Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDzięcioł-Kurczoba, Barbara
dc.date.accessioned2016-02-19T15:00:18Z
dc.date.available2016-02-19T15:00:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-83-8088-026-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17027
dc.descriptionReforma systemu edukacji w Polsce, rozpoczęta w 1999 r., spowodowała zasadnicze zmiany w procesie nauczania oraz oceniania osiągnięć uczniów. Wprowadzenie egzaminów po szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej oraz związanego z nimi oceniania zewnętrznego stworzyło możliwości porównywania wyników w skali kraju i przeprowadzenia szczegółowych badań diagnostycznych. Podejmując niniejszy temat badawczy starano się zidentyfikować czynniki wpływające na zróżnicowanie wyników egzaminu zewnętrznego na poziomie maturalnym. W tym celu przedstawiono zróżnicowanie przestrzenne zdawalności matury oraz zdawalności i wyników egzaminów maturalnych z wybranych przedmiotów dla obszaru całego kraju w dłuższym przedziale czasowym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.subjectmaturapl_PL
dc.subjectsprawdzian szóstoklasistówpl_PL
dc.subjectegzamin gimnazjalnypl_PL
dc.subjectbadania PISApl_PL
dc.subjectgeografia na maturzepl_PL
dc.subjectwyniki maturpl_PL
dc.subjectzdawalność maturpl_PL
dc.subjectnowa maturapl_PL
dc.titleZróżnicowanie przestrzenne i uwarunkowania wyników matury w Polsce w latach 2005–2008 oraz 2010–2014pl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Barbara Dzięcioł-Kurczoba, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[1]-[163]pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Zakład Dydaktyki Geografii, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31.pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-027-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteDoktor Barbara Dzięcioł-Kurczoba jest adiunktem w Zakładzie Dydaktyki Geografii na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze związane są z dydaktyką przyrody i dydaktyką geografii, a szczególnie z metodami kształcenia – rodzajami oraz skutecznością eksperymentów i doświadczeń w nauczaniu przyrody, rolą mapy w kształceniu geograficznym, edukacją regionalną, a w ostatnich latach egzaminem maturalnym. Jednocześnie pracuje jako nauczyciel geografii w jednej z łódzkich szkół.pl_PL
dc.referencesAnaliza i interpretacja wyników oceniania i egzaminowania, 2007, Wydział Badań i Ewaluacji CKE, wyd. 2 – uzupełnione, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBAŃSKI J., KOWALSKI M., ŚLESZYŃSKI P., 2002, Zarys problemów związanych z uwarunkowaniami zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla uczniów szkół podstawowych w 2002 roku, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. Opracowanie wykonano dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesBIAŁECKI I., HAMAN J., 2000, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie – raport z badań, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBIAŁECKI I., SIEMIEŃSKA R., 2007, Aspiracje zawodowe uczniów a wyniki egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 13, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBiuletyn badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 2007, Nr 11–13, Wydawca Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBOBER M., BUKOWSKI M., MARGOL J., ZAWISTOWSKI J., 2007, Raport o pracy, Opracowanie dla Konfederacji Pracodawców Polskich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCZAPIEWSKI K.Ł., ŚLESZYŃSKI P., 2007, Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 11, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEgzamin gimnazjalny 2005. Sprawozdanie, 2005, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEgzamin gimnazjalny 2006. Sprawozdanie, 2006, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFEDOROWICZ M. (red.), 2003, PISA 2003, IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHERBST M., HERCZYŃSKI J., 2002, Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Fundacja Klub Obywatelski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHIBSZER A., MICHALSKI T. (red.), 2007, Geografia na egzaminach zewnętrznych 2002– 2006, Komisja Edukacji Geograficznej PTG, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Pelplin.pl_PL
dc.referencesInformator maturalny od 2005 roku. Geografia, 2003, Wydawnictwo Greg, Kraków.pl_PL
dc.referencesInformator o egzaminie maturalnym od 2008 roku. Geografia, 2007, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesInformator. Sylabus. Matura z geografii 2002, 2000, Publikację przygotowały OKE w Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Warszawie i Wrocławiu. Prace koordynowała OKE w Poznaniu w porozumieniu z CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJAKUBOWSKI M., 2007, Wpływ czynników ekonomicznych na wyniki egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 11, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJAKUBOWSKI M., POKROPEK A., 2009, Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJOŃCZY R., 2008, Opolska młodzież autochtoniczna wobec otwartości europejskiego rynku pracy. Zagrożenia i perspektywy, [w:] SOŁDRA-GWIŻDŻ T., RADZIŃSKI R., Regionalna polityka edukacyjna, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole.pl_PL
dc.referencesKONARZEWSKI K. (oprac.), 2007, PIRLS 2006. Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁABUTIN B., 2006, Gdy dorosnę wyjadę na Zachód, Gazeta Praca z dnia 24.06.2006, Opole (http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,73343,3438904.html – dostęp: grudzień 2015).pl_PL
dc.referencesMatura 2005. Podstawowe informacje, 2005, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMatura 2006. Podstawowe informacje, 2006, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMILCZARSKI M., 2009, Polskie eurosieroty, Magazyn Familia, Nr 8.pl_PL
dc.referencesMILEWICZ E., 2004, Fundujemy stypendia, Gazeta Wyborcza, 21.10.2004.pl_PL
dc.referencesMILEWICZ E., 2008a, Jedni w Irlandii, drudzy piją, Gazeta Wyborcza, 18.04.2008.pl_PL
dc.referencesMILEWICZ E., 2008b, Mentalnościowa niezdolność do pracy, Gazeta Wyborcza, 15.05. 2008.pl_PL
dc.referencesNIEMIERKO B., 2004, Założone i uzyskane, sprawdzające i różnicujące znaczenie treściowe egzaminacyjnej skali pomiarowej, [w:] NIEMIERKO B., SZALENIEC H. (red.), Diagnostyka edukacyjna. Standardy wymagań i normy testowe w diagnostyce edukacyjnej, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków.pl_PL
dc.referencesOECD TALIS Nauczanie – wyniki badań 2008. Polska na tle międzynarodowym, 2009, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Instytut Badań Edukacyjnych (http:// www.edunews.pl/images/pdf/talis_pl.pdf – dostęp: grudzień 2015).pl_PL
dc.referencesOsiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w 2007 roku. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego, 2007, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOsiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2008. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego, 2008, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOWSIAŃSKI J., 2008, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2008/2009. Dane obejmują 4 powiaty: łódzki, zgierski, brzeziński i pabianicki, Kuratorium Oświaty w Łodzi (dane udostępnione przez autora).pl_PL
dc.referencesOWSIAŃSKI J., 2009a, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010. Dane obejmują 4 powiaty: łódzki, zgierski, brzeziński i pabianicki, Kuratorium Oświaty w Łodzi (http://www.kuratorium. lodz.plpage/index.php?str=1107 – dostęp: 15.02.2010).pl_PL
dc.referencesOWSIAŃSKI J., 2009b, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010. Dane obejmują powiaty: bełchatowski, opoczyński, m. Piotrków Tryb., radomszczański i tomaszowski, Kuratorium Oświaty w Łodzi (http://www.kuratorium.lodz.pl/page/index.php?str=1107 – dostęp: 15.02. 2010).pl_PL
dc.referencesOWSIAŃSKI J., 2009c, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010. Dane obejmują 6 powiatów: łaski, sieradzki, poddębicki, wieruszowski, wieluński i zduńskowolski, Kuratorium Oświaty w Łodzi (http://www.kuratorium.lodz.pl/page/index.php?str=1107 – dostęp: 15.02.2010).pl_PL
dc.referencesPACIOREK A., WIŚNIEWSKI J., SZYRMER P., 2007, Co wie i potrafi 15-letni uczeń – sprawdziła OECD w badaniach PISA, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych.pl_PL
dc.referencesPELLE E., WIECZOREK T., 2000, Twoja Matura. Matura 2002. Geografia, Wydawnictwo Piątek Trzynastego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPIRÓG D., TRACZ M., GURGUL B., 2007, Motywy wyboru geografii na maturze a wyniki egzaminu maturalnego – studium przypadku, [w:] NIEMIERKO B., SZMIGEL M.K. (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Łomża.pl_PL
dc.referencesPolska w PIRLS 2006, CKE (http://archiwum.cke.edu.pl/index.php?option= content &task=view&id=252 – dostęp: grudzień 2015).pl_PL
dc.referencesProgram OECD PISA (http://www. ifispan.waw.pl/ifis/badania/program_pisa – dostęp: 15.02.2010).pl_PL
dc.referencesProgram Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce, 2006, MEN.pl_PL
dc.referencesSOCHAŃSKA M., 2007, Metodologia badań nad uwarunkowaniami ekonomicznymi oraz geopolitycznymi wyników egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 11, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSOJA J., 2008, Egzamin maturalny z geografii w latach 2005–2007, [w:] HIBSZER A., Polska dydaktyka geografii. Idee – tradycje – wyzwania, Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, Sosnowiec.pl_PL
dc.referencesSOŁDRA-GWIŻDŻ T., 1997, Młodzież, wykształcenie, praca: dylematy w zmieniającej się rzeczywistości społecznej, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole.pl_PL
dc.referencesSOŁDRA-GWIŻDŻ T., GWIŻDŻ O., 2007, Aspiracje zawodowe i edukacyjne, plany i dążenia życiowe młodzieży szkół ponadgimnazjalnych województwa opolskiego, [w:] SOŁDRA-GWIŻDŻ T., SZCZYGIELSKI K., Rynek pracy a aspiracje zawodowe i edukacyjne młodzieży województwa opolskiego: stan i prognoza, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole.pl_PL
dc.referencesSOŁDRA-GWIŻDŻ T., SZCZYGIELSKI K., 2007, Rynek pracy a aspiracje zawodowe i edukacyjne młodzieży województwa opolskiego: stan i prognoza, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole.pl_PL
dc.referencesSprawozdanie ze sprawdzianu 2007. Osiągnięcia uczniów kończących szkołę podstawową w roku 2007, 2007, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSprawozdanie ze sprawdzianu 2008. Osiągnięcia uczniów kończących szkołę podstawową w roku 2008, 2008, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSprawozdanie z matury 2008, OKE w Gdańsku, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSprawdzian 2006. Sprawozdanie, 2006, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSROKOSZ W., SZMIGEL M.K. (red.), 1998, Informator maturalny. Geografia 1998, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków.pl_PL
dc.referencesSROKOSZ W., SZMIGEL M.K. (red.), 1999, Informator maturalny. Geografia 1999, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków.pl_PL
dc.referencesSROKOSZ W., SZMIGEL M.K. (red.), 2000, Informator maturalny. Geografia 2000, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków.pl_PL
dc.referencesSWIANIEWICZ P., HERBST M., MARCHLEWSKI W., 2005, Finansowanie i realizowanie zadań oświatowych na obszarach wiejskich, Raport wykonany na zlecenie Związku Gmin Wiejskich RP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSyllabus i egzamin pilotażowy. Geografia, 1999, Materiały powstałe w ramach pracy grupy Geografia, wchodzącej w skład komponentu 02 Nowa Matura Programu SMART, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSyllabus maturzysty. Geografia. Matura 2002, 2002, Zawiera sylabus opracowany przez okręgowe komisje egzaminacyjne w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie, Oficyna Wydawnicza „Tutor”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSZCZYGIELSKI K., 2008, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu wykształcenia ludności Polski w świetle średniego czasu trwania nauki mieszkańców poszczególnych gmin, [w:] RAUZIŃSKI R., SOŁDRA-GWIŻDŻ T. (red.), Regionalna polityka edukacyjna, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej PAN, Komisja Regionalna Polityki Społecznej, Politechnika Opolska, Wydział Zarządzania i Inżynierii Produkcji, Opole.pl_PL
dc.referencesSZMIGEL M.K., 2007, Drugie podejście do egzaminu maturalnego z geografii w 2005 roku, [w:] HIBSZER A., MICHALSKI T. (red.), Geografia na egzaminach zewnętrznych 2002–2006, Komisja Edukacji Geograficznej PTG, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Pelplin.pl_PL
dc.referencesSZUMILAS K., 2012, Prezentacja wyników badań PIRLS 2011 oraz TIMSS 2011, MEN, Warszawa (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2012/12/pirls_timss.pdf – dostęp: grudzień 2015).pl_PL
dc.referencesŚLESZYŃSKI P., 2003a, Uwarunkowania zróżnicowań przestrzennych wyników egzaminu gimnazjalnego w 2002 roku, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. Opracowanie wykonano dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesŚLESZYŃSKI P., 2003b, Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚLESZYŃSKI P., 2003c, Geografia edukacji, „Geografia w Szkole”, 3–4, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚLESZYŃSKI P., 2004, Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002–2004, Opracowanie wykonane na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚLESZYŃSKI P., 2006, Zmiany emigracji z Polski według oficjalnych statystyk w ujęciu przestrzennym po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, Biuletyn Migracyjny – Dodatek, Nr 10 (http://biuletynmigracyjny.uw.edu.pl/pliki/pdf/dodatekbm10.pdf – dostęp: grudzień 2015).pl_PL
dc.referencesŚLESZYŃSKI P., 2007, Środowisko społeczne ucznia a wyniki oceny zewnętrznej w szkołach podstawowych i gimnazjach (2002-2004), [w:] HIBSZER A., MICHALSKI T. (red.), Geografia na egzaminach zewnętrznych 2002-2006, Komisja Edukacji Geograficznej PTG, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTRACZ M. 2008, Znaczenie geografii jako przedmiotu ogólnokształcącego na przełomie XX i XXI wieku – studium przypadku, „Dokumentacja Geograficzna”, 38, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWARZYWODA-KRUSZYŃSKA W., Bieda dzieci w Polsce i w Unii Europejskiej. Porównania międzynarodowe, Raport dla Dzieci Ulicy, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/uiws/warzywoda.pdf – dostęp: grudzień 2015).pl_PL
dc.referencesWIECZOREK T., KUCHARSKA M., 1999, Nowa Matura z Geografii, Annał s.c., Łódź.pl_PL
dc.referencesWIECZORKOWSKA G., SIARKIEWICZ M., 2007, Inteligencja ucznia a wynik egzaminu zewnętrznego, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 13, CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWÓJCIK J., 2007, Matura z geografii 2007. Analiza zestawów zadań na poziomie podstawowym i rozszerzonym, „Geografia w Szkole”, 5, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWÓJCIK J., 2008, Matura z geografii 2008, „Geografia w Szkole”, 5, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCentralna Komisja Egzaminacyjna, www.cke.edu.pl.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-026-9.01


Pliki tej pozycji

No Thumbnail [100%x80]

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord