Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOstrowicka, Helena
dc.date.accessioned2016-03-16T16:13:53Z
dc.date.available2016-03-16T16:13:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationOstrowicka Helena (2016) Wokół problematyki „metody” w postfoucaultowskich badaniach społecznych – pomiędzy strategią transkrypcji a strategią fugi. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 1, s. 152‒169 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie:pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17439
dc.descriptionArtykuł powstał w ramach projektu badawczego „Komunikowanie publiczne w Polsce – ujęcie inter- i transdycyplinarne”, realizowanego przez konsorcjum naukowe „Analiza Dyskursu” i współfinansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, umowa nr 0114/NPRH2/H11/81/2013).pl_PL
dc.description.abstractPodstawowym celem tekstu jest namysł nad problemem metodologicznych wytycznych, których źródłem stały się prace Michela Foucaulta. Głos ten wpisuje się jednocześnie w ogólniejsze zagadnienie stylów recepcji idei i koncepcji Foucaultowskich w badaniach społecznych. Mówiąc o „metodzie”, autorka odnosi się zarówno do tego, jakie metodologiczne wykładnie znajdują się w literaturze z zakresu metodologii badań społecznych, jak i do tego, jakie strategie czytania one reprezentują. Analiza recepcji „metodologii Foucaulta” uświadamia, iż sytuuje się ona pomiędzy dwoma biegunami. Pierwszy wyznaczają próby ustalenia precyzyjnych wskazówek metodologicznych, które pozwoliłyby na możliwie wierne powtórzenie Foucaultowskiego sposobu postępowania i jego przeniesienie do innej dziedziny badań (strategia transkrypcji). Na drugim biegunie lokują się różnego rodzaju wariacje metodologiczne – transformacje, redefinicje Foucaultowskich kategorii, syntezy różnych podejść (strategia fugi).pl_PL
dc.description.abstractThe basic purpose of the text is a reflexion on the problems with methodological directives that stem from the works of Foucault. Simultaneously, this voice imprints itself into the general understanding of styles of reception of an idea and Foucauldian concepts of social studies. By the use of the term “method” the author refers both to the varieties of methodological premises present in the literature concerned with methodological social studies and to the strategies of reading they represent. The analysis of the reception of “Foucault’s methodology” leads us to a conclusion that it posits itself between two opposite poles. The first pole attempts to provide precise methodological guidelines allowing a faithful reconstruction of Foucauldian ways, while applying them to a different sphere of inquest (the transcription strategy). Located on the other pole are methodological varieties of different type—transformations, redefinitions of Foucauldian categories, and syntheses of various approaches (the fugue strategy).pl_PL
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał w ramach projektu badawczego „Komunikowanie publiczne w Polsce – ujęcie inter- i transdycyplinarne”, realizowanego przez konsorcjum naukowe „Analiza Dyskursu” i współfinansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, umowa nr 0114/NPRH2/H11/81/2013).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologiipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectrecepcja Michela Foucaultapl_PL
dc.subjectbadania społecznepl_PL
dc.subjectbadania postfoucaultowskiepl_PL
dc.subjectmetodologia jakościowapl_PL
dc.subjectpodręczniki akademickiepl_PL
dc.subjectReception of Michel Foucaultpl_PL
dc.subjectsocial studiespl_PL
dc.subjectPost-Foucauldian Researchpl_PL
dc.subjectQualitative Methodologypl_PL
dc.subjectacademic handbookspl_PL
dc.titleWokół problematyki "metody" w postfoucaultowskich badaniach społecznych – pomiędzy strategią transkrypcji a strategią fugipl_PL
dc.title.alternativeOn the Problematic Aspects of “Method” in Post-Foucauldian Social Studies—Between the Transcription and Fugue Strategypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number169-152pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Filozofii Edukacji i Metodologii Badańpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteHelena Ostrowicka – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Filozofii Edukacji i Metodologii Badań oraz zastępca Dyrektora Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Zainteresowania: pedagogika ogólna, metodologia badań, analiza dyskursu, a w szczególności polityczne wymiary edukacji i recepcja prac Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych. Autorka trzech monografii oraz artykułów opublikowanych na łamach m.in. „European Educational Research Journal”, „Kultury i Edukacji”, „Kwartalnika Pedagogicznego”.pl_PL
dc.referencesBall Stephen J. (2014) Foucault, Power and Education. New York, London: Routledge.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland (1970) Pisarze i piszący [w:] tenże, red., Mit i znak. Przełożył Janusz Lalewicz. Warszawa: PIW, s. 244–250.pl_PL
dc.referencesBytniewski Paweł (2013) Dyskursy wiedzy. Michela Foucaulta archeologie nauk humanistycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesChutorański Maksymilian (2013) Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta. Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław.pl_PL
dc.referencesCollini Stefan, red. (1996) Interpretacja i nadinterpretacja. Przeło- żył Tomasz Bieroń. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesCzyżewski Marek (2013) Teorie dyskursu i dyskursy teorii. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 3–25.pl_PL
dc.referencesCzyżewski Marek, Marynowicz-Hetka Ewa, Woroniecka Gra- żyna, red. (2013) Pedagogizacja życia społecznego, „Societas/Communitas” nr 2.pl_PL
dc.referencesDenzin Norman K., Lincoln Yvonna S., red. (2009) Metody badań jakościowych, tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDudzikowa Maria, Czerepaniak-Walczak Maria, red. (2007– 2010) Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesFalkowski Tomasz (2014) Foucault. Historiozofia zdarzenia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1977) Archeologia wiedzy. Przełożył Andrzej Siemek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1993) Nadzorować i karać. Narodziny wiezienia. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia Spacja.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1995) Historia seksualności, tom I. Wola wiedzy. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1998) Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France 1976. Przełożyła Małgorzata Kowalska. Warszawa: KR.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2000) Nietzsche, genealogia, historia [w:] Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. Przełożyli Damian Leszczyń- ski, Lotar Rasiński. Warszawa, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 113–135.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2002) Porządek dyskursu. Przełożył Michał Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesGordon Colin (2009) Foreword: Pedagogy, Psychagogy, Demagogy [w:] Michael A. Peters i in., eds., Governmentality Studies in Education. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense, s. xi–xxv.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska Teresa (2008) Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesHolstein James A., Gubrium Jaber F. (2009) Praktyki interpretacyjne a działanie społeczne. Przełożyła Katarzyna Iwińska [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 677–706.pl_PL
dc.referencesJauss Hans R. (1972) Historia literatury jako wyzwanie rzucone nauce o literaturze. Przełożył Ryszard Handke. „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 271–307.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska Dorota, Szczepska-Pustkowska Maria, red. (2009) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKubinowski Dariusz (2010) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesKubinowski Dariusz (2013) Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.pl_PL
dc.referencesKwiek Marek (1999) Dylematy tożsamości. Wokół autowizerunku filozofa w powojennej myśli francuskiej. Poznań: Wydawnictwo IF UAM.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka Ewa (2009) Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMaynard Douglas W. (1998) On Qualitative Inquiry and Extramodernity. „Contemporary Sociology”, no. 27, s. 342–345.pl_PL
dc.referencesMelosik Zbyszko (1994) Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta [w:] Jerzy Brzeziński, Lech Witkowski, red., Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań, Toruń: Edytor, s. 200–226.pl_PL
dc.referencesMelosik Zbyszko (1997) Poststrukturalizm jako teoria życia spo- łecznego (możliwości i kontrowersje). „Kultura Współczesna”, nr 1, s . 57–71.pl_PL
dc.referencesNowak Marian (2008) Wybrane teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesNowicka Magdalena (2011) „Urządzenie”, „zastosowanie”, „układ”... – kategoria dispositif u Michela Foucaulta, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 2, s. 94–110.pl_PL
dc.referencesNowicka Magdalena (2014) Spory wokół książek Jana Tomasza Grossa w świetle postfoucaultowskiej analizy dyskursu [w:] M. Czy- żewski i in., red., Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 220–253.pl_PL
dc.referencesNowotniak Justyna (2012) Etnografia wizualna w badaniach i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesOstrowicka Helena (2010) Horyzont oczekiwań – z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3, s. 7–24.pl_PL
dc.referencesOstrowicka Helena (2012) Urządzanie młodzieży: studium analityczno-krytyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesPeräkylä Anssi (2009) Analiza rozmów i tekstów. Przełożyła Agnieszka Figiel [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 325–350.pl_PL
dc.referencesPeters Michael A. i in., red. (2009) Governmentality Studies in Education. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense.pl_PL
dc.referencesPotter Jonathan (2004) Discourse Analysis As a Way of Analysing Naturalny Occurring Talk [w:] David Silvermann, ed., Qualitative Research: Theory, Method, and Practice, wyd. 2. London: Sage, s. 200–201.pl_PL
dc.referencesRadziewicz-Winnicki Andrzej (2008) Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesRapley Tim (2010) Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Przełożyła Anna Gąsior-Niemiec. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesScheurich James J., McKenzie Kathlyn B. (2009) Metodologie Foucaulta. Archeologia i genealogia. Przełożył Przemysław Pluciński [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 285–324.pl_PL
dc.referencesSenellart Michel (2010) Umiejscowienie wykładów [w:] Michel Foucault, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 449–490.pl_PL
dc.referencesSilverman David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Prze- łożyły Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSilverman David (2008) Prowadzenie badań jakościowych. Prze- łożyła Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek Tomasz (1993) Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek Tomasz, red. (1995) Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek Tomasz (1997) Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania XIII”, z. 317, s. 176–199.pl_PL
dc.referencesŚliwerski Bogusław (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesŚliwerski Bogusław, red. (2006–2010) Pedagogika, tom 2–4. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa (2013) Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWalters William (2011) Governmentality. Critical Encounters. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesWitkowski Lech (2010) O stanie i problemach recepcji amerykań- skiej pedagogiki radykalnej w Polsce. Próba świadectwa osobistego i refleksji o „doświadczeniu pokoleniowym” [w:] Lech Witkowski, Henry A. Giroux, red., Edukacja i sfera publiczna. Kraków: Impuls, s. 37–66.pl_PL
dc.referencesWodak Ruth, Krzyżanowski Michał, red. (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Przełożyła Danuta Przepiórkowska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.pl_PL
dc.contributor.authorEmailhostrowicka@ukw.edu.plpl_PL
dc.relation.volume12pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord