Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPawłowska, Beata
dc.date.accessioned2016-08-01T06:25:58Z
dc.date.available2016-08-01T06:25:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationPawłowska Beata, (2015), „Polak – katolik” – czyli o religijności współczesnych Polaków , „Władza Sądzenia”, nr 6, s. 77–92pl_PL
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19048
dc.description.abstractCelem artykułu jest nakreślenie obrazu polskiego katolika. Zawarte w artykule przemyślenia i tezy traktować należy raczej jako głos w dyskusji dotyczącej religijności współczesnych Polaków. Prezentowane wyniki badań Centrum Badań Opinii Społecznej przeprowadzone na próbie ogólnopolskiej skonfrontowane zostały z wynikami badań prowadzonych wśród mieszkańców pewnej wsi z województwa łódzkiego. W artykule, odwołując się do zaproponowanej przez Józefa Chałasińskiego w latach 30. XX wieku koncepcji osobowości ówczesnych Polaków, zastanowimy się czy i jak ewoluowała postawa „Polaka-katolika” oraz czy pojawiły się nowe formy religijności Polaków pozwalające określić wzór osobowości współczesnego człowieka religijnego. W artykule zaproponowano wyróżnienie kilku takich typów osobowości jak na przykład typ fanatyczny, czy fasadowy.pl_PL
dc.description.abstractSummary: This aim of the article is discussion about the image of Polish Catholic. In the article thoughts and theses should be seen rather as a voice in the discussion of contem- porary religious Poles. The research re - sults presented Public Opinion Research Center (CBOS) conducted on a nationwide sample were confronted with the results of research conducted among the resi- dents of a village of the Lodz region. The article, referring to the proposed by Józef Chałasiński in the 30s of the twentieth century, the concept of personality of contemporary Poles, will consider whether and how evolved attitude “Polish-Catholic” and that new forms of religiosity of Poles to determine a pattern personality of the modern religious man. This paper proposes a distinction few personality types such as, for example, the type of fanatical, or facade.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Polityki i Moralnościpl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;6
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectPolak-katolikpl_PL
dc.subjectreligiapl_PL
dc.subjectreligijnośćpl_PL
dc.subjectkatolicyzmpl_PL
dc.subjectsekularyzacjapl_PL
dc.subjectPolish-Catholicpl_PL
dc.subjectreligionpl_PL
dc.subjectreligiositypl_PL
dc.subjectsecularizationpl_PL
dc.subjectCatholicismpl_PL
dc.title„Polak-katolik” – czyli o religijności współczesnych Polakówpl_PL
dc.title.alternative“Polish Catholic” – A Few Words about Religiosity of Contemporary Polespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number77-92pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Organizacji i Zarządzania, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotedr Beata Pawłowska – absolwentka socjologii i psychologii. Adiunkt w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania IS Uniwersytetu Łódzkiego. Wykładowca Podyplomowych Studiów z zakresu Public Relations oraz Socjologii Stosowanej w Zarządzaniu Zasobami Ludzkimi. Członek wielu zespołów badawczych. Badacz kultury organizacyjnej, osobowości człowieka oraz zachowań emocjonalnych w środowisku pracy. Nieobce jej są refleksje dotyczące kondycji społeczeństwa polskiego, w tym osobowości pracowników. W swojej praktyce łączy wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii zarządzani zasobami ludzkimi, public relations, socjologii emocji oraz psychologii osobowości i psychologii społecznej z praktyką doradczą dla firm i instytucji.pl_PL
dc.referencesBeckford, J. (2006). Teoria społeczna a religia . Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos"pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R. (2009). Wiara i religijność Polaków dwadzieścia lat po rozpoczęciu przemian ustrojowych . Warszawa: raport z badań CBOS, BS 34/2009.pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R. (2012). Zmiany w zakresie wiary i religijności Polaków po śmierci Jana Pawła II . Warszawa: raport z badań CBOS, BS/49/2012pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R. (2012a). Religijność i moralność w społeczeństwie polskim – zależność czy autonomia? Studium socjologiczne. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”.pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R. (2014). Religijność a zasady moralne . Warszawa: raport z badań CBOS, nr 15/2014pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R. (2015). Zmiany w zakresie podstawowych wskaźników religijności Polaków po śmierci Jana Pawła II . Warszawa: raport z badań CBOS, nr 26/2015pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R. (2015a). Kanon wiary Polaków . Warszawa: raport z badań CBOS, nr 29/2015pl_PL
dc.referencesBorowik, I., Doktór, T. (2001). Pluralizm religijny i moralny w Polsce . Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl_PL
dc.referencesChałasiński, J. (1938). Młode pokolenie chłopów . Tom III. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnictwopl_PL
dc.referencesDavie, G. (2010). Socjologia religii. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos".pl_PL
dc.referencesDobbelaere, K., Lauwers, J. (1973). Definitions of Religion. A sociological critique, Social Compass , 20(4).pl_PL
dc.referencesDobbelaere, K. (2008). Sekularyzacja : trzy poziomy analizy. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”pl_PL
dc.referencesDurkheim, E. (1990) . Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesGlock, C. Y. (ed.) (1973). Religion in Sociological Perspective . Belmont, CA: Wadsworth.pl_PL
dc.referencesGlock, C. Y., Stark, R. (1965). Religion and Society in Tension. Chicago: Rand McNally.pl_PL
dc.referencesGrotowska, S. (1999). Religijność subiektywna : studium socjologiczne na podstawie wywiadów narracyjnych. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos"pl_PL
dc.referencesLeśniczak, N. (2013). Rola Kościoła w życiu społeczności lokalnej na przykładzie wsi Brzeźnio. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem naukowym dr Beaty Pawłowskiejpl_PL
dc.referencesLibiszowska-Żółtkowska, M. (2007). Religia i religijność w warunkach globalizacji . Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl_PL
dc.referencesLuckman, T. (1996). Niewidzialna religia . Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl_PL
dc.referencesMariański, J. (2004). Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej . Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos".pl_PL
dc.referencesMariański, J. (2006). Sekularyzacja i desekularyzacja we współczesnym świecie. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesMariański, J. (2007). Globalizacja i Kościoły – sprzymierzeńcy czy konkurenci?. W: M. Libiszowska- Żółtkowska (red.), Religia i religijność w warunkach globalizacji (ss. 105–126). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl_PL
dc.referencesPiwowarski, W. (2012). Socjologia religii. Antologia tekstów. Wyd. III uzupełnione. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”pl_PL
dc.referencesPiwowarski, W. (1996). Socjologia religii. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesStark, R., Bainbridge, W. S. (2007). Teoria religii. Wyd. II. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl_PL
dc.referencesStolz, J. (2009). Explaining religiosity: towards a unified theoretical model, British Journal of Sociology , 60 (2), pp. 345–376pl_PL
dc.referencesSzczepański, J. (1971). Odmiany czasu teraźniejszego . Warszawa: Książka i Wiedzapl_PL
dc.referencesZaręba, S. H. (2009). Socjologia życia religijnego w Polsce . Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Kardynała Stefana Wyszyńskiegopl_PL
dc.referencesZulehner, P. (2007). Religia z wyboru jako dominująca forma społeczna. W: W. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów (ss. 439–467). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos"pl_PL
dc.contributor.authorEmailpawlowska.beata@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska