Show simple item record

dc.contributor.authorŚwieszczak, Krzysztof
dc.date.accessioned2017-01-02T09:51:00Z
dc.date.available2017-01-02T09:51:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationK. Świeszczak, Programy etyczne wybranych banków należących do polskiego sektora bankowego, [w:] I. D. Czechowska (red.), Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, ser. Ekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 139-154.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-212-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20268
dc.descriptionEtyczny kontekst działania nabiera coraz większego znaczenia w teorii i praktyce finansów. W publikacji podjęto więc próbę przedstawienia niezwykle ważnych aspektów etycznego wymiaru funkcjonowania różnych podmiotów życia gospodarczego, będących w relacjach z gospodarstwami domowymi. Impulsem do przygotowania książki była też analiza literatury przedmiotu, w której wykazano, że o ile powstaje coraz więcej pojedynczych artykułów na temat etyki w finansach, o tyle stosunkowo nieliczne publikacje są w całości poświęcone tej problematyce. W rozdziałach niniejszej monografii, opisujących przestrzeń etyczną powiązaną z procesami finansowymi, przyjęto perspektywę poznawczą, wyprowadzoną z teorii etyki biznesu, relacji świadczeniodawca usługi finansowej–świadczeniobiorca (osoba indywidualna). Książka jest adresowana do szerokiego grona Czytelników, m.in. do studentów uczelni ekonomicznych, praktyków, osób pragnących poszerzyć swoją wiedzę na temat etyki procesów finansowych, a także do członków gospodarstw domowych, którzy mając świadomość etycznych problemów w relacjach z instytucjami, będą mogli lepiej zarządzać finansami osobistymi.pl_PL
dc.description.abstractProgramy etyczne stanowią odpowiedź wielu banków na dynamicznie zmieniające się otoczenie, w którym funkcjonują. Ich podstawowe komponenty (misja, wizja, cele, wartości oraz posiadanie własnych kodeksów etycznych) wyznaczają pożądany sposób funkcjonowania na rynku finansowym oraz kierunki rozwoju. Celem niniejszego rozdziału jest określenie potencjału wewnętrznych programów etycznych jako narzędzia rozwijania wymiaru etycznego w biznesie bankowym, a także analiza ich zawartości oraz zakresu publikacji przez 10 największych banków w Polsce pod względem sumy aktywów.pl_PL
dc.description.abstractEthical programs are responses of many banks for the rapidly changing environment in which they operate. Their basic components (mission, vision, goals, values and having their own codes of ethics) designate a desired manner of the functioning on the financial market and directions of banks’ development. The purpose of the paper is to determine the potential of the internal ethical programs as a tool to develop the ethical dimension in banking, as well as analysis of their content and scope of the publication by the 10 largest banks in Poland in terms of total assets.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja została wydana w ramach projektu realizowanego z Narodowym Bankiem Polskim: program edukacji ekonomicznej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofEtyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, ser. Ekonomia;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectprogramy etycznepl_PL
dc.subjectbankipl_PL
dc.subjectkodeksy etycznepl_PL
dc.subjectethical programspl_PL
dc.subjectbankspl_PL
dc.subjectcodes of ethicspl_PL
dc.titleProgramy etyczne wybranych banków należących do polskiego sektora bankowegopl_PL
dc.title.alternativeEthical Programs of Selected Banks Belonging to Banking Sector in Polandpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Krzysztof Świeszczak, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number139-154pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-375-8
dc.referencesAdamik A., Nowicki M., Etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu, [w:], A. Zakrzewska- -Bielawska (red.), Podstawy zarządzania: Teoria i ćwiczenia, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesAntoszkiewicz J. D., Metody skutecznego zarządzania, Orgmasz, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesBielski I., Podstawy marketingu, Dom Organizatora, Toruń 1999.pl_PL
dc.referencesCardona P., Rey C., Zarządzanie poprzez misję, Wolters Kluwer, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesCichy Ł., Funkcja compliance w bankach, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Capital Requirements Directive IV, CRD IV).pl_PL
dc.referencesEdwards J., Individual and Corporate Compliance Competence: An Ethical Approach, „ Journal of Financial Regulation and Compliance” 2003, vol. 11(3).pl_PL
dc.referencesEdwards J., Wolfe S., The Compliance Function in Banks, „Journal of Financial Regulation and Compliance” 2004, vol. 12(3).pl_PL
dc.referencesForsyth D. R., O’Boyle Jr. E. H., Rules, Standards, and Ethics: Relativism Predicts Cross-national Differences in the Codification of Moral Standards, „International Business Review” 2011, vol. 20.pl_PL
dc.referencesGasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Rola i znaczenie programów i kodeksów etycznych, [w:] W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, B. Rok, G. Szulczewski (red.), Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, Centrum Etyki Biznesu IFiS PAP & WSPiZ oraz Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesGasparski W., Wykłady z etyki biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesGnazzo P. J., The Chief Ethics and Compliance Officer: A Test of Endurance, „Business and Society Review” 2011, vol. 116.pl_PL
dc.referencesKaptein M., Schwartz M., The Effectiveness of Business Codes: A Critical Examination of Existing Studies and the Development of an Integrated Research Model, „Journal of Business Ethics” 2008, vol. 77.pl_PL
dc.referencesKlimczak B., Etyka gospodarcza. Wydanie trzecie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesKot W., Status kodeksów etycznych zawodów ekonomicznych, [w:] B. Pogonowska (red.), Elementy etyki gospodarki rynkowej, PWE, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesLanglois C. C., Schlegelmilch B. B., Do Corporate Codes of Ethics Reflect National Character? Evidence from Europe and the United States, „Journal of International Business Studies” 1990, vol. 21.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesMackiewicz H., Misja przedsiębiorstwa jako deklaracja sposobu konkurowania, „Przedsiębiorstwo i Region” 2009, nr 1.pl_PL
dc.referencesMarciniak J., Budowa specyficznych przewag w wizerunku pracodawcy, [w:] J. Marciniak (red.), Meritum HR, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesMoszoro B., Znaczenie misji przedsiębiorstwa i jej wpływ na kompetencje przywódcze, „Management and Business Administration. Central Europe” 2012, vol. 2.pl_PL
dc.referencesObłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesOleksyn T., Misja, wizja i cele organizacji – kontekst etyczny, [w:] K. Kietliński, V. M. Reyes, T. Oleksyn (red.), Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesRokita J., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesStabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesSzymczak M. (red), Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesWheelen T. L., Hunger J. D., Concepts in Strategic Management and Business Policy, Pearson Prentice Hall, New Jersey 2006.pl_PL
dc.referencesWulf K., Ethics and Compliance Programs in Multinational Organizations, Springer Science & Business Media, Berlin 2012.pl_PL
dc.referencesŻurawik B., Żurawik W., Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referenceshttp://banking-magazine.pl/2015/06/16/najwieksze-banki-polsce-wedlug-miesiecznika-bank/pl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska