zachodzących w preferencjach z wykorzystaniem skalowania dynamicznegopl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016en_GB
dc.page.number[55]-62
dc.contributor.authorAffiliationWroclaw University of Economics, Department of Econometrics and Computer Science
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBorg I., Groenen P. (2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Edition, Springer-Verlag, New York.pl_PL
dc.referencesChino N. (1978), A graphical technique for representing the asymmetric relationship between N objects, “Behaviometrika”, no. 5, pp. 23–40.pl_PL
dc.referencesCox T.F., Cox M.A.A. (2001), Multidimensional Scaling. Second Edition, Chapman and Hall, London.pl_PL
dc.referencesDeSarbo W. S., Johnson M.D., Manrai A.K., Manrai L.A., Edward E.A. (1992), TSCALE: A New Multidimensional Scaling Procedure Based on Tversky’s Contrast Model, “Psychometrika”, 57, pp. 43–69.pl_PL
dc.referencesHarshman R.A., Green PP.E., Wind Y., Lundy M.E. (1982), A model for the analysis of asymmetric data in marketing research, “Marketing Science”, vol. I, no. 2, pp. 205–242.pl_PL
dc.referencesHolyoak K.J., Gordon PP.C. (1983), Social reference points, “Journal of Personality and Social Psychology”, no. 44, pp. 881–887.pl_PL
dc.referencesOkada A., Imaizumi T. (1997), Asymmetric multidimensional scaling of two-mode three-way proximities, “Journal of Classification”, no. 14, pp. 195–224.pl_PL
dc.referencesOkada A., Imaizumi T. (2007), Multidimensional scaling of asymmetric proximities with a dominance point, “Advances in Data Analysis Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization”, (red.) R. Decker, H.J. Lenz, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, pp. 307–318.pl_PL
dc.referencesTversky A., Gati I. (1982), Features of similarity, “Psychological Review”, no. 89, pp. 123–154.pl_PL
dc.referencesZaborski A. (2007), Przegląd wybranych modeli różnic indywidualnych w skalowaniu wielowymiarowym, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1151, s. 9–18.pl_PL
dc.referencesZielman B., Heiser W.J. (1996), Analysis of Asymmetry by a Slide-Vector, “Psychometrika”, 58, pp. 101–114.pl_PL
dc.contributor.authorEmailartur.zaborski@ue.wroc.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.322.06
dc.relation.volume3en_GB
dc.subject.jelC38
dc.subject.jelC63
dc.subject.jelM31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord