Show simple item record

Edukacyjne uwarunkowania powrotów Polaków z emigracji zarobkowej

dc.contributor.authorOrganiściak-Krzykowska, Annapl_PL
dc.contributor.authorMachnis-Walasek, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2015-12-02T16:01:02Z
dc.date.available2015-12-02T16:01:02Z
dc.date.issued2014pl_PL
dc.identifier.issn0208-6018pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14890
dc.description.abstractMigration is a very important socio-economic issue in the contemporary world. One of the interesting and pertinent research problems worth considering concerns the scale and nature of migration from countries which entered the European Union in 2004. The enlargement of the EU led to a significant increase in the number of part-time/temporary migrants. According to statistical data, the number of Polish emigrants increased nearly four times from 451 thousand in 2002 to 1720 thousand in 2012. In the context of global economic crisis, there appeared a number of questions about the international migration and return migration of Poles. This paper describes educational determinants of return migration of Poles. The main aim of paper were diagnosis and evaluation of the determinants of higher educated Poles’ migration and remigration. Based on empirical research, the paper aims to establish whether Polish migrants’ jobs are commensurate with their qualifications. There is answer the question whether migrant`s work enriched their social capital in the new knowledge and skills, or rather caused deskilling and brain waste.en_US
dc.description.abstractProcesy migracyjne stanowią istotną kwestię społeczno-ekonomiczną we współczesnym świecie. Szczególnie interesującym problemem jest skala i charakter przemieszczeń ludności z krajów, które przystąpiły do UE w 2004 r. Rozszerzenie UE wpłynęło na zwiększenie udziału ludności w emigracjach czasowych. Dane szacunkowe wskazują, iż w 2012 r. liczba Polaków uczestniczących w emigracji czasowej w krajach UE wyniosła 1720 tys. osób zwiększyła się prawie 4-krotnie w stosunku do 2002 r. (451 tys.). W tym kontekście istotną kwestię stanowią powroty z migracji. Niniejszy artykuł dotyczy edukacyjnych determinant migracji powrotnych Polaków. Celem jest diagnoza i ocena uwarunkowań emigracji i migracji powrotnych Polaków z wykształceniem wyższym. Na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych ustalono kwestię zgodności pracy wykonywanej za granicą z kwalifikacjami zawodowymi migrantów. W rezultacie uzyskano odpowiedź na pytanie czy praca emigracyjna wzbogaciła kapitał ludzki osób migrujących w nową wiedzę i umiejętności, czy raczej spowodowała tzw. „marnotrawstwo mózgów”, polegające na deprecjacji kwalifikacji.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica; 303pl_PL
dc.titleEducational determinants of return migration of Polesen_US
dc.titleEdukacyjne uwarunkowania powrotów Polaków z emigracji zarobkowejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.krzykowska@uwm.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna.machnis@uwm.edu.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record