Marketing as a Device for Supporting Competitiveness of Polish Agricultural Producers in the Context of Integration with the EU
Streszczenie
W artykule zawarto ocenę możliwości wykorzystania działań marketingowych dla poprawy
pozycji konkurencyjnej rolników na rynku. Wymaga to radykalizacji reagowania na różnorodne
i intensywne oddziaływanie warunków otoczenia, które ulegną nasileniu po dołączeniu do Unii
Europejskiej i szerszym otwarciu polskiego rynku na światową konkurencję. Z analiz
porównawczych wynika, iż zagraniczni producenci osiągają przewagę nie tylko na swoich
rynkach, ale również bez trudu zdobywają nasz rynek kosztem polskich rolników. Posłużenie się
instrumentami marketingowymi przyniesie zapewne pozytywne rezultaty wyrażające się
w poprawie zyskowności i dalszym aktywnym rozwoju. Pojawiają się jednak ograniczenia
wynikające z wysokich kosztów i ponoszonego ryzyka. Możliwości sięgania do działań
marketingowych uwarunkowane są zdolnością do poprawy dotychczasowych osiągnięć, zwłaszcza
w sferze materialnej. Należy również być świadomym długotrwałości podejmowanych wysiłków,
które pozwolą uzyskać zamierzone efekty w warunkach silnej konkurencji po przystąpieniu do
Unii Europejskiej.
Collections