Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarks-Krzyszkowska, Małgorzata
dc.date.accessioned2016-10-14T11:12:30Z
dc.date.available2016-10-14T11:12:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19901
dc.description.abstractKażde państwo ma określony, uporządkowany zbiór norm i reguł, określających zasady politycznej organizacji, zarządzania i systemu organów władzy publicznej. Zasady te, pod wpływem różnorodnych czynników, podlegają wielorakim procesom przemian. Z perspektywy większości współczesnych krajów rozwiniętych, do istotnych zmian odnoszących się do zarządzania publicznego należą odrzucenie państwa jako legitymizowanego monopolu przymusu i decentralizacja władzy. Celem artykułu jest prezentacja głównych koncepcji zarządzania, które znajdowały odzwierciedlenie w polityce publicznej XX i XXI w. Autorka podejmuje próbę scharakteryzowania niejednoznacznego pojęcia zarządzania publicznego, wyraźnie odróżniając je od zarządzania w sektorze biznesu. Przyjmując perspektywę historyczną, przedstawia trzy wiodące koncepcje zarządzania publicznego: zarządzanie biurokratyczne, menadżerskie i współzarządzanie (governance). Rozważania podjęte w tekście prowadzą do wniosku, że mimo widocznych tendencji do upowszechniania bardziej uspołecznionych form zarządzania, wszystkie opisane koncepcje, choć w zróżnicowanym stopniu, współwystępują w praktyce współczesnego zarządzania publicznego.pl_PL
dc.description.abstractEach country has a specific, structured set of standards and regulations specifying the rules of political organization, management, and system of public authorities. These rules are subject to multiple processes of change under the influence of various factors. From the perspective of the majority of today’s developed countries, significant changes relating to public management include rejection of the state as the legitimized monopoly of coercion as well as decentralization of power. The aim of the article is to present the main concepts of management, which have been reflected in public policies of the twentieth and the twenty-first century. The author attempts to characterize the ambiguous concept of public management, clearly distinguishing it from management observed in the business sector. Assuming the historical viewpoint, three leading concepts of public management are presented: bureaucratic, managerial and co-management (i.e. governance). The considerations, lead to the conclusion that despite the apparent tendency to promote more socialized forms of management, all concepts described herein, although in varying degrees, coexist in the practice of modern public management.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;56
dc.subjectzarządzaniepl_PL
dc.subjectsektor publicznypl_PL
dc.subjectkoncepcje zarządzania publicznegopl_PL
dc.subjectmanagementpl_PL
dc.subjectconcepts of public managementpl_PL
dc.subjectpublic sectorpl_PL
dc.titleZarządzanie publiczne – istota i wybrane koncepcjepl_PL
dc.title.alternativePublic management – essence and selected conceptspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Małgorzata Marks-Krzyszkowska, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[37]-51pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Gospodarki Samorządu Terytorialnego, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. nr 37, 90-214 Łódź.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAntonowicz D. (2004), Funkcjonowanie sektora publicznego. Perspektywa brytyjska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesBlau P. (2005), Teoria i rozwój biurokracji, [w:] P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesCyfert S., Dyduch W., Latusek-Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A. (2014), Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu – logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość tematyczna, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1 (161), s. 37–49.pl_PL
dc.referencesFayol H. (1926), Administracja przemysłowa i ogólna oraz nauka o administracji w zakresie zastosowania do państwa, Instytut Naukowej Organizacji przy Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGay P. de (2005), The Values of Bureaucracy: An Introduction, [w:] P. du Gay (ed.), The Value of Bureaucracy, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesGiddens A. (2010), Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGriffin R. W. (2002), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHausner J. (2008), Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHood Ch. (1991), A Public Management for All Seasons?, “Public Administration”, No. 69, s. 3–19.pl_PL
dc.referencesKast F. E., Rosenzweig J. E. (1979), Organization and Management. A System and Contingency Approach, McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesKieżun W. (2011), Drogi i bezdroża polskich przemian, Wydawnictwo EKOTV, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlijn E.-H., Edelenbos J., Stein B. (2010), Trust in Governance Networks: Its Impacts on Outcomes, „Administration & Society”, No. 42/2, s. 193–221.pl_PL
dc.referencesKooiman J. (red.) (1993), Modern Governance, Sage, London.pl_PL
dc.referencesKopaliński W. (1999), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Muza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Lee N. (2011), Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Wyższa Szkoła Prawa i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKożuch B. (2004), Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKożuch B. (2005), Zarządzanie publiczne jako dyscyplina naukowa, „Zarządzanie Publiczne”, nr 1, s. 11–22.pl_PL
dc.referencesLewenstein B. (2010), Między rządzeniem a współrządzeniem. Obywatelskie modele rozwoju społeczności lokalnej, [w:] B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec (red.), Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 21–41.pl_PL
dc.referencesLuterek M. (2010), E-government. Systemy informacji publicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarks-Krzyszkowska M. (2013), Zarządzanie publiczne na poziomie lokalnym – geneza, główni aktorzy i ich zaangażowanie, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, nr 88, s. 313–332.pl_PL
dc.referencesMorawski W. (1979), Wstęp, [w:] W. Morawski (red.), Kierowanie w społeczeństwie. Analiza socjologiczna, PWN, Warszawa, s. 7–16.pl_PL
dc.referencesOffe C. (2012), Governance – „puste pojecie” czy naukowy problem badawczy?, „Zarządzanie Publiczne”, nr 3 (21), s. 81–107.pl_PL
dc.referencesOsborn S. (red.) (2010), The New Public Governance, Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesPierre J. (2000), Debating Governance, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesRhodes R. (1996), The New Governance: Governing without Government, “Political Studies”, No. 44, s. 662–667.pl_PL
dc.referencesRhodes R. (1997), Understanding Governance, Open University Press, Buckingham–Philadelphia.pl_PL
dc.referencesRhodes R. (2007), Understanding Governance: Ten Years On, “Organization Studies”, Vol. 28, No. 8, s. 1243–1264.pl_PL
dc.referencesSakowicz M. (2007), Modernizacja samorządu terytorialnego w procesie integracji Polski z Unią Europejską, SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSamuelson P. A. (1954), The Pure Theory of Public Expenditure, “Review of Economics and Statistics”, Vol. 36, No. 4, s. 387–389.pl_PL
dc.referencesSiwińska-Gorzelak J. (2012), Sektor publiczny w gospodarce, [w:] J. Wilkin, Teoria wyboru publicznego. Główne nurty i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 31–34.pl_PL
dc.referencesStiglitz J. E. (2004), Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStoker G. (1997), Teorie samorządu i polityki lokalnej, [w:] P. Swianiewicz (red.), Wartości podstawowe samorządu terytorialnego i demokracji lokalnej, Municipium, Warszawa, s. 16–42.pl_PL
dc.referencesStoker G. (1998), Governance as Theory: Five Propositions, “International Social Science Journal”, Vol. 50. No. 155, s. 17–28.pl_PL
dc.referencesSudoł S. (2012), Nauki o zarządzaniu. Podstawowe problemy, kontrowersje i propozycje, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuwaj P. J. (2010), Udział społeczeństwa w decydowaniu publicznym – oblicza partycypacji społecznej w polityce publicznej w zakresie inwestycji drogowych, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2, s. 59–72.pl_PL
dc.referencesWeber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWilkin J. (red.) (2012), Teoria wyboru publicznego. Główne nurty i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZalewski A. (2005), Reformy sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego, [w:] A. Zalewski (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, SGH, Warszawa, s. 11–74.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmalmarks@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.56.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord