Zu einigen Problemen des intensiven Fremdsprachenunterrichts
Streszczenie
Ze względu na brak naukowej definicji pojęcia intensywnego nauczania języków obcych, powstają zróżnicowane rozważania na ten temat. Można by przyjąć - w oparciu o istniejące poglądy że intensywne nauczanie to proces dydaktyczny, realizowany metodą gwarantującą wysoką efektywność i osiągnięcie założonego celu w krótszym czasie (1-2 lata nauki, minimum 12 godzin tygodniowo), w oparciu o odpowiednie audiowizualne materiały nauczania, opracowane przez zespół językoznawców, psycholingwistów i dydaktyków. Głównym czynnikiem określającym metody i rodzaj materiałów dydaktycznych jest cel nauczania. Stwierdzamy, opierając się na wieloletnim doświadczeniu własnym
i lek to rów języka niemieckiego, na analizie przeprowadzonych
ankiet, wywiadach o raz badaniach wyników intensywnego nauczania dorosłych, że bardziej istotny wpływ niż wiek na osiągnięcie założonego celu nauczania, którym jest opanowanie czterech podstawowych sprawności językowych mają takie czynniki jak : silna motywacja, indywidualne uzdolnienia do nauki języków, pracowitość, wytrwałość, doświadczenie (znajomość języków obcych,
wykształcenie i wykonywany zawód), indywidualna strategia uczenia się oraz czynniki natury społecznej i osobistej.
Z drugiej strony efektywność uczenia się określana jest przez czynniki zewnętrzne: materiał nauczania, metody i organizację procesu dydaktycznego i osobowość nauczyciela.
Collections