dc.contributor.author | Ostrowicka, Helena | |
dc.date.accessioned | 2016-03-16T16:13:53Z | |
dc.date.available | 2016-03-16T16:13:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Ostrowicka Helena (2016) Wokół problematyki „metody” w postfoucaultowskich badaniach społecznych – pomiędzy strategią transkrypcji a strategią fugi. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 1, s. 152‒169 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17439 | |
dc.description | Artykuł powstał w ramach projektu badawczego „Komunikowanie
publiczne w Polsce – ujęcie inter- i transdycyplinarne”,
realizowanego przez konsorcjum naukowe „Analiza
Dyskursu” i współfinansowanego ze środków Ministerstwa
Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Narodowy Program Rozwoju
Humanistyki, umowa nr 0114/NPRH2/H11/81/2013). | pl_PL |
dc.description.abstract | Podstawowym celem tekstu jest namysł nad problemem metodologicznych wytycznych, których
źródłem stały się prace Michela Foucaulta. Głos ten wpisuje się jednocześnie w ogólniejsze zagadnienie
stylów recepcji idei i koncepcji Foucaultowskich w badaniach społecznych. Mówiąc o „metodzie”,
autorka odnosi się zarówno do tego, jakie metodologiczne wykładnie znajdują się w literaturze
z zakresu metodologii badań społecznych, jak i do tego, jakie strategie czytania one reprezentują.
Analiza recepcji „metodologii Foucaulta” uświadamia, iż sytuuje się ona pomiędzy dwoma biegunami.
Pierwszy wyznaczają próby ustalenia precyzyjnych wskazówek metodologicznych, które pozwoliłyby
na możliwie wierne powtórzenie Foucaultowskiego sposobu postępowania i jego przeniesienie do
innej dziedziny badań (strategia transkrypcji). Na drugim biegunie lokują się różnego rodzaju wariacje
metodologiczne – transformacje, redefinicje Foucaultowskich kategorii, syntezy różnych podejść
(strategia fugi). | pl_PL |
dc.description.abstract | The basic purpose of the text is a reflexion on the problems with methodological directives that stem from the works of
Foucault. Simultaneously, this voice imprints itself into the general understanding of styles of reception of an idea and Foucauldian
concepts of social studies. By the use of the term “method” the author refers both to the varieties of methodological premises present
in the literature concerned with methodological social studies and to the strategies of reading they represent. The analysis of
the reception of “Foucault’s methodology” leads us to a conclusion that it posits itself between two opposite poles. The first pole
attempts to provide precise methodological guidelines allowing a faithful reconstruction of Foucauldian ways, while applying
them to a different sphere of inquest (the transcription strategy). Located on the other pole are methodological varieties of different
type—transformations, redefinitions of Foucauldian categories, and syntheses of various approaches (the fugue strategy). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Artykuł powstał w ramach projektu badawczego „Komunikowanie
publiczne w Polsce – ujęcie inter- i transdycyplinarne”,
realizowanego przez konsorcjum naukowe „Analiza
Dyskursu” i współfinansowanego ze środków Ministerstwa
Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Narodowy Program Rozwoju
Humanistyki, umowa nr 0114/NPRH2/H11/81/2013). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;1 | |
dc.subject | recepcja Michela Foucaulta | pl_PL |
dc.subject | badania społeczne | pl_PL |
dc.subject | badania postfoucaultowskie | pl_PL |
dc.subject | metodologia jakościowa | pl_PL |
dc.subject | podręczniki akademickie | pl_PL |
dc.subject | Reception of Michel Foucault | pl_PL |
dc.subject | social studies | pl_PL |
dc.subject | Post-Foucauldian Research | pl_PL |
dc.subject | Qualitative Methodology | pl_PL |
dc.subject | academic handbooks | pl_PL |
dc.title | Wokół problematyki "metody" w postfoucaultowskich badaniach społecznych – pomiędzy strategią transkrypcji a strategią fugi | pl_PL |
dc.title.alternative | On the Problematic Aspects of “Method” in Post-Foucauldian Social Studies—Between the Transcription and Fugue Strategy | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 169-152 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Filozofii Edukacji i Metodologii Badań | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Helena Ostrowicka – doktor nauk humanistycznych
w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Filozofii
Edukacji i Metodologii Badań oraz zastępca Dyrektora Instytutu
Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Zainteresowania: pedagogika ogólna, metodologia badań,
analiza dyskursu, a w szczególności polityczne wymiary
edukacji i recepcja prac Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych.
