Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRosińska-Bukowska, Magdalenapl_PL
dc.date.accessioned2016-07-22T16:20:21Z
dc.date.available2016-07-22T16:20:21Z
dc.date.issued2015pl_PL
dc.identifier.issn0208-6018pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18956
dc.description.abstractThe purpose of this article is to present the concept of business integration model, similar to the classic Balassa’s model, as a form of development scheme, which is used not only by the state but also other actors – transnational corporations (TNCs). The article is divided into six parts. The first and second parts – the deepening of the integration process as a response participants of global market about the challenges of globalization and liberalization. The third part – the concept of business integration model (the genesis, the concept, elements). The fourth part – the interpretation of business integration model (theoretical background with using several economic theories). The fifth and sixth parts – the implementation of business integration model in practice. The author shows case studies for Volkswagen (automotiv, Germany), Pfizer (pharmaceutical, USA) and British Petroleum (petrochemical, United Kingdom).en_US
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja koncepcji modelu integracji biznesowej, wzorowanej na klasycznym modelu integracji B. Balassy. W początkowej części opracowania starano się wykazać, że mechanizm integracji jest niezależny od typu obiektu. Działania integracyjne stanowią bowiem sposób dostosowań do wymogów zmieniającego się otoczenia – wyzwań globalizacji i liberalizacji. W kolejnej części przedstawiono koncepcję sześcioetapowego modelu integracji biznesowej. W ostatniej części opracowania (podzielonej na uwagi teoretyczne oraz case studies) podjęto próbę egzemplifikacji modelu na przykładach scalania systemów biznesowych korporacji transnarodowych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica; 316pl_PL
dc.subjectintegrationen_US
dc.subjectbusinessen_US
dc.subjectglobalizationen_US
dc.subjectcorporationsen_US
dc.subjectbusiness systemsen_US
dc.subjectintegracjapl_PL
dc.subjectintegracja biznesowapl_PL
dc.subjectglobalizacjapl_PL
dc.subjectkorporacjepl_PL
dc.subjectsystemy biznesowepl_PL
dc.titleModel integracji gospodarczej jako wzorzec scalania systemów biznesowych - koncepcja i jej interpretacja (na wybranych przykładach)pl_PL
dc.title.alternativeThe model of economic integration as a pattern of integration of business systems – the concept and interpretationen_US
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[133]-154pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych.pl_PL
dc.referencesBlomstermo A., Sharma D. (2003), Learning in the Internationalization Process of Firm, Edward Elgar Publishing, Cheltenham Northampton MA.pl_PL
dc.referencesBrown T. E., Davidsson P., Wiklund J. (2001), An Operationalization of Stevenson’s Conceptualization of Entrepreneurship as Opportunity − based Firm Behavior, “Strategic Management Journal”, No. 22.pl_PL
dc.referencesBudnikowski A. (2006), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCygler J. (2007), Kooperencja – nowy typ relacji między konkurentami, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2.pl_PL
dc.referencesEsser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J. (1996), Systemic Competitiveness: New Governance Patterns for Industrial Development, Frank Cass, London 1996.pl_PL
dc.referencesFlejterski S., Wahl P. T. (2003), Ekonomia globalna – synteza, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFung V. K., Fung W. K., Wind Y. Jr. (2008), Konkurowanie w płaskim świecie. Budowanie przedsiębiorstw przystosowanych do płaskiego świata, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGorynia M., Jankowska B. (2008), Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGulati R., Nohria N., Zaheer A. (2000), Strategic Networks, „Strategic Management Journal”, Vol. 21.pl_PL
dc.referencesHagel J., Brown J. S. (2005), The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston.pl_PL
dc.referencesHåkansson H., Snehota I. (1995), Developing Relationship in Business Networks, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesHuff A. S., Floyd S. W., Sherman H. D., Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe, Wolters Kluwer Business, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Kartajaya H., Seitawan I. (2010), Marketing 3.0, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa. Marzęda K. (2007), Proces globalizacji korporacyjnej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Warszawa–Lublin.pl_PL
dc.referencesMikołajczyk B., Kurczewska A., Fila J. (2011), Klastry na świecie. Studia przypadków, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPlatonoff A. L. (2009), Zarządzanie dynamiczne, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. E. (1998), Clusters and Competition: New Agendas for Companies Governments and Institutions, [w:] M. E. Porter (ed.), On Competition, Harvard Business Review Book, Boston.pl_PL
dc.referencesPorter M. E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. E., Kramer M. R. (2011), The Big Idea: Creating Shared Value, “Harvard Business Review”, No. 89 (1/2).pl_PL
dc.referencesPyke F., Sengenberger W. (1992), Industrial districts and local economic regeneration: Research and policy issues, [w:] F. Pyke, W. Sengenberger (eds.), Industrial Districts and Local Economic Regeneration, International Institute for Labour Studies, Geneva.pl_PL
dc.referencesRobertson R. (1985), The Relativization of Societies: Modern Religion and Globalization, [w:] T. Robbins, W. Shepherd, J. McBride (eds.), Cults, Culture and the Law, Scholars Press, Chico CA.pl_PL
dc.referencesRosińska-Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesScholte J. A. (2000), Globalization: A Critical Introduction, St. Martin’s Press Inc., New York.pl_PL
dc.referencesSkawińska E., Zalewski R. I. (2009), Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat – Europa – Polska, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStigliz J. E. (2004), Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSulejewicz A. (1997), Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, „Monografie i Opracowania”, nr 427, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesThomson G., Frances J., Levacic R., Mitchell J. (1991), Markets, Hierarchies and Networks: The Co-ordination of Social Life, Sage Publications, London.pl_PL
dc.referencesWiedersheim-Paul F., Olson H. C., Welch L. S. (1978), Pre-Export Activity: The First Step in Internationalization, “Journal of International Business Studies” Vol. 9 (1).pl_PL
dc.referencesZineldin M. (2004), Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, “Intelligence and Planning”, Vol. 22.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena_rosinska@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.316.09pl_PL
dc.relation.volume5pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord