Some remarks concerning 'poetic language'
Streszczenie
Pisząc o poezji, językoznawcy ze szkoły generatywnej opierali się na założeniu,
że teksty literackie posiadają pewne właściwości formalne różniące je od
innych tekstów. Postulowano oddzielne gramatyki dla ’zwyczajnego języka* i ’języka
poetyckiego’, wskazując na cechy jakoby unikalne dla ’języka poetyckiego’ (np.
metaforyczność, wieloznaczność, ’dewiacje’ składniowe, organizację rytmiczną,
etc.). Autorzy tych sugestii zdają się jednak nie zauważać faktu, że wszystkie
te zjawiska występują również w tekstach nieliterackich. Metafory np., traktowane
przez nich jako swego rodzaju ’anomalie’, są nieodłączną częścią naszego
codziennego myślenia i mówienia o rzeczach i zdarzeniach. Tak więc, zamiast postulować
osobne gramatyki dla języka poezji, należałoby raczej poszukać takiej
teorii, która lepiej dawałaby sobie radę z opisem ’barwnego’ języka, niezależnie
od tego, w jakim tekście został użyty. Wydaje się, że do tego zadania najlepiej
przygotowana jest teoria kognitywna. Przykładem na to może być jej odkrywcze podejście
do kwestii metafory.
Collections