Autorka trzech monografii oraz artykułów
opublikowanych na łamach m.in. „European Educational
Research Journal”, „Kultury i Edukacji”, „Kwartalnika Pedagogicznego”. | pl_PL |
dc.references | Ball Stephen J. (2014) Foucault, Power and Education. New York, London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Barthes Roland (1970) Pisarze i piszący [w:] tenże, red., Mit i znak. Przełożył Janusz Lalewicz. Warszawa: PIW, s. 244–250. | pl_PL |
dc.references | Bytniewski Paweł (2013) Dyskursy wiedzy. Michela Foucaulta archeologie nauk humanistycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Chutorański Maksymilian (2013) Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta. Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Collini Stefan, red. (1996) Interpretacja i nadinterpretacja. Przeło- żył Tomasz Bieroń. Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski Marek (2013) Teorie dyskursu i dyskursy teorii. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 3–25. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski Marek, Marynowicz-Hetka Ewa, Woroniecka Gra- żyna, red. (2013) Pedagogizacja życia społecznego, „Societas/Communitas” nr 2. | pl_PL |
dc.references | Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., red. (2009) Metody badań jakościowych, tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa Maria, Czerepaniak-Walczak Maria, red. (2007– 2010) Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Falkowski Tomasz (2014) Foucault. Historiozofia zdarzenia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (1977) Archeologia wiedzy. Przełożył Andrzej Siemek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (1993) Nadzorować i karać. Narodziny wiezienia. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia Spacja. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (1995) Historia seksualności, tom I. Wola wiedzy. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Czytelnik. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (1998) Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France 1976. Przełożyła Małgorzata Kowalska. Warszawa: KR. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (2000) Nietzsche, genealogia, historia [w:] Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. Przełożyli Damian Leszczyń- ski, Lotar Rasiński. Warszawa, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 113–135. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (2002) Porządek dyskursu. Przełożył Michał Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Gordon Colin (2009) Foreword: Pedagogy, Psychagogy, Demagogy [w:] Michael A. Peters i in., eds., Governmentality Studies in Education. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense, s. xi–xxv. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska Teresa (2008) Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Holstein James A., Gubrium Jaber F. (2009) Praktyki interpretacyjne a działanie społeczne. Przełożyła Katarzyna Iwińska [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 677–706. | pl_PL |
dc.references | Jauss Hans R. (1972) Historia literatury jako wyzwanie rzucone nauce o literaturze. Przełożył Ryszard Handke. „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 271–307. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska Dorota, Szczepska-Pustkowska Maria, red. (2009) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Konecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski Dariusz (2010) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski Dariusz (2013) Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed. | pl_PL |
dc.references | Kwiek Marek (1999) Dylematy tożsamości. Wokół autowizerunku filozofa w powojennej myśli francuskiej. Poznań: Wydawnictwo IF UAM. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka Ewa (2009) Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Maynard Douglas W. (1998) On Qualitative Inquiry and Extramodernity. „Contemporary Sociology”, no. 27, s. 342–345. | pl_PL |
dc.references | Melosik Zbyszko (1994) Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta [w:] Jerzy Brzeziński, Lech Witkowski, red., Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań, Toruń: Edytor, s. 200–226. | pl_PL |
dc.references | Melosik Zbyszko (1997) Poststrukturalizm jako teoria życia spo- łecznego (możliwości i kontrowersje). „Kultura Współczesna”, nr 1, s . 57–71. | pl_PL |
dc.references | Nowak Marian (2008) Wybrane teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Nowicka Magdalena (2011) „Urządzenie”, „zastosowanie”, „układ”... – kategoria dispositif u Michela Foucaulta, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 2, s. 94–110. | pl_PL |
dc.references | Nowicka Magdalena (2014) Spory wokół książek Jana Tomasza Grossa w świetle postfoucaultowskiej analizy dyskursu [w:] M. Czy- żewski i in., red., Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 220–253. | pl_PL |
dc.references | Nowotniak Justyna (2012) Etnografia wizualna w badaniach i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Ostrowicka Helena (2010) Horyzont oczekiwań – z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3, s. 7–24. | pl_PL |
dc.references | Ostrowicka Helena (2012) Urządzanie młodzieży: studium analityczno-krytyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Peräkylä Anssi (2009) Analiza rozmów i tekstów. Przełożyła Agnieszka Figiel [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 325–350. | pl_PL |
dc.references | Peters Michael A. i in., red. (2009) Governmentality Studies in Education. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense. | pl_PL |
dc.references | Potter Jonathan (2004) Discourse Analysis As a Way of Analysing Naturalny Occurring Talk [w:] David Silvermann, ed., Qualitative Research: Theory, Method, and Practice, wyd. 2. London: Sage, s. 200–201. | pl_PL |
dc.references | Radziewicz-Winnicki Andrzej (2008) Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Rapley Tim (2010) Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Przełożyła Anna Gąsior-Niemiec. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Scheurich James J., McKenzie Kathlyn B. (2009) Metodologie Foucaulta. Archeologia i genealogia. Przełożył Przemysław Pluciński [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 285–324. | pl_PL |
dc.references | Senellart Michel (2010) Umiejscowienie wykładów [w:] Michel Foucault, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 449–490. | pl_PL |
dc.references | Silverman David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Prze- łożyły Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Silverman David (2008) Prowadzenie badań jakościowych. Prze- łożyła Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek Tomasz (1993) Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek Tomasz, red. (1995) Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek Tomasz (1997) Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania XIII”, z. 317, s. 176–199. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski Bogusław (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski Bogusław, red. (2006–2010) Pedagogika, tom 2–4. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa (2013) Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Walters William (2011) Governmentality. Critical Encounters. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Witkowski Lech (2010) O stanie i problemach recepcji amerykań- skiej pedagogiki radykalnej w Polsce. Próba świadectwa osobistego i refleksji o „doświadczeniu pokoleniowym” [w:] Lech Witkowski, Henry A. Giroux, red., Edukacja i sfera publiczna. Kraków: Impuls, s. 37–66. | pl_PL |
dc.references | Wodak Ruth, Krzyżanowski Michał, red. (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Przełożyła Danuta Przepiórkowska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | hostrowicka@ukw.edu.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 12 | pl_PL |