dc.contributor.author | Czechowski, Waldemar | |
dc.date.accessioned | 2016-01-08T13:06:37Z | |
dc.date.available | 2016-01-08T13:06:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | W. Czechowski, The New Media – the age of visual communication. The turn of 20th/21st century, [in:] New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, p. 137–147. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-832-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16374 | |
dc.description.abstract | W artykule omawia się zagadnienia znaczenia nowych mediów na przełomie wieków. Media pokazywane są jako integralny komponent kultury wizualnej i podnoszony jest ich wpływ również na ekonomię. Zwraca się uwagę na rolę nowych mediów w propagandzie politycznej i procesach cywilizacyjnych. Ukazana jest też ich rola w skracaniu dystansu kulturowego między Polską a Japonią.
Autor diagnozuje zjawiska dotyczące artysty, rozwoju społecznego, kulturalnego i ekonomicznego w kontekście szybkiego rozwoju mediów w krajach zachodnich, często w kontekście Japonii. Wypowiada interesujący pogląd na temat znaczenia narracji wizualnej w biznesie, kulturze i komunikacji. Odkrywcze, choć może i kontrowersyjne, są jego wnioski dotyczące siły perswazyjnej i propagandowej mediów odnośnie do nowego zjawiska „wojny hybrydowej”.
W tezach tych, zaprezentowanych w kilku punktach, stwierdza się m.in.:
– Tendencje zachodzące na styku mediów–kultury–gospodarki są kluczowymi zagadnieniami do zrozumienia sukcesu wielu procesów cywilizacyjnych współczesnego świata. Komercjalizacja obrazu elektronicznego, nowych mediów oraz tendencje w sektorze kultury traktowanej jako element gospodarki, przynoszący przychód i zysk (kultura masowa), to znane zjawiska, warte jednak przypomnienia.
– Dynamiczny rozwój mediów jest ważną determinantą rozwoju społecznego i gospodarczego krajów zachodnich. Jest to wyraźna tendencja obserwowana w Japonii, USA i Europie, a ostatnio również w Chinach, gdzie rok 2012 ustanowiono rokiem prymatu kultury nad gospodarką.
– Burzliwy rozwój technologii IT oraz mediów widoczny w zjawisku tzw. „cywilizacji obrazkowej” obserwowany od czasu rozwoju prasy, kina i telewizji – nazwa powstała w USA. Kultura obrazu zagarnia coraz większe obszary życia społecznego i politycznego oraz wyobraźni współczesnego człowieka. Interesujące tematy: przemysł kultury masowej i nowe pola dla twórców kultury i artystów. – Pojawienie się masowo używanego Internetu stało się zjawiskiem kluczowym w stosunku do innych mediów tradycyjnych z połowy XX wieku (TV, radio, prasa) i zmieniło układ sił.
– Nowa „era Skype’a, Facebook’a i YouTube’a” końca XX wieku. Wynalazki technologiczne w IT, informatyce i środkach elektronicznej komunikacji dotarły pod strzechy (spełnione zostało marzenie Mac Luhana o tzw. „wiosce globalnej”), stając się dostępnym, „hiper-masowym” produktem.
– Autor przypomina (za Erykiem Mistewiczem) ważną rolę narracji, atrakcyjną „story”. Pole własnej narracji, politycznej, gospodarczej czy artystycznej, pełni tu rolę „marketingu narracyjnego”. Jednym z przykładów może być „casus Chopina” – wielka popularność Chopina w Japonii (poprzez konkursy chopinowskie).
– Autor mówi o zagrożeniach, jakie płyną ze strony mediów. Nowe zjawiska przełomu wieków to: złodziej informacji w funkcji „smart” (np. wymuszanie nieświadomego posiadania aplikacji w telefonach komórkowych, umożliwiających szpiegowanie, kradzież danych, utrata prywatności także poprzez masowe użytkowanie systemu „Cloud” – dane w chmurze). Powszechnym, nowym fenomenem jest handel personalnymi danymi osobowymi (wycieki danych, szantaż, „teatr wojny politycznej”, z użyciem mediów masowych, przez korporacje, np. zastraszanie, wymuszanie – wysoka skuteczność tego narzędzia).
Obserwuje się wpływ mediów na nowe scenariusze i formy prowadzenia wojny, tak zwanej „hybrydowej”, w czasie ostatnich dekad. Media w tym „teatrze wojennym” stanowią drugą (a czasem pierwszorzędną
– propagandową) siłę, obok potencjału militarnego. Pojawia się nowy typ wojny, ze zwiększonym naciskiem na perswazję mediów, już od czasu Iraku/Kuwejtu (tzw. „pustynna burza”), aż po pole ostatniej, już spopularyzowanej nazwy „wojny hybrydowej” na Ukrainie (przypadek Krymu, czy strategie tzw. państwa islamskiego: np. nagłaśniane w mediach „wyroki śmierci”). Przekazy medialne mogą też we współczesnej wojnie pełnić funkcję odstraszającą. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | The organizers of the conference wish to acknowledge the National Bank of Poland’s generous funding of this publication. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | “New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects”, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.title | The New Media – the age of visual communication. The turn of 20th/21st century | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by University of Łódź, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [137]-147 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Polish-Japanese Academy of Information Technology, Warsaw | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-949-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Waldemar Czechowski was born in 1952 in Sosnowiec. Graduated from Lodz Film School in 1978. For 37 years he has worked shooting documentary films in cooperation with Polish Television (more than 15 films), ethnographical museums, cultural and anthropological institutions e.g. Polish Academy of Sciences, Asia and Pacifi Museum. Engaged in ecological and cultural projects in Poland. Founder of the fi st Polish documentary film channel in Internet: www.procinema.pl
– in cooperation with film makers and producers. President of Procinema Association. In 2010−2012 he has been employed at the Cultural Department of Poland’s Embassy in Tokyo and shot a few dozens of short films-reportages. Creator of Polish channel at The Polish Institute in Tokyo. Since 2012 Waldemar Czechowski has been working at the Faculty of New Media at Polish-Japanese Academy of Information Technology in Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Festiwal NNW, www.festiwalnnw.pl [access 20th Oct 2014] | pl_PL |
dc.references | Japan and Poland, https: //www.facebook.com/pages/JaponiaPolska/288893997986087 [access 20th Oct 2014] | pl_PL |
dc.references | Maruszewski, Krzysztof Th. (2002). Psychology of learning. Ways you understand and the world, Psychological Publishing Gdańsk: Gdańsk | pl_PL |
dc.references | Mistewicz, Eryk (2011). Marketing narrative, Helion: Gliwice | pl_PL |
dc.references | Procinema Facebook, https://www.facebook.com/procinema.tv?ref=hl [access 20th Oct 2014] | pl_PL |
dc.references | Procinema TV, www.procinema.tv [access 20th Oct 2014] | pl_PL |
dc.references | Procinema PL, www.procinema.pl [access 20th Oct 2014] | pl_PL |
dc.references | Purchla, Jacek, Jerzy Hausner, Anna. Karwińska (eds.) (2013). Culture and development, NCK: Warsaw | pl_PL |
dc.references | Stypa, Witold (2014). 1010 works of art impossible to do – thoughts about the future, Museum of the Future: Berlin | pl_PL |
dc.references | Tomański, Robert (2013). Made in Japan, Sideways: Gliwice | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-832-5.13 | |