dc.contributor.author | Wieczerzyński, Mariusz | |
dc.date.accessioned | 2017-03-16T13:02:02Z | |
dc.date.available | 2017-03-16T13:02:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20901 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is to look at philosophy as a didactic practice in
which didactic is seen as critique. Both are immanent to philosophical
reflection as a whole. I would like to start with an analysis whether the
structure of philosophical thought determines the didactic results (e.g.
the Socratic method, philosophy as linguistic competence) and using
critical theory I will analyze the possible ways of overcoming
instrumental rationality. I will mainly contribute to the works of M. C.
Nussbaum. I will then look at the relations between theory and practice,
between instrumental and involved, between subjective and objective
reason with contributions to M. Horkheimer and T. W. Adorno. The case
to consider would be whether teaching philosophy should remain a
shallow discipline with only historical approach or can it be presented
as a problem-solving device thanks to introducing critical thought. Can it
be a remedy to the enlightenment that results in a goal – oriented formal
rationality? | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;36 | |
dc.subject | instrumental rationality | pl_PL |
dc.subject | involved reason | pl_PL |
dc.subject | Socratic method | pl_PL |
dc.subject | critical theory | pl_PL |
dc.subject | philosophical didactics | pl_PL |
dc.subject | meta-knowledge | pl_PL |
dc.subject | racjonalność instrumentalna | pl_PL |
dc.subject | rozum zaangażowany | pl_PL |
dc.subject | podejście sokratejskie | pl_PL |
dc.subject | edukacja sokratejska | pl_PL |
dc.subject | teoria krytyczna | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka filozoficzna | pl_PL |
dc.subject | metapoznanie | pl_PL |
dc.title | Filozofia jako dydaktyka, dydaktyka jako filozofia. Od racjonalności instrumentalnej do „oświecenia”? | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2017 | pl_PL |
dc.page.number | 1-23 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
dc.references | Blaut, James M., Teoria rasizmu kulturowego, http://www.turowski.uni.wroc.pl/blaut-rasizm.htm (data dostępu: 20.03.2016 ). | pl_PL |
dc.references | Chase-Dunn, Christopher, Gills, Barry, Fale globalizacji i oporu w kapitalistycznym systemie(-)światowym. Ruchy społeczne a krytyczne studia nad globalizacją, http://www.turowski.uni.wroc.pl/chase-dunn-gills.htm (data dostępu: 20.03.2016 ). | pl_PL |
dc.references | Clifford, James, 2000, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przekł. zbior., Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl_PL |
dc.references | Habermas, Jürgen, 1983, Teoria i praktyka, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Zdzisław Krasnodębski, Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Harvey, David, 2008, Neoliberalizm. Historia katastrofy, przeł. Jerzy Paweł Listwan, Warszawa: KiP. | pl_PL |
dc.references | Horkheimer, Max, Adorno, Theodor W., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Horkheimer, Max, 1987, Społeczna funkcja filozofii, przeł. Jan Doktór, Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Lipman, Matthew, 1996, Czym jest krytyczne myślenie, (w: ) Beata Elwich, Anna Łagodzka (red.), Filozofia dla dzieci. Wybór artykułów, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji, ss. 11–20. | pl_PL |
dc.references | McLaren, Peter, 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przeł. Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Jan Dzierzgowski, Marcin Starnawski, Wrocław: DSW. | pl_PL |
dc.references | Lester, Nora, 2010, Niebieskoocy. Podręcznik do prowadzenia zajęć w organizacjach, przeł. Monika Serkowska, Kraków-Poznań: Fundacja Autonomia, Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA. | pl_PL |
dc.references | Nussbaum, Martha C., 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska, Wrocław: DSW. | pl_PL |
dc.references | Paul, Richard W., 1996, Dwie przeciwstawne teorie wiedzy, uczenia się i wykształcenia: dydaktyczna i krytyczna, (w: ) Beata Elwich, Anna Łagodzka (red.), Filozofia dla dzieci. Wybór artykułów, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji, ss. 3–9. | pl_PL |
dc.references | Piłat, Robert, 1993, „Filozofowanie z dziećmi” M. Lipmana jako program etyki dla szkół podstawowych, „Etyka”, Nr 26, ss. 135–143. | pl_PL |
dc.references | Platon, 2002, Teajtet, Kęty: Antyk. | pl_PL |
dc.references | Said, Edward W., 2005, Orientalizm, przeł. Monika Wyrwas-Wiśniewska, Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Siemek, Marek J., 1982, Filozofia, dialektyka, rzeczywistość, Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Turowski, Mariusz, 2015, Granice rasy. Między nowym rasizmem a płynną rasologią, „Studia Krytyczne/Critical Studies”, Nr 1, ss. 111–130. | pl_PL |
dc.references | Wittgenstein, Ludwig, 2012, Dociekania filozoficzne, przeł. Bogusław Wolniewicz, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Ziegler, Jean, 2011, Imperium hańby, przeł. Ewa Cylwik, Warszawa: KiP. | pl_PL |
dc.relation.volume | 1 | pl_PL |