Show simple item record

dc.contributor.authorPiotrowska, Iwona
dc.date.accessioned2015-12-01T12:44:56Z
dc.date.available2015-12-01T12:44:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationI. Piotrowska, Okulografia w badaniach postrzegania i konstruowania wiedzy geograficznej, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 175-189.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-420-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14670
dc.description.abstractOkulografia (eye tracking) stanowi nowoczesną metodę badania procesów postrzegania, poznawczych i myślowych zachodzących podczas wykorzystywania różnych źródeł informacji geograficznej. Pozwala na określenie wizualnych kompetencji odbiorcy. Sakkady (ruchy gałek ocznych) i fiksacje (punkty, w których wzrok się zatrzymał) dają wgląd w zachodzący proces percepcji różnych obiektów geograficznych, pozwalają na określenie sposobu czytania i poznawania informacji tekstowych oraz graficznych, czy też wskazania treści najbardziej interesujących i przydatnych z punktu widzenia użytkownika. Celem artykułu jest zatem zaprezentowanie nowego podejścia w badaniach edukacji geograficznej. Metoda eye tracking ukazuje rolę indywidualnego sposobu postrzegania rzeczywistości, wnikliwości prowadzonych obserwacji i odpowiedniego czasu niezbędnego do pozyskania informacji w procesie uczenia się.pl_PL
dc.description.abstractEye tracking is a modern method of studying perception, cognitive and thought processes that occur when various sources of geographical information are used. It allows determining the visual competence of the recipient. Saccades (eye movements) and fixations (points at which the eyes are relatively stationary) offer an insight into the process of perception of various geographical objects, the way in which text and graphic information is read and absorbed, and the identification of those parts of the contents that the user finds the most interesting and useful. This article, therefore, seeks to present a new approach in the research on geographical education. The eye-tracking method shows the role of an individual perception of reality, the keenness of the observation conducted, and the time necessary for an individual to obtain information, and hence for the process of learning.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesPrace Komisji Edukacji Geograficznej;3
dc.subjectokulografiapl_PL
dc.subjectźródła wiedzy geograficznejpl_PL
dc.subjectpostrzeganiepl_PL
dc.subjectuwarunkowania procesu postrzeganiapl_PL
dc.subjecteye trackingpl_PL
dc.subjectsources of geographical knowledgepl_PL
dc.subjectperceptionpl_PL
dc.subjectdeterminants of perception processpl_PL
dc.titleOkulografia w badaniach postrzegania i konstruowania wiedzy geograficznejpl_PL
dc.title.alternativeEye tracking in the research on the perception and construction of geographical knowledgepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[175]-189pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Pracownia Dydaktyki Geografii i Edukacji Ekologicznej, 61-680 Poznań, ul. Dzięgielowa 27pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-453-2
dc.referencesChevalier J.P., 1997, Quatre pôles dans le champ de la géographie? Cybergeo: European Journal of Geography, Epistémologie, Histoire de la Géographie, Didactique, document 23: http://cybergeo.revues.org/6498 [dostęp 02.01.2012 r.].pl_PL
dc.referencesChojnicki Z., 2001, Wiedza dla gospodarki w perspektywie PECD, [w:] Kukliński A. (red.), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, Komitet Badań Naukowych, Warszawa, s. 80–81.pl_PL
dc.referencesChojnicki Z., Czyż T., 2006, Aspekty regionalne gospodarki opartej na wiedzy w Polsce, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.pl_PL
dc.referencesCzekańska M., 1973, Metodyka geografii a praktyka szkolna, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDuchowski A.T., 2007, Eye tracking methodology. Theory and practice, Springer- -Verlag, London.pl_PL
dc.referencesDylak S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesGadomski A.M., 1993, Meta-teoria TOGA (Top-down Object-based Goal-oriented Approach): http://erg4146.casaccia.enea.it/wwwerg26701/HID/ [dostęp 19.03.2013 r.].pl_PL
dc.referencesGerrig R.J., Zimbardo P.G., 2008. Psychologia i życie, Wydawnictwo PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrabowska A., Budohoska W., 1995, Procesy percepcji, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJoyce B., Calhoun E., Hopkins D., 1999, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomeński J.A., 1658, Świat zmysłowy w obrazach (Orbis sensualium pictus), Norymberga– Londyn.pl_PL
dc.referencesLeszkowicz M., 2011a, Odczytywanie struktury infografiki, [w:] Kluza M. (red.), Wizualizacja wiedzy. Od Biblia Pauperum do hipertekstu, Lublin, s. 303–311, Portal WiE: www.wiedzaiedukacja.eu.pl_PL
dc.referencesLeszkowicz M., 2011b, Infografika jako forma edukacji w kulturze wzrokocentrycznej. „Neodidagmata”, 31/32, s. 37–55.pl_PL
dc.referencesMandoli D.F., 2007, How to make a great poster, University of Washington: http://www.aspb.org/education/poster.cfm.pl_PL
dc.referencesOkoń W., 1998, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiotrowska I., 2005, Observation and presentation of phenomena in geography education, [w:] Donert K., Charzyński P. (red.), Geography in European higher education. Changing horizons in geography education, Herodot Network & Association of Polish Adult Educators, 2, Liverpool–Toruń, s. 52–57.pl_PL
dc.referencesPiotrowska I., 2008a, Methods of bilingual geography employing a film, a mind map and a poster, [w:] Donert K., Charzyński P., Podgórski Z. (red.), Bilingual geography – aims, methods and challenges. Geography in European higher education, Herodot Network & Association of Polish Adult Educators, 5, Liverpool–Toruń, s. 42–48.pl_PL
dc.referencesPiotrowska I., 2008b, Jak nauczać i zainteresować geografią Polski wykorzystując metodę posteru, [w:] Plit F. (red.), Dylematy nauczania geografii Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Prace i Studia Geograficzne, 39, Warszawa, s. 93–99.pl_PL
dc.referencesPiotrowska I., 2012, Kształtowanie pojęć geomorfologicznych w dwujęzycznym nauczaniu geografii fizycznej, Studia i Prace z Geografii i Geologii, 24, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.pl_PL
dc.referencesPiskorz S., 1997, Zarys dydaktyki geografii, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPulinowa M.Z., Jajeśnica J., 1985, Sposób analizy ilustracji i tabel w szkolnych podręcznikach geografii, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, 761, Katowice, s. 37–65.pl_PL
dc.referencesSawiński J., 2010, O konektywnym uczeniu się geografii, „Geografia w Szkole”, 4, s. 4–8.pl_PL
dc.referencesStrykowski W., 2004, Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, [w:] Strykowski W., Skrzydlewski W. (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wydawnictwo Empi2, Poznań.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E., 2007, Psychologiczne i kulturowe uwarunkowania percepcji środowiska, [w:] Madurowicz M. (red.), Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, WGiSR UW, Warszawa, s. 63–72.pl_PL
dc.referencesWinklewski J., 1969, Rysunek w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWuttke G., 1963, Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailipiotrow@amu.edu.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record