dc.contributor.author | Pawłowska, Barbara | |
dc.date.accessioned | 2016-03-01T12:16:52Z | |
dc.date.available | 2016-03-01T12:16:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0208-6018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17185 | |
dc.description.abstract | Na obecnym etapie rozwoju cywilizacji nie można powstrzymać dążenia do rozwoju społeczno-ekonomicznego. Podstawową kwestią jest to, w jaki sposób ten proces ma przebiegać i czy da się nim sterować w celu wprowadzenia na preferowaną ścieżkę rozwoju. Jednym z czynników umożliwiających rozwój społeczno-gospodarczy jest sprawny i efektywny system transportowy. Ponieważ popyt na transport stale rośnie, odpowiedzią na te zjawiska nie może być po prostu budowanie nowej infrastruktury i otwieranie rynków. System transportowy wymaga optymalizacji, żeby spełnić wymagania wynikające z koncepcji zrównoważonego rozwoju. Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie teoretycznego modelu zrównoważonego rozwoju transportu oraz pokazanie możliwości i kierunków wprowadzenia sektora transportu na zrównoważoną ścieżkę rozwoju. Efektywny transport rozumiany jest jako ten, który zaspokaja popyt na usługi przemieszczenia i jednocześnie minimalizuje wykorzystywane w tym celu zasoby. Racjonalność i równowagę można osiągnąć, stosując skuteczne instrumenty obniżania transportochłonności gospodarki, a także stymulując zmiany technologiczne oraz organizacyjne w transporcie, zmniejszające jego zasobochłonność, energochłonność i uciążliwość środowiskową. | pl_PL |
dc.description.abstract | At the present stage of civilization, the socio-economic development can not be stopped. The main issue is how the process will run and if we are able to control it in order to introduce their preferred development path. An efficient and effective transport system is one of the factors shaping socio-economic development. As the demand for transport continues to grow, the response to these phenomena can not be simply building new infrastructure and opening markets. The transport system requires optimization to meet the requirements arising from the concept of sustainable development. The main aim of this article is to present a theoretical model of sustainable transport and to show the possibilities and directions how to introduce the transport sector on a sustainable path of development. Efficient transport is understood as that which meets the demand for services and at the same time minimizes used resources. Rationality and balance can be achieved by effective instruments lowering transport intensity of the economy, as well as stimulating technological and organizational changes in the transport which lead to reducing the resources intensity and environmental harmful. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;313 | |
dc.subject | transport | pl_PL |
dc.subject | zrównoważony rozwój | pl_PL |
dc.subject | efektywność | pl_PL |
dc.subject | sustainable development | pl_PL |
dc.subject | efficiency | pl_PL |
dc.title | Zrównoważony rozwój transportu jako przykład poprawy efektywności sektora | pl_PL |
dc.title.alternative | Sustainable transport development as an example of improvement in environmental resource allocation efficiency | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [63]-78 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny, Katedra Badań Porównawczych Systemów Transportowych. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-7663 | |
dc.references | Biała Księga (2011), Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, KOM(2011) 144. | pl_PL |
dc.references | Borys T. (2005), Wąskie i szerokie interpretacje zrównoważonego rozwoju oraz konsekwencje wyboru, [w:] A. Papuziński (red.), Zrównoważony rozwój – od utopii do praw człowieka, Branta, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Borys T. (2008), Analiza istniejących danych statystycznych pod kątem ich użyteczności dla określenia poziomu zrównoważonego transportu wraz z propozycją ich rozszerzenia, ekspertyza dla Ministerstwa Infrastruktury, Jelenia Góra–Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Burnewicz J. (2009), A study of innovative trends in transport, [w:] idem (ed.), Innovative Perspective of Transport and Logistics, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Drucker P. (1976), Skuteczne zarządzanie, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ejdys J. (2009), Zrównoważony rozwój jako perspektywa funkcjonowania transportu miejskiego, [w:] D. Kiełczewski, B. Dobrzańska (red.), Ekologiczne problemy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok. | pl_PL |
dc.references | European Union (2014), EU energy in figures. Statistical Pocketbook 2014, http://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/2014_pocketbook.pdf (dostęp: 15.10.2015). | pl_PL |
dc.references | Heyne P. (2008), Effciency, The Library of Economics and Liberty, http://www.econlib.org/library/Enc/Efficiency.html (dostęp: 1.02.2015). | pl_PL |
dc.references | Jacyna M. (2009), Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kassenberg A., Jackl F. (2009), Wprowadzenie do debaty transportowej: wyzwania ekologiczno-gospodarcze, [w:] J. Kamieniecka (red.), Jaki transport w zrównoważonym rozwoju?, z. 2 serii: „Innowacyjne myślenie kluczem do zrównoważonego rozwoju”, z projektu: Eko-Herkules. Program aktywnej edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa, http://www.aglomeracja.holdikom.com.pl/LinkClick.aspx?fileticket=9n-T0rdpSvGA=& (dostęp: 10.10.2014). | pl_PL |
dc.references | Komisja Europejska (2008), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady: Ekologiczny transport, KOM(2008) 433, wersja ostateczna. | pl_PL |
dc.references | Łacny J., Zalewski W. (2009), Telematics as an instrument for improving effectitiveness and safety of transport, [w:] J. Burnewicz (ed.), Innovative Perspective of Transport and Logistics, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Malik K. (2004), Efektywność zrównoważonego i trwałego rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Instytut Śląski Sp. z o.o., Opole. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska B. (2009), Modern environmental management in transport, [w:] J. Burnewicz (ed.), Innovative Perspective of Transport and Logistics, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska B. (2010), Analiza efektywności procesu równoważenia rozwoju transportu, [w:] E. Szychta (red.), Logistyka, systemy transportowe, bezpieczeństwo w transporcie, LogiTrans, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej i Komitetu Transportu PAN, Radom. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska B. (2013), Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Pieregund J. (2005), Kryteria i narzędzia oceny sprawności systemu transportowego, [w:] W. Paprocki, J. Pieriegud (red.), Wpływ procesów demopolizacji i konsolidacji w transporcie na sprawność i efektywność jego funkcjonowania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piontek F. (1999), Metodyka oceny efektywności wydatkowania ekologicznych funduszy celowych, Środkowo-Pomorskie Towarzystwo Naukowe Ochrony Środowiska, „Rocznik Ochrony Środowiska”, http://old.ros.edu.pl/text/pp_1999_010.pdf (dostęp: 10.10.2014). | pl_PL |
dc.references | Stern N. (2006), The Review on the Economics of Climate Change, http://mudancasclimaticas.cptec.inpe.br/~rmclima/pdfs/destaques/sternreview_report_complete.pdf (dostęp: 1.02.2015). | pl_PL |
dc.references | White Paper (2001), European transport policy for 2010: time to decide, COM/2001/0370, final. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6018.313.05 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |