Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGorzelany, Dorota
dc.contributor.authorMatusiak, Patrycja
dc.date.accessioned2017-03-29T08:01:09Z
dc.date.available2017-03-29T08:01:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1733-0319
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21027
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to present the historiophotic image of Carthage and Carthaginians and also to demonstrate what made-up stories take from the image of antiquity present in our collective consciousness, what motifs were an inspiration for the creators of both the film and the TV series (hictorical motifs but also architecture – very important for the background, e.g. Punic temple of Moloch in Cabiria or frequent Egyptian borrowings – and 19th century paintings by J.M.W. Turner), how ancient code was used to discuss politics of the day (in Cabiria, the fights between pacifists and nationalists calling for the conquest of Africa), whether D’Annunzianism had any impact on the film and how Cabiria fits into the historical-Roman trend. Antiquity presented and imagined as above were analysed on two levels – philological and archaeological (including architectural elements building up urban structures, decorative sculptures, interior decoration, everyday objects and clothing).en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest przybliżenie historiofotycznego obrazu wyobrażonego Kartaginy i Kartagińczyków oraz pokazanie, w jaki sposób wymyślone historie bazują na wizerunku antyku istniejącym w zbiorowej świadomości, jakie motywy były inspiracją dla twórców filmu i serialu (motywy historyczne, ale i ważne dla tła np. architektura – w ‘Cabirii’ punicka świątynia Molocha i wszechobecne egipskie zapożyczenia, w ‘Grze o tron’ XIX-wieczne obrazy J.M.W. Turnera), w jaki sposób za pomocą kodu antycznego mówiono o współczesnej ‘Cabirii’ polityce (starcia pacyfistów z nacjonalistami nawołującymi do podboju Afryki), czy wniósł coś do filmu D’Annunzianizm i jak ‘Cabiria’ wpisywała się w nurt historyczno-romański. Szczegółowa analiza dokonana została na dwóch poziomach – filologicznym oraz archeologicznym (obejmującym elementy architektoniczne budujące strukturę urbanistyczną, dekorację rzeźbiarską, wyposażenie wnętrz i przedmioty użytkowe oraz części stroju).pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesCollectanea Philologica; 19
dc.subjectKartaginapl_PL
dc.subjecthistoriofotiapl_PL
dc.subjectrecepcja antykupl_PL
dc.subject‘Cabiria’pl_PL
dc.subject‘Gra o tron’pl_PL
dc.subjectJ.M.W. Turnerpl_PL
dc.titleCarthage Imagined. From Giovanni Pastrone’s Cabiria (1914) to Game of Thrones (2012)en_GB
dc.title.alternativeKartagina wyobrażona. Od "Cabirii" Giovanniego Pastrone (1914) do "Gry o tron" (2012)pl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016en_GB
dc.page.number[117]-128
dc.contributor.authorAffiliationNational Museum in Kraków, Princes Czartoryski Museum, 31-015 Kraków, 8 Pijarska Street
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Silesia, Department of Classical Studies, 40-032 Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 1
dc.identifier.eissn2353-0901
dc.referencesAmeling, W. (2004). Der Staat und der Krieg. In: S. Peters, ed., Hannibal ad portas. Macht und Reichtum Karthagos. Stuttgart: Theiss, 88–95.pl_PL
dc.referencesAmelung, W. (1995). Die Skulpturen des Vatikanischen Museums. Berlin: Reimer.pl_PL
dc.referencesAßkamp, R. et al. (2007). Luxus und Dekadenz. Mainz: Philipp von Zabern.pl_PL
dc.referencesBlume, H.-D. (2004). Hanno und das Punische Personal im Poenulus. In: Th. Baier, ed., Studien zu Plautus’ Poenulus, Tübingen: Narr, 203–214.pl_PL
dc.referencesBulas, K. (1935). Corpus Vasorum Antiquorum. Varsovie-Cracovie: Gebethner et Wolff.pl_PL
dc.referencesCharles-Picard, G. (1971). Hannibal, transl. Z. Stein. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesCharles-Picard, G. C. (1962). Życie codzienne w Kartaginie w czasach Hannibala, transl. I. Wieczorkiewicz. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesCintas, P. (1950). Ceramique punique. Paris: Institut des Hautes Études de Tunis.pl_PL
dc.referencesConnolly, P. (1998). Greece and Roman at War. London: Greenhill Books.pl_PL
dc.referencesDorgerloh, A. (2013). Competing ancient worlds in early historical film: the example of Cabiria (1914). In: P. Michelakis and M. Wyke, eds., The Ancient World in Silent Cinema. Cambridge: Cambridge University Press, 229–246.pl_PL
dc.referencesDubuisson, M. (1983). L’Image du Carthaginois dans la literature latine. In: E. Gubel, E. Lipiński, B. Servais-Soyez, eds., Studia Phoenicia, vol. I–II («Orientalia Lovaniensia Analecta» 15). Leu­ven: Peeters, 159–167.pl_PL
dc.referencesFantar, M.H. (1995). Carthage. La cite Punique. Paris: CNRS.pl_PL
dc.referencesFantar, M.H. (2002). Le Tophet de Salammbô. In: C. Briand-Ponsart, S. Crogiez, eds., L’Afrique du Nord Antiquite et Médiévale. Mémoire, identité et imaginaire. Rouen: Presses Universitaires de Rouen, 13–24.pl_PL
dc.referencesFergola, L. (ed.) (2004). Oplontis e le sue ville. Pompei: Flavius.pl_PL
dc.referencesFinley, G. (1999). Angel in the Sun. Turner’s Vision of History. Montreal Kingston – London – Ithaca: McGill – Queen’s University Press.pl_PL
dc.referencesFiorina, P. (2006). Cartagine, teatro dell’immaginario. Su alcune tracce archeologiche nei film muti italiani di ambientazione punica. In: S. Alvisio, A. Barbera, eds., CabiriaCabiria, Turin, Mi­lan: Il Castoro/Museo Nazionale del Cinema.pl_PL
dc.referencesFlaubert, G. (2008). Salambo, transl. W. Rogowicz. Warszawa: Hachette Livre Polska.pl_PL
dc.referencesFranko, G.F. (1996). ‘The Characterization of Hanno in Plautus’ Poenulus’. AJP, 117, 425–452.pl_PL
dc.referencesFrazer, A. (ed.) (1998). The Roman Villa: villa urbana. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.pl_PL
dc.referencesGalpin, F. W. (1929). ‘The Sumerian Harp of Ur, c. 3500 B.C.’. Oxford Journal of Music and Let­ters, X, 108–123.pl_PL
dc.referencesGarcía Morcillo, M. (2015). The East in the West. The Rise and Fall of Carthage in Modern Imagery and Film. In: M. García Morcillo, P. Hanesworth, O. Lapeña Marchena, eds., Imagining Ancient Cities in Film: From Babylon to Cinecittà. New York – London: Routledge, 135–162.pl_PL
dc.referencesGrassinger, D. (1991). Römische Marmorkratere. («Monumenta Artis Romanae», XVIII). Mainz: Philipp von Zabern.pl_PL
dc.referencesHamlin, A.D.F. (1916). A History of Ornament. New York: Cooper Square Publ.pl_PL
dc.referencesHardie, P. (2014). The Last Trojan Hero. A Cultural History of Virgil’s Aeneid. London – New York: I.B. Tauris.pl_PL
dc.referencesHoyos, D. (2011). Truceless War. Carthage’s Fight for Survival, 241 to 237 BC. Leiden – Boston: Brill.pl_PL
dc.referencesKunze, M. (ed.) (1995). Kurzführer Pergamonmuseum. Antikensammlung, Vorderasiatisches Muse­um. Mainz: Philipp von Zabern Verlag.pl_PL
dc.referencesLezzi-Hafter, A. (1988). Der Eretria-Maler, Werke und Weggefahrten. Mainz: Philipp von Zabern.pl_PL
dc.referencesLipiński, E. (2013). Studia z dziejów i kultury starożytnego Bliskiego Wschodu. Kraków: Zakład Wydawniczy »NOMOS«.pl_PL
dc.referencesLipiński, E. (1988). Sacrifices d’enfants a Carthage et dans le monde semitique oriental. In: E. Li­piński, ed., Studia Phoenicia VI. Carthago («Orientalia Lovaniensia Analecta» 26, nr 2). Leu­ven: Peeters Press, 162–182.pl_PL
dc.referencesMekhitarian, A. (1992). Malarstwo egipskie. Warszawa: Skira.pl_PL
dc.referencesMiczka, T. (2009). Kino włoskie. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesMiles, R. (2011). Hannibal and Propaganda. In: D. Hoyos, ed., A Companion to the Punic Wars. Chichester – Malden: Wiley–Blackwell, 260–279.pl_PL
dc.referencesMoscati, S. (1968). Świat Fenicjan, transl. M. Gawlikowski. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesNiemeyer, H.G. (2004). Mythos und Geschichte, Orient und Okzident. In: S. Peters, ed., Hannibal ad portas. Macht und Reichtum Karthagos. Stuttgart: Theiss, 38–51.pl_PL
dc.referencesPelletier-Hornby, P. (1995). Salammbô: La Carthage de Flaubert. In: Carthage. L’Histoire, sa trace et son écho. Paris: Paris Musées, 138–144.pl_PL
dc.referencesPicard, G. (1983–1984). ‘Hannibal hegemon hellénistique’. RSA, 13–14, 75–81.pl_PL
dc.referencesShelby Brown, S. (1992). Late Carthaginian Child Sacrifice and Sacrificial Monuments in their Mediterranean Context. Sheffield: Sheffield Academic Press.pl_PL
dc.referencesŚliwa, J. (1970). ‘Egipskie figurki brązowe w Muzeum Narodowym w Krakowie’. Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie, X, 21–37.pl_PL
dc.referencesŚliwa, J. (1987). ‘Zabytki egipskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, część II’. Studia i materiały archeologiczne 5, 97–217.pl_PL
dc.referencesStarks Jr., J.H. (2000). ‘Nullus me est hodie Poenus Poenior: Ballanced Ethnic Humor in Plautus’ Poenulus’. Helios, 27, 163–186.pl_PL
dc.referencesVillaronga, L. (1973). Las monedas hispano-cartaginesas. Barcelona: Patrocinado por la Sección Numismática del Círculo Filatélico y Numismático.pl_PL
dc.referencesWard-Perkins, J.B. (1981). Roman Imperial Architecture. Harmondsworth: Penguin Books.pl_PL
dc.referencesWhite, H. (1988). ‘Historiography and historiophoty’. The American Historical Review 93, 1193–1199.pl_PL
dc.referencesWhite, H. (2014). Historiografia i historiofotia, transl. Ł. Zaremba. In: H. White, Przeszłość prak­tyczna. E. Domańska, ed. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 255–266.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1733-0319.19.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord