dc.contributor.author | Piotrowska, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2015-12-01T12:44:56Z | |
dc.date.available | 2015-12-01T12:44:56Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | I. Piotrowska, Okulografia w badaniach postrzegania i konstruowania wiedzy geograficznej, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 175-189. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-420-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14670 | |
dc.description.abstract | Okulografia (eye tracking) stanowi nowoczesną metodę badania procesów postrzegania,
poznawczych i myślowych zachodzących podczas wykorzystywania różnych
źródeł informacji geograficznej. Pozwala na określenie wizualnych kompetencji odbiorcy.
Sakkady (ruchy gałek ocznych) i fiksacje (punkty, w których wzrok się zatrzymał)
dają wgląd w zachodzący proces percepcji różnych obiektów geograficznych,
pozwalają na określenie sposobu czytania i poznawania informacji tekstowych oraz
graficznych, czy też wskazania treści najbardziej interesujących i przydatnych z punktu
widzenia użytkownika. Celem artykułu jest zatem zaprezentowanie nowego podejścia
w badaniach edukacji geograficznej. Metoda eye tracking ukazuje rolę indywidualnego
sposobu postrzegania rzeczywistości, wnikliwości prowadzonych obserwacji i odpowiedniego
czasu niezbędnego do pozyskania informacji w procesie uczenia się. | pl_PL |
dc.description.abstract | Eye tracking is a modern method of studying perception, cognitive and thought
processes that occur when various sources of geographical information are used. It
allows determining the visual competence of the recipient. Saccades (eye movements) and fixations (points at which the eyes are relatively stationary) offer an insight into the
process of perception of various geographical objects, the way in which text and graphic
information is read and absorbed, and the identification of those parts of the contents that
the user finds the most interesting and useful. This article, therefore, seeks to present
a new approach in the research on geographical education. The eye-tracking method
shows the role of an individual perception of reality, the keenness of the observation
conducted, and the time necessary for an individual to obtain information, and hence for
the process of learning. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Prace Komisji Edukacji Geograficznej;3 | |
dc.subject | okulografia | pl_PL |
dc.subject | źródła wiedzy geograficznej | pl_PL |
dc.subject | postrzeganie | pl_PL |
dc.subject | uwarunkowania procesu postrzegania | pl_PL |
dc.subject | eye tracking | pl_PL |
dc.subject | sources of geographical knowledge | pl_PL |
dc.subject | perception | pl_PL |
dc.subject | determinants of perception process | pl_PL |
dc.title | Okulografia w badaniach postrzegania i konstruowania wiedzy geograficznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Eye tracking in the research on the perception and construction of geographical knowledge | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [175]-189 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Pracownia Dydaktyki Geografii i Edukacji Ekologicznej, 61-680 Poznań, ul. Dzięgielowa 27 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-453-2 | |
dc.references | Chevalier J.P., 1997, Quatre pôles dans le champ de la géographie? Cybergeo: European Journal of Geography, Epistémologie, Histoire de la Géographie, Didactique, document 23: http://cybergeo.revues.org/6498 [dostęp 02.01.2012 r.]. | pl_PL |
dc.references | Chojnicki Z., 2001, Wiedza dla gospodarki w perspektywie PECD, [w:] Kukliński A. (red.), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, Komitet Badań Naukowych, Warszawa, s. 80–81. | pl_PL |
dc.references | Chojnicki Z., Czyż T., 2006, Aspekty regionalne gospodarki opartej na wiedzy w Polsce, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Czekańska M., 1973, Metodyka geografii a praktyka szkolna, PZWS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Duchowski A.T., 2007, Eye tracking methodology. Theory and practice, Springer- -Verlag, London. | pl_PL |
dc.references | Dylak S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Gadomski A.M., 1993, Meta-teoria TOGA (Top-down Object-based Goal-oriented Approach): http://erg4146.casaccia.enea.it/wwwerg26701/HID/ [dostęp 19.03.2013 r.]. | pl_PL |
dc.references | Gerrig R.J., Zimbardo P.G., 2008. Psychologia i życie, Wydawnictwo PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grabowska A., Budohoska W., 1995, Procesy percepcji, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., 1999, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komeński J.A., 1658, Świat zmysłowy w obrazach (Orbis sensualium pictus), Norymberga– Londyn. | pl_PL |
dc.references | Leszkowicz M., 2011a, Odczytywanie struktury infografiki, [w:] Kluza M. (red.), Wizualizacja wiedzy. Od Biblia Pauperum do hipertekstu, Lublin, s. 303–311, Portal WiE: www.wiedzaiedukacja.eu. | pl_PL |
dc.references | Leszkowicz M., 2011b, Infografika jako forma edukacji w kulturze wzrokocentrycznej. „Neodidagmata”, 31/32, s. 37–55. | pl_PL |
dc.references | Mandoli D.F., 2007, How to make a great poster, University of Washington: http://www.aspb.org/education/poster.cfm. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 1998, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska I., 2005, Observation and presentation of phenomena in geography education, [w:] Donert K., Charzyński P. (red.), Geography in European higher education. Changing horizons in geography education, Herodot Network & Association of Polish Adult Educators, 2, Liverpool–Toruń, s. 52–57. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska I., 2008a, Methods of bilingual geography employing a film, a mind map and a poster, [w:] Donert K., Charzyński P., Podgórski Z. (red.), Bilingual geography – aims, methods and challenges. Geography in European higher education, Herodot Network & Association of Polish Adult Educators, 5, Liverpool–Toruń, s. 42–48. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska I., 2008b, Jak nauczać i zainteresować geografią Polski wykorzystując metodę posteru, [w:] Plit F. (red.), Dylematy nauczania geografii Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Prace i Studia Geograficzne, 39, Warszawa, s. 93–99. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska I., 2012, Kształtowanie pojęć geomorfologicznych w dwujęzycznym nauczaniu geografii fizycznej, Studia i Prace z Geografii i Geologii, 24, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Piskorz S., 1997, Zarys dydaktyki geografii, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pulinowa M.Z., Jajeśnica J., 1985, Sposób analizy ilustracji i tabel w szkolnych podręcznikach geografii, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, 761, Katowice, s. 37–65. | pl_PL |
dc.references | Sawiński J., 2010, O konektywnym uczeniu się geografii, „Geografia w Szkole”, 4, s. 4–8. | pl_PL |
dc.references | Strykowski W., 2004, Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, [w:] Strykowski W., Skrzydlewski W. (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wydawnictwo Empi2, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szkurłat E., 2007, Psychologiczne i kulturowe uwarunkowania percepcji środowiska, [w:] Madurowicz M. (red.), Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, WGiSR UW, Warszawa, s. 63–72. | pl_PL |
dc.references | Winklewski J., 1969, Rysunek w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wuttke G., 1963, Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ipiotrow@amu.edu.pl | pl_PL |