Metody pomiaru e-administracji w kontekście konkurencyjności międzynarodowej
Abstract
The subject under discussion is the problem of publications on the relationship between
the e-government implementation process and the ability to compete. Today,
it is estimated that the key objective of the informatisation of public administration at
both central and local levels, is the preparation and implementation of electronic public
services for citizens and businesses productively and efficiently. The e-government
vision presented by the European Commission, and gradually implemented through
EU Member States shows, that the process of developing e-government should serve
as a tool to support the processes of governance. Projects related to the informatisation
may influence the improvement of the education system and health services, create
jobs, change how resources are managed, reduce transaction costs and the overall
transformation of institutional nature. The currently used measuring tools of benefits
from the implementation of public e-services and general development of e-government
do not always show directly whether they are generated. The purpose of the
publication is to identify and evaluate currently used indicators of electronic administration
development in the context of measuring the benefits of this process, which
are significant for improving the country’s competitiveness in the international arena Przedmiotem rozważań zawartych w publikacji jest problematyka zależności między
procesem wdrażania administracji elektronicznej a zdolnością konkurencyjną
kraju. Współcześnie ocenia się, że kluczowym celem informatyzacji administracji
publicznej, zarówno na szczeblu centralnym, jak i lokalnym, jest produktywne
i efektywne przygotowanie oraz wdrożenie elektronicznych usług publicznych
dla obywateli i przedsiębiorstw. Wizja e-administracji przedstawiona przez Komisję
Europejską oraz stopniowo realizowana przez państwa członkowskie UE
ukazuje, że proces rozwoju e-administracji powinien służyć jako narzędzie wspomagające
procesy rządzenia. Projekty związane z informatyzacją mogą wpływać
m.in. na poprawę systemu edukacji i służby zdrowia, tworzenie nowych miejsc
pracy, zmianę sposobów zarządzania zasobami, zmniejszenie kosztów transakcyjnych
i ogólne przemiany instytucjonalne. Stosowane obecnie narzędzia pomiaru
korzyści wynikających z wdrażania e-usług publicznych i ogólnie rozwoju e-administracji
nie zawsze ukazują je wprost. Celem publikacji jest zidentyfikowanie
i ocenienie stosowanych obecnie mierników stopnia rozwoju administracji elektronicznej
w kontekście pomiaru korzyści wynikających z tego procesu, mających
znaczenie dla poprawy konkurencyjności państwa na arenie międzynarodowej.
Collections