Show simple item record

dc.contributor.authorMłodawska-Bronowska, Jolanta
dc.date.accessioned2016-01-09T14:21:06Z
dc.date.available2016-01-09T14:21:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJ. Młodawska-Bronowska, Corporate culture in Japan – a Western view, [in:] New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, p. 95–106.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-832-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16381
dc.description.abstractKultura korporacyjna w każdym kraju stanowi pochodną kultury narodowej. Autorka wskazuje na fakt, że znajomość kultury kraju, z którym utrzymywane są stosunki ekonomiczne, kontakty handlowe i inwestycyjne, jest nie do przecenienia. Ponad 300 japońskich firm na stałe wpisało się już w gospodarczy krajobraz Polski, dając zatrudnienie więcej niż 40 tys. pracowników, dlatego też problematyka artykułu jest tak istotna. W tekście zostały przedstawione poglądy naukowców z dziedziny teorii organizacji, socjologii, psychologii, m.in. Geerta Hofstede, Alfonsa Trompenaarsa oraz ekspertów z dziedziny praktyki gospodarczej (Denise Pirrotti-Hummel). G. Hofstede, w pionierskich badaniach, prześledził opinie ponad 1600 respondentów – pracowników IBM z 70 krajów. Pytania dotyczyły „cech narodowych”, zdaniem Hofstede, różnicujących poszczególne kultury biznesu. Jako determinanty tych różnic uwzględnił: hierarchiczność struktur i stosunek do kwestii nierówności społecznych, postawy wobec ryzyka i niepewności, indywidualizm (priorytet jednostki albo grupy), a także stopień maskulinizacji społeczeństwa. W toku późniejszych badań autor dodał do wyżej wymienionych „papierków lakmusowych” pragmatyzm oraz samoocenę. Z kolei A. Trompenaars w latach 1886–1993, na podstawie ankiet skierowanych do 15 tysięcy menedżerów z 50 krajów, określił, jego zdaniem, zestaw najważniejszych cech specyficznych, przesądzających o odmienności narodowych kultur korporacyjnych. W artykule omówiono niektóre z nich: (1) uniwersalizm kontra partykularyzm; (2) opanowanie kontra emocjonalność; (3) ocena ex post według faktycznych osiągnięć kontra przypisanie znaczenia ex ante; (4) synchroniczność kontra sekwencyjność w pojmowaniu czasu. I wreszcie ostatni z wymienionych na wstępie badaczy kultury biznesowej, Denise Pirrotti-Hummel, zwraca uwagę na szczególne, jej zdaniem, cechy japońskich partnerów gospodarczych: długi horyzont podejmowania decyzji (planowanie), pełna akceptacja zasady starszeństwa, czy niewerbalny charakter komunikacji międzyludzkiej. Autorka artykułu nie tylko zapoznaje czytelnika z wieloma determinantami zachowań Japończyków w biznesie, ale i poddaje krytycznej analizie konsekwencje, jakie mogą one mieć dla przebiegu negocjacji w dziedzinie gospodarki oraz w procesach decyzyjnych.pl_PL
dc.description.sponsorshipThe organizers of the conference wish to acknowledge the National Bank of Poland’s generous funding of this publication.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof“New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects”, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.titleCorporate culture in Japan – a Western viewpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by University of Łódź, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[95]-106pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationFaculty of Economics and Sociology University of Lodz, Polandpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-949-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteJolanta Młodawska-Bronowska studied at the Faculty of Economics and Sociology at the University of Lodz with specialization in Foreign Trade. In 1979 she was granted a degree of doctor of economic sciences (Ph.d.). At present she has been employed at the Institute of Economics, Department of Development Economics at the position of professor. Jolanta Młodawska-Bronowska is the author of two seminal books and over 60 articles. She is also editor of two monographs on the economy of Japan. In the years 1986−1992 she has lived in Japan, where, as a freelance, cooperated with Tokyo University. She published the first Polish monograph on the role of industrial policy in the post-war Japan (“Japan. The State and Private Sector”, PWN, 1999). In 2002 she received a “doctor habilitowany” degree for a dissertation: “The Role of the State in the high-tech in Japan during 1950−2000”. She is president and founder of the Yakumo-goto Club in Poland. She has been organizing the event Japanese Days each consecutive year. Serving plenipotentiary to Rector, she assisted the conclusion of academic agreement between University of Lodz and Josai International University in Tokyo in 2012. In recognition of merits for strengthening bilateral scholarly and cultural relations, Jolanta Młodawska-Bronowska was decorated with “Ambassador’s commendation” in 2013.pl_PL
dc.referencesDeal, Terry, Allan A. Kennedy, Terrence E. Deal (2000). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life, Perseus Books Publishingpl_PL
dc.referencesHampden-Turner, Charles, Alfons Trompenaars (1994). The seven cultures of capitalism, Judy Piatkus (Publishers) Ltdpl_PL
dc.referencesHofstede, Geert, et al. (2002). “What Goals Do Business Leaders Pursue? A Study in Fifteen Countries”, Journal of International Business Studies, vol. 33, no. 4, pp. 785–803pl_PL
dc.referencesHouse, Robert, Paul Hanges, Mansour Javidan (2004). Culture, Leadership and Organizations, Sage Publication, Inc, Thousand Oaks: Californiapl_PL
dc.referencesHummel, Denise P. (2012). “Understanding the Importance of Culture in Global Business”, Profit Magazine, Oracle, vol. 17, no. 2 (May), http://www.oracle.com/us/corporate/profit/archives/opinion/050312-dhummel-1614961.html [access 10.12.2014]pl_PL
dc.referencesGerhart, Bary, Meiyu Fang (2005). “National Culture and Human Resource Management: Assumptions and Evidence”, International Journal of Human Resource Management, vol. 16, no. 6, pp. 971–986pl_PL
dc.referencesImai, Masaaki (2012). Gemba Kaizen: A Commonsense Approach to a Continuous Improvement Strategy, McGraw-Hill Companies, Inc.: New Yorkpl_PL
dc.referencesKotter, John, James Heskett (1992). Corporate Culture and Performance, The Free Press: New Yorkpl_PL
dc.referencesKotter, John (2014). Accelerate, Harvard Business Review Press: Bostonpl_PL
dc.referencesMartinuzzi Bruna (2013). Doing Business in Japan: 10 Etiquette Rules You Should Know, https://www.americanexpress.com/us/small-business/openforum/articles/doing-business-in-japan-10-etiquette-rules-you-should-know/ [access 12.12.2014]pl_PL
dc.referencesMcFarlin, Dean, Paul Sweeney (2006). International Management. Strategic Opportunities and Cultural Challenges, Houghton Mifflin Company: Boston, New Yorkpl_PL
dc.referencesMcSweeney, Brendan (2002). Hofstedeʼs Model of National Cultural Differences and their Consequences: A Triumph of Faith – a Failure of Analysis, Human Relations, vol. 55, no. 1, pp. 89–118pl_PL
dc.referencesMinistry of Economy (2014). Japan Day, Panel discussion: Views of Japanese companies, Warsawpl_PL
dc.referencesNix, Kelly (2015). Intercultural Communication in Business: How Context and Other Cultural Factors Affect Communication in Multicultural Organizations, Create Space Independent Publishing Platformpl_PL
dc.referencesOECD (2014). OECD Income Distribution Database: Gini, poverty, income, Methods and Concepts, http://www.oecd.org/social/ income-distribution-database.htm [access 12.12.2014]pl_PL
dc.referencesRugman, Alan, Simon Collinson (2009). International business, Pearson Education Limited: Harlowpl_PL
dc.referencesSchein, Edgar (2010). Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass: San Franciscopl_PL
dc.referencesThe Hofstede Centre (2014). What about Japan, http://geert-hofstede.com/japan.html [access 19.12.2014]pl_PL
dc.referencesTrompenaars, Alfons, Peter Woolliams (2003). Business across cultures, Capstone Publishing Ltdpl_PL
dc.referencesVogel, Ezra. (1985). Modern Japanese Organization and Decision-Making, University of California Press: Berkeley, Los Angeles, Oxfordpl_PL
dc.referencesWolf, Ruth (2013). “Management relations in the work culture in Japan as compared to that of the West”. Innovative Journal of Business and Management, Innovative Journal of Business and Management, 2: 5, September−October, pp. 116–122pl_PL
dc.referencesZhuo, Chen (2012). Japanese core cultural values and communicative behaviours, http://www.ncl.ac.uk/ecls/assets/documents/pdf/countryfiles/CCC-Japan [access 19.12.2014]pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-832-5.10


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record