Intermentoring międzypokoleniowy jako metoda zarządzania zespołami zróżnicowanymi wiekowo
Streszczenie
Zmiany w obrazie demograficznym społeczeństw, a co za tym idzie starzenie się kadr mają
konsekwencje dla procesów w organizacji. Analizy statystyczne i prognozy wskazują
na pogłębienie niekorzystnego procesu w najbliższych latach (Kinsela He, 2008: 7). Organizacje
odnotowują negatywne zjawiska w obszarze zachowań organizacyjnych wynikające ze zmian
demograficznych, takie jak dyskryminacja czy brak transferu wiedzy, a działy HR coraz częściej
koncentrują swoją uwagę na zapobieganiu im (Kumar, Everaard 2008: 30). Artykuł opisuje
narzędzie, pozwalające przeciwdziałać skutkom przepaści pomiędzy pracownikami z różnych grup
generacyjnych, wzbogacające portfel metod zarządzania zasobami ludzkimi współczesnych
menadżerów. Celem artykułu jest prezentacja metodologii Intermentoringu na poziomie
praktycznym w odniesieniu do problemów na jakie odpowiada każdy z etapów modelu. Corporations need to replace most of their senior specialists as the baby boomer workers
reach the age of retirement. Despite that acknowledged problem, many senior leaders still do not
engage themselves in process of mentoring potential successors or younger employees in general.
The article presents intermentoring, a tool which is dedicated to help to create programs
overcoming the generational gap in the workplace. Intermentoring as reverse mentoring is an
innovative way to encourage learning and facilitate intergenerational relationships. It involves
pairing a younger, junior colleague acting as mentor to share expertise with an older, senior
colleague acting as mentee. The purpose of this process is knowledge sharing, with the mentee
focused on learning from the mentor’s updated subject or technological expertise and generational
perspective.
Collections