Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJachimowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2016-03-13T10:15:13Z
dc.date.available2016-03-13T10:15:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17381
dc.description.abstractThe article draws the attention to, described by Kazimierz Ożóg, symptom of consumptive Polish language like technical gibberish. Its characteristics comprise amongst other: using a list of technical parameters of a device, which does not warrant a disclosure of product benefits and its functionalities; accumulation of foreign names supplemented with numbers, letter symbols and acronyms; unusual semantic cohesion of words used for the purpose of exaggeration; technical foreign terminology. Analysed in the article informational-persuasive language acts directed at modern technology products, are symptoms of currently popular consumerism, which leads to a creation of promotional and marketing technical gibberish.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Katedrę Współczesnego Języka Polskiego, Katedrę Historii Języka Polskiego oraz Katedrę Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej w Instytucie Filologii Polskiej UŁ.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;49
dc.subjectadvertisingpl_PL
dc.subjectconsumptive culturepl_PL
dc.subjectconsumptive Polish languagepl_PL
dc.subjectmarketingpl_PL
dc.subjectpersuasionpl_PL
dc.subjecttechnical gibberish (bełkot technicznypl_PL
dc.subjectkultura konsumpcyjnapl_PL
dc.subjectmarketingpl_PL
dc.subjectperswazjapl_PL
dc.subjectpolszczyzna konsumpcyjnapl_PL
dc.subjectreklamapl_PL
dc.titleBełkot techniczny jako przejaw polszczyzny konsumpcyjnejpl_PL
dc.title.alternativeTechnical gibberish as a symptom of consumptive Polish languagepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Katarzyna Jachimowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[9]-15pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Współczesnego Języka Polskiego.pl_PL
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesBralczyk J., 2000, Język na sprzedaż, wyd. II, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesDubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDunaj B. (red.), 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGóźdź A., 2006, Między reklamą a public reletions, w: T. Goban-Klas (red.), Komunikacja marketingowa. Kształtowanie społeczeństwa konsumpcyjnego?, Rzeszów, s. 144–157.pl_PL
dc.referencesLewiński P.H., 2008, Retoryka reklamy, wyd. II, Wrocław.pl_PL
dc.referencesOżóg K., 2001, Polszczyzna konsumpcyjna lat dziewięćdziesiątych XX wieku, w: tenże, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów, s. 196–214.pl_PL
dc.referencesOżóg K., 2006, Współczesna polszczyzna a postmodernizm, w: K. Ożóg, E. Oronowicz- Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, Rzeszów, s. 98–109.pl_PL
dc.referencesZimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkajajoachim@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.49.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord