dc.contributor.author | Dzięcioł-Kurczoba, Barbara | |
dc.date.accessioned | 2016-02-19T15:00:18Z | |
dc.date.available | 2016-02-19T15:00:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-026-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17027 | |
dc.description | Reforma systemu edukacji w Polsce, rozpoczęta w 1999 r., spowodowała zasadnicze zmiany w procesie nauczania oraz oceniania osiągnięć uczniów. Wprowadzenie egzaminów po szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej oraz związanego z nimi oceniania zewnętrznego stworzyło możliwości porównywania wyników w skali kraju i przeprowadzenia szczegółowych badań diagnostycznych.
Podejmując niniejszy temat badawczy starano się zidentyfikować czynniki wpływające na zróżnicowanie wyników egzaminu zewnętrznego na poziomie maturalnym. W tym celu przedstawiono zróżnicowanie przestrzenne zdawalności matury oraz zdawalności i wyników egzaminów maturalnych z wybranych przedmiotów dla obszaru całego kraju w dłuższym przedziale czasowym. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.subject | matura | pl_PL |
dc.subject | sprawdzian szóstoklasistów | pl_PL |
dc.subject | egzamin gimnazjalny | pl_PL |
dc.subject | badania PISA | pl_PL |
dc.subject | geografia na maturze | pl_PL |
dc.subject | wyniki matur | pl_PL |
dc.subject | zdawalność matur | pl_PL |
dc.subject | nowa matura | pl_PL |
dc.title | Zróżnicowanie przestrzenne i uwarunkowania wyników matury w Polsce w latach 2005–2008 oraz 2010–2014 | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Barbara Dzięcioł-Kurczoba, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [1]-[163] | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Zakład Dydaktyki Geografii, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31. | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-027-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Doktor Barbara Dzięcioł-Kurczoba jest adiunktem w Zakładzie Dydaktyki Geografii na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze związane są z dydaktyką przyrody i dydaktyką geografii, a szczególnie z metodami kształcenia – rodzajami oraz skutecznością eksperymentów i doświadczeń w nauczaniu przyrody, rolą mapy w kształceniu geograficznym, edukacją regionalną, a w ostatnich latach egzaminem maturalnym. Jednocześnie pracuje jako nauczyciel geografii w jednej z łódzkich szkół. | pl_PL |
dc.references | Analiza i interpretacja wyników oceniania i egzaminowania, 2007, Wydział Badań i Ewaluacji CKE, wyd. 2 – uzupełnione, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | BAŃSKI J., KOWALSKI M., ŚLESZYŃSKI P., 2002, Zarys problemów związanych z uwarunkowaniami zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla uczniów szkół podstawowych w 2002 roku, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. Opracowanie wykonano dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. | pl_PL |
dc.references | BIAŁECKI I., HAMAN J., 2000, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie – raport z badań, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | BIAŁECKI I., SIEMIEŃSKA R., 2007, Aspiracje zawodowe uczniów a wyniki egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 13, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Biuletyn badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 2007, Nr 11–13, Wydawca Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | BOBER M., BUKOWSKI M., MARGOL J., ZAWISTOWSKI J., 2007, Raport o pracy, Opracowanie dla Konfederacji Pracodawców Polskich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | CZAPIEWSKI K.Ł., ŚLESZYŃSKI P., 2007, Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 11, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Egzamin gimnazjalny 2005. Sprawozdanie, 2005, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Egzamin gimnazjalny 2006. Sprawozdanie, 2006, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | FEDOROWICZ M. (red.), 2003, PISA 2003, IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | HERBST M., HERCZYŃSKI J., 2002, Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Fundacja Klub Obywatelski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | HIBSZER A., MICHALSKI T. (red.), 2007, Geografia na egzaminach zewnętrznych 2002– 2006, Komisja Edukacji Geograficznej PTG, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Pelplin. | pl_PL |
dc.references | Informator maturalny od 2005 roku. Geografia, 2003, Wydawnictwo Greg, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Informator o egzaminie maturalnym od 2008 roku. Geografia, 2007, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Informator. Sylabus. Matura z geografii 2002, 2000, Publikację przygotowały OKE w Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Warszawie i Wrocławiu. Prace koordynowała OKE w Poznaniu w porozumieniu z CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | JAKUBOWSKI M., 2007, Wpływ czynników ekonomicznych na wyniki egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 11, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | JAKUBOWSKI M., POKROPEK A., 2009, Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | JOŃCZY R., 2008, Opolska młodzież autochtoniczna wobec otwartości europejskiego rynku pracy. Zagrożenia i perspektywy, [w:] SOŁDRA-GWIŻDŻ T., RADZIŃSKI R., Regionalna polityka edukacyjna, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole. | pl_PL |
dc.references | KONARZEWSKI K. (oprac.), 2007, PIRLS 2006. Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | ŁABUTIN B., 2006, Gdy dorosnę wyjadę na Zachód, Gazeta Praca z dnia 24.06.2006, Opole (http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,73343,3438904.html – dostęp: grudzień 2015). | pl_PL |
dc.references | Matura 2005. Podstawowe informacje, 2005, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Matura 2006. Podstawowe informacje, 2006, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | MILCZARSKI M., 2009, Polskie eurosieroty, Magazyn Familia, Nr 8. | pl_PL |
dc.references | MILEWICZ E., 2004, Fundujemy stypendia, Gazeta Wyborcza, 21.10.2004. | pl_PL |
dc.references | MILEWICZ E., 2008a, Jedni w Irlandii, drudzy piją, Gazeta Wyborcza, 18.04.2008. | pl_PL |
dc.references | MILEWICZ E., 2008b, Mentalnościowa niezdolność do pracy, Gazeta Wyborcza, 15.05. 2008. | pl_PL |
dc.references | NIEMIERKO B., 2004, Założone i uzyskane, sprawdzające i różnicujące znaczenie treściowe egzaminacyjnej skali pomiarowej, [w:] NIEMIERKO B., SZALENIEC H. (red.), Diagnostyka edukacyjna. Standardy wymagań i normy testowe w diagnostyce edukacyjnej, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | OECD TALIS Nauczanie – wyniki badań 2008. Polska na tle międzynarodowym, 2009, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Instytut Badań Edukacyjnych (http:// www.edunews.pl/images/pdf/talis_pl.pdf – dostęp: grudzień 2015). | pl_PL |
dc.references | Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w 2007 roku. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego, 2007, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2008. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego, 2008, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | OWSIAŃSKI J., 2008, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2008/2009. Dane obejmują 4 powiaty: łódzki, zgierski, brzeziński i pabianicki, Kuratorium Oświaty w Łodzi (dane udostępnione przez autora). | pl_PL |
dc.references | OWSIAŃSKI J., 2009a, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010. Dane obejmują 4 powiaty: łódzki, zgierski, brzeziński i pabianicki, Kuratorium Oświaty w Łodzi (http://www.kuratorium. lodz.plpage/index.php?str=1107 – dostęp: 15.02.2010). | pl_PL |
dc.references | OWSIAŃSKI J., 2009b, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010. Dane obejmują powiaty: bełchatowski, opoczyński, m. Piotrków Tryb., radomszczański i tomaszowski, Kuratorium Oświaty w Łodzi (http://www.kuratorium.lodz.pl/page/index.php?str=1107 – dostęp: 15.02. 2010). | pl_PL |
dc.references | OWSIAŃSKI J., 2009c, Analiza wyników naboru elektronicznego do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010. Dane obejmują 6 powiatów: łaski, sieradzki, poddębicki, wieruszowski, wieluński i zduńskowolski, Kuratorium Oświaty w Łodzi (http://www.kuratorium.lodz.pl/page/index.php?str=1107 – dostęp: 15.02.2010). | pl_PL |
dc.references | PACIOREK A., WIŚNIEWSKI J., SZYRMER P., 2007, Co wie i potrafi 15-letni uczeń – sprawdziła OECD w badaniach PISA, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych. | pl_PL |
dc.references | PELLE E., WIECZOREK T., 2000, Twoja Matura. Matura 2002. Geografia, Wydawnictwo Piątek Trzynastego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | PIRÓG D., TRACZ M., GURGUL B., 2007, Motywy wyboru geografii na maturze a wyniki egzaminu maturalnego – studium przypadku, [w:] NIEMIERKO B., SZMIGEL M.K. (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Łomża. | pl_PL |
dc.references | Polska w PIRLS 2006, CKE (http://archiwum.cke.edu.pl/index.php?option= content &task=view&id=252 – dostęp: grudzień 2015). | pl_PL |
dc.references | Program OECD PISA (http://www. ifispan.waw.pl/ifis/badania/program_pisa – dostęp: 15.02.2010). | pl_PL |
dc.references | Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce, 2006, MEN. | pl_PL |
dc.references | SOCHAŃSKA M., 2007, Metodologia badań nad uwarunkowaniami ekonomicznymi oraz geopolitycznymi wyników egzaminów zewnętrznych, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 11, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | SOJA J., 2008, Egzamin maturalny z geografii w latach 2005–2007, [w:] HIBSZER A., Polska dydaktyka geografii. Idee – tradycje – wyzwania, Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, Sosnowiec. | pl_PL |
dc.references | SOŁDRA-GWIŻDŻ T., 1997, Młodzież, wykształcenie, praca: dylematy w zmieniającej się rzeczywistości społecznej, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole. | pl_PL |
dc.references | SOŁDRA-GWIŻDŻ T., GWIŻDŻ O., 2007, Aspiracje zawodowe i edukacyjne, plany i dążenia życiowe młodzieży szkół ponadgimnazjalnych województwa opolskiego, [w:] SOŁDRA-GWIŻDŻ T., SZCZYGIELSKI K., Rynek pracy a aspiracje zawodowe i edukacyjne młodzieży województwa opolskiego: stan i prognoza, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole. | pl_PL |
dc.references | SOŁDRA-GWIŻDŻ T., SZCZYGIELSKI K., 2007, Rynek pracy a aspiracje zawodowe i edukacyjne młodzieży województwa opolskiego: stan i prognoza, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Opole. | pl_PL |
dc.references | Sprawozdanie ze sprawdzianu 2007. Osiągnięcia uczniów kończących szkołę podstawową w roku 2007, 2007, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sprawozdanie ze sprawdzianu 2008. Osiągnięcia uczniów kończących szkołę podstawową w roku 2008, 2008, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sprawozdanie z matury 2008, OKE w Gdańsku, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Sprawdzian 2006. Sprawozdanie, 2006, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | SROKOSZ W., SZMIGEL M.K. (red.), 1998, Informator maturalny. Geografia 1998, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków. | pl_PL |
dc.references | SROKOSZ W., SZMIGEL M.K. (red.), 1999, Informator maturalny. Geografia 1999, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków. | pl_PL |
dc.references | SROKOSZ W., SZMIGEL M.K. (red.), 2000, Informator maturalny. Geografia 2000, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków. | pl_PL |
dc.references | SWIANIEWICZ P., HERBST M., MARCHLEWSKI W., 2005, Finansowanie i realizowanie zadań oświatowych na obszarach wiejskich, Raport wykonany na zlecenie Związku Gmin Wiejskich RP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Syllabus i egzamin pilotażowy. Geografia, 1999, Materiały powstałe w ramach pracy grupy Geografia, wchodzącej w skład komponentu 02 Nowa Matura Programu SMART, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Syllabus maturzysty. Geografia. Matura 2002, 2002, Zawiera sylabus opracowany przez okręgowe komisje egzaminacyjne w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie, Oficyna Wydawnicza „Tutor”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | SZCZYGIELSKI K., 2008, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu wykształcenia ludności Polski w świetle średniego czasu trwania nauki mieszkańców poszczególnych gmin, [w:] RAUZIŃSKI R., SOŁDRA-GWIŻDŻ T. (red.), Regionalna polityka edukacyjna, PIN – Instytut Śląski w Opolu, Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej PAN, Komisja Regionalna Polityki Społecznej, Politechnika Opolska, Wydział Zarządzania i Inżynierii Produkcji, Opole. | pl_PL |
dc.references | SZMIGEL M.K., 2007, Drugie podejście do egzaminu maturalnego z geografii w 2005 roku, [w:] HIBSZER A., MICHALSKI T. (red.), Geografia na egzaminach zewnętrznych 2002–2006, Komisja Edukacji Geograficznej PTG, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Pelplin. | pl_PL |
dc.references | SZUMILAS K., 2012, Prezentacja wyników badań PIRLS 2011 oraz TIMSS 2011, MEN, Warszawa (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2012/12/pirls_timss.pdf – dostęp: grudzień 2015). | pl_PL |
dc.references | ŚLESZYŃSKI P., 2003a, Uwarunkowania zróżnicowań przestrzennych wyników egzaminu gimnazjalnego w 2002 roku, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. Opracowanie wykonano dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. | pl_PL |
dc.references | ŚLESZYŃSKI P., 2003b, Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | ŚLESZYŃSKI P., 2003c, Geografia edukacji, „Geografia w Szkole”, 3–4, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | ŚLESZYŃSKI P., 2004, Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002–2004, Opracowanie wykonane na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | ŚLESZYŃSKI P., 2006, Zmiany emigracji z Polski według oficjalnych statystyk w ujęciu przestrzennym po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, Biuletyn Migracyjny – Dodatek, Nr 10 (http://biuletynmigracyjny.uw.edu.pl/pliki/pdf/dodatekbm10.pdf – dostęp: grudzień 2015). | pl_PL |
dc.references | ŚLESZYŃSKI P., 2007, Środowisko społeczne ucznia a wyniki oceny zewnętrznej w szkołach podstawowych i gimnazjach (2002-2004), [w:] HIBSZER A., MICHALSKI T. (red.), Geografia na egzaminach zewnętrznych 2002-2006, Komisja Edukacji Geograficznej PTG, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | TRACZ M. 2008, Znaczenie geografii jako przedmiotu ogólnokształcącego na przełomie XX i XXI wieku – studium przypadku, „Dokumentacja Geograficzna”, 38, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | WARZYWODA-KRUSZYŃSKA W., Bieda dzieci w Polsce i w Unii Europejskiej. Porównania międzynarodowe, Raport dla Dzieci Ulicy, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/uiws/warzywoda.pdf – dostęp: grudzień 2015). | pl_PL |
dc.references | WIECZOREK T., KUCHARSKA M., 1999, Nowa Matura z Geografii, Annał s.c., Łódź. | pl_PL |
dc.references | WIECZORKOWSKA G., SIARKIEWICZ M., 2007, Inteligencja ucznia a wynik egzaminu zewnętrznego, [w:] Biuletyn Badawczy. Egzamin Nr 13, CKE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | WÓJCIK J., 2007, Matura z geografii 2007. Analiza zestawów zadań na poziomie podstawowym i rozszerzonym, „Geografia w Szkole”, 5, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | WÓJCIK J., 2008, Matura z geografii 2008, „Geografia w Szkole”, 5, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Centralna Komisja Egzaminacyjna, www.cke.edu.pl. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-026-9.01 | |