Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.authorBaarová, Barbara
dc.date.accessioned2015-12-01T12:42:06Z
dc.date.available2015-12-01T12:42:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationE. Szkurłat, B. Baarová, Kierunki zmian w akademickim kształceniu geograficznym w Czechach i w Polsce, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 153-172.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-420-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14669
dc.description.abstractW opracowaniu zostały przedstawione ogólne tendencje zmian w ostatnich latach w systemach szkolnictwa wyższego w Czechach i w Polsce, a następnie dokonano porównania kierunków zmian w geograficznym kształceniu akademickim w obydwu krajach. Jako główne kryteria porównania przyjęto: zmiany liczby kandydatów i studentów geografii, zmiany w kryteriach rekrutacji studentów, rozwój ośrodków, wydziałów, instytutów akademickiego kształcenia geograficznego, nowe kierunki kształcenia studentów na wydziałach geograficznych, wymagania akredytacyjne, zmiany w zasadach finansowania wydziałów. Istnieje wiele wspólnych dla Czech i Polski – najczęściej niekorzystnych – tendencji zmian w akademickim kształceniu geograficznym: zmniejszenie liczby kandydatów, rozproszenie kształcenia geograficznego na różnych wydziałach, powstawanie wielu nowych kierunków studiów, które nie mają w swojej nazwie terminu „geografia”, drastyczne zmniejszenie się liczby studentów na kierunkach geograficznych (ogólna geografia), problemy organizacyjno-prawne w kształceniu nauczycieli geografii. Zmiany te są związane z przyjęciem przez obydwa kraje strategii bolońskiej, jak również są skutkiem niekorzystnych tendencji demograficznych (spadek populacji) przemian społecznych (wzrost wskaźnika skolaryzacji). Podstawowe różnice w kierunkach zmian w kształceniu akademickim w Czechach i w Polsce obejmują: istnienie znacznie większej liczby szkół niepublicznych w Polsce, mniejsze tempo wzrostu liczby studentów w Czechach niż w Polsce, większe w Czechach niż w Polsce rozproszenie kierunków geograficznego kształcenia na wydziałach innych niż geograficzne, likwidację standardów kształcenia w Polsce, a w Czechach dążenie do ich wprowadzenia, różne zasady finansowania studiów.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents the general tendencies of change in the higher education systems in Czechia and Poland in the last years. Secondly, the directions of change in the academic geographical education in the above mentioned countries have been compared. The main criteria for the comparison embrace the following: change in the number of candidates and students of geography, changes in the recruitment policies, development of centres, faculties and institutes of the academic geographical education, new courses of study at the geography faculties, accreditation requirements and changes in the funding system. There have been many, usually disadvantageous, changes common for Czechia and Poland, such as: declining number of candidates, dispersion of geographical education over different faculties, creation of many new study courses, which do not use the term “geography” any more, drastic drop in the number of students of geography, formal and organizational difficulties in the geography teacher education. These changes are connected with the implementation of the Bologna strategy as well as the unfavorable demographic shift (falling population number) and the social transformation (rising scholarization ratio). The main differences in the direction of change in the academic education in Czechia and Poland include: functioning of many more private schools in Poland, lower growth of the number of students in the Czech Republic than in Poland, higher dispersion of geographical education over different faculties in Czechia than in Poland, cancellation of educational standards in Poland and the attempts of their implementation in Czechia and lastly different systems of study funding.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesPrace Komisji Edukacji Geograficznej;3
dc.subjectakademickie kształcenie geograficznepl_PL
dc.subjectkierunki zmianpl_PL
dc.subjectstrategia bolońskapl_PL
dc.subjectkształcenie studentów w Czechachpl_PL
dc.subjectkształcenie studentów w Polscepl_PL
dc.subjectporównaniepl_PL
dc.subjectośrodki kształcenia geograficznegopl_PL
dc.subjectacademic geographical educationpl_PL
dc.subjectdirections of changepl_PL
dc.subjectBologna strategypl_PL
dc.subjectstudent education in the Czech Republicpl_PL
dc.subjectstudent education in Polandpl_PL
dc.subjectcomparisonpl_PL
dc.subjectgeography education centrespl_PL
dc.titleKierunki zmian w akademickim kształceniu geograficznym w Czechach i w Polscepl_PL
dc.title.alternativeThe directions of change in the academic geographical education in the Czech Republic and Polandpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[153]-172pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Zakład Dydaktyki Geografii, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Ostrava Faculty of Science, Department of Human Geography and Regional Development, 710 00 Ostrava – Slezská Ostrava, Chittