dc.contributor.author | Czechowski, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2016-12-19T07:01:18Z | |
dc.date.available | 2016-12-19T07:01:18Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | M. Czechowski, Edukacja olimpijska szansą na zmniejszenie zjawiska wypadania dzieci i młodzieży z systemu oświaty, [w:] A. Kaźmierczak, J. E. Kowalska, A. Maszorek-Szymala, A. Makarczuk (red.), Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 53-62. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-247-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20225 | |
dc.description | Prezentowana publikacja dotyczy wybranych zagadnień związanych z kulturą fizyczną i zdrowotną współczesnego człowieka. Autorzy – specjaliści z zakresu pedagogiki, nauk medycznych i nauk o kulturze fizycznej – podejmują m.in. problematykę wartości kultury fizycznej w procesie kształcenia i wychowania, współczesnych czynników promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, zdrowotnych uwarunkowań aktywności ruchowej czy społecznych kontekstów idei olimpijskiej. Tematyka ta wpisuje się w ważny nurt rozważań, w którym poszukuje się nowych rozwiązań pedagogicznych, zwłaszcza w odniesieniu do idei edukacji olimpijskiej i zdrowotnej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The work includes analysis of the basis of the Olympic Education Concept and its use in prevention
of school dropout. Olympic Education is supported by the values of modern Olympic and sport.
Its theoretical grounds constitute sport pedagogy developed by Baron Pierre de Coubertin. Coubertin
did not create any particular educational system and didn’t introduce any definition of sport pedagogy.
The lack of the rigid concept can be considered as a quality. It enables us to use the olympism and
its rules to solve many problems of continuously developing World, which emerge from the needs
of new generations and challenges they face. New methodological conceptions based on Olympic
values have been created for decades. It is expected that the conceptions can bring many benefits
for individuals and social groups. New programs have been developed, their implementation area
has been broadened in order to form proper social attitudes as well as amending various pathological
phenomenon. There is a strong premise to introduce the Olympic values to school system in order to
boost the efficiency of educational work mainly to achieve better pupils motivation for learning and
to strengthen integration of the school environment. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka; | |
dc.title | Edukacja olimpijska szansą na zmniejszenie zjawiska wypadania dzieci i młodzieży z systemu oświaty | pl_PL |
dc.title.alternative | Olympic Education as a chance of reducing the phenomenon of youngsters dropping out from educational system | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Marcin Czechowski, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 53-62 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-248-5 | |
dc.references | Binder D.L., Be a Champion in Life! A Book of Activities for Young People Based on the Joy of Participation and on the Important Messages of the Olympic Idea: an International Teacher’s Resource Book for Schools, Foundation of Olympic and Sport Education, Lausanne 2000. | pl_PL |
dc.references | Cathlin J., Olympic Educational Programs in Australia on the Occasion of the Sydney Olympic Game, [w:] Raport on the I.O.A.’s Special Sessions and Seminars, Olimpia 2000. | pl_PL |
dc.references | Crawford S., Sydney’s 2000 Olympic Educational Programmes, [w:] Raport on the I.O.A.’s Special Sessions and Seminars, Olimpia 1999. | pl_PL |
dc.references | Crawford S., The Sydney 2000 National Olympic Education Program, [w:] Raport on the I.O.A.’s Special Sessions and Seminars, Olimpia 2001. | pl_PL |
dc.references | Czechowski M., Edukacja olimpijska młodzieży w wybranych krajach, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2003, nr 12, s. 3–10. | pl_PL |
dc.references | Czechowski M., Promocja wartości fair play w szkołach podstawowych – efekty wychowawcze, [w:] Z. Żukowska, R. Żukowski (red.), Edukacja olimpijska w reformującej się szkole, Estrella, Warszawa 2000, s. 139–148. | pl_PL |
dc.references | Fatyga B., Tyszkiewicz A., Zieliński P., Skala i powody wypadania uczniów z systemu edukacji w Polsce. Raport z badań odpadu szkolnego na terenie 32 gmin, 2001, http://www.isp.org.pl. | pl_PL |
dc.references | International Olympic Committee, Olympic Charter, 2014, http://www.olympic.org. | pl_PL |
dc.references | Lipiec J., Filozofia olimpizmu, PWS Sprint, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Müller N., Olympische Erziehung, [w:] F. Thaller, H. Recla (red.), Signale der Zeit, Hofmann, Schorndorf 1975, s. 138. | pl_PL |
dc.references | Naul R., Olympic Education, Meyer & Meyer Sport, Aachen 2008. | pl_PL |
dc.references | Nowocień J., Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym współczesnej szkoły, AWF, Studia i Monografie, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Płoszaj K., Funkcjonowanie Klubów Olimpijczyka w szkołach gimnazjalnych, praca doktorska, AWF, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Żukowska Z., Wychowawcze funkcje idei fair play w sporcie dzieci i młodzieży, [w:] Z. Żukowska (red.), Fair play – Sport – Edukacja, Estrella, Warszawa 1996, s. 167–169. | pl_PL |
dc.references | Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, UMK, Toruń 2013. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-247-8.06 | |