Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKornacka-Sareło, Katarzyna
dc.date.accessioned2017-03-03T11:31:24Z
dc.date.available2017-03-03T11:31:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSareło Kornacka-Katarzyna, (2015), Jesteśmy sami, nikt nas nie usprawiedliwi. (A)teizm oraz jego etyczne konsekwencje w myśli Martina Bubera, Emmanuela Lévinasa Jeana Paula Sartre’a , „Władza Sądzenia”, nr 6, s. 117–126pl_PL
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20726
dc.description.abstractCelem autorki niniejszego artykułu było ukazanie podobieństw pomiędzy żydowską filozofią dialogu a doktryną egzystencjalną, na przykładzie myśli Martina Bubera, Emmanuela Lévinasa oraz Jeana-Paula Sartre’a. Wszyscy trzej filozofowie stoją na stanowisku radykalizmu etycznego. W ich doktrynach zachodzi silne sprzężenie zwrotne pomiędzy etyką a ontologią: zachowania godziwe w porządku etycznym pozwalają podmiotowi aktów moralnych na uzyskanie ontycznego statusu człowieka. Proces stawania-się-człowiekiem postrzegany jest przez myślicieli jako dynamiczny oraz trwały. Chociaż Lévinas i Buber opowiadają się za istnieniem niepoznawalnego bytu transcendentnego, to jednocześnie podkreślają oni w swoim dyskursie, że za stan świata odpowiedzialny jest każdy z nas, nie zaś bóstwo – transcendentne, odległe, właściwie nieobecne. Z kolei, oskarżany o anarchizm i nihilizm Sartre sformułował podobnie radykalną teorię etyczną. Deklarując zaś konsekwentny ateizm, sprawił, że jego myśl wydaje się pozbawiona jakichkolwiek aporii. Skoro bowiem Bóg nie istnieje, to po pierwsze nie mają znaczenia kwestie teodycealne, po drugie zaś każdy człowiek skazany jest na wolność, ponosząc całkowitą odpowiedzialność za swoje czyny. Tak więc, uprawomocniona wydaje się teza, że wszyscy trzej filozofowie dążyli do skonstruowania autonomicznych teorii moralnych, a także starali się odizolować porządek teologiczny od stricte filozoficznego dyskursu, niezależnie od własnych przekonań religijnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Morlaności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁpl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;6
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectMartin Buberpl_PL
dc.subjectEmmanuel Lévinaspl_PL
dc.subjectJean-Paul Sartrepl_PL
dc.subjectfilozofia dialogupl_PL
dc.subjectegzystencjalizmpl_PL
dc.subjectetyka odpowiedzialnościpl_PL
dc.subjectradykalizm etycznypl_PL
dc.titleJesteśmy sami, nikt nas nie usprawiedliwi. (A)teizm oraz jego etyczne konsekwencje w myśli Martina Bubera, Emmanuela Lévinasa i Jeana Paula Sartre’apl_PL
dc.title.alternativeWe are alone, with no excuses. (A)theism and Its Ethical Consequences in the Thought of Martin Buber, Emmanuel Lévinas and Jean-Paul Sartrepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number117-126pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Kultury Judaizmu Europejskiego, Instytut Kultury Europejskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotedr Katarzyna Kornacka–Sareło jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie filozofii i adiunktem w Zakładzie Kultury Judaizmu Europejskiego, UAM. Jej zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień współczesnej filozofii ydowskiej, mistycyzmu żydowskiego, żydowskiej myśli feministycznej. W kręgu jej badań znaleźli się do tej pory Martin Buber, Eliezer Berkovits, Hans Jonas, Richard Rubenstein, Emmanuel Lévinas, Rachel Elior. Prowadzi także badania nad wybranymi dziełami literackimi (Elie’go Wiesela, Szymona Anskiego, Juliana Stryjkowskiego, Bułata Szałwowicza Okudżawy), starając się odsłonić filozoficzne założenia doktrynalne, które stanowią dominantę strukturalną świata przedstawionego analizowanych utworów, niezależnie od ich przynależności rodzajowej czy gatunkowej.pl_PL
dc.referencesBuber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAXpl_PL
dc.referencesBuber, M. (1994). Zaćmienie Boga. Warszawa: Wydawnictwo KRpl_PL
dc.referencesGadamer, H. G. (2013). Prawda i metoda. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKaplan, A. (1997). Sefer yetzirah. The Book of Creation In Theory and Practice. San Francisco: Weiser Books.pl_PL
dc.referencesKowalska, M. (2001). Wstęp. Pojęcia bytu i nico - ści w filozofii Sartre’a. W: J. P. Sartre, Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem (s. 5–29). Warszawa: De Agostini – Ediciones Altaya.pl_PL
dc.referencesLeaman, O. (2009). Egzystencjalizm żydowski: Rosenzweig, Buber i Soloveichik. W: D. H Frank, O. Leaman (red.). Historia filozofii żydowskiej (s. 827–847). Kraków: Wydawnictwo WAMpl_PL
dc.referencesLévinas, E. (1991). Trudna wolność. Eseje o judaizmie. Gdynia: Wydawnictwo Atext.pl_PL
dc.referencesLévinas, E. (1995). Cztery lektury talmudyczne. Kraków: Oficyna Literacka.pl_PL
dc.referencesLévinas, E. (2002). Całość i nieskończoność. Esej o ze - wnętrzności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesLévinas, E. (2008). O Bogu, który nawiedza myśl. Kraków: Wydawnictwo Hominipl_PL
dc.referencesReale, G. (2004). Historia filozofii starożytnej. Tom trzeci. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesartre, J. P. (2001). Egzystencjalizm jest humani- zmem. W: J. P. Sartre, Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem (s. 117–189). Warszawa: De Agostini – Ediciones Altaya.pl_PL
dc.referencesatarkiewicz, W. (1978). Historia filozofii. Tom pierwszy. Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkat.kor@amu.edu.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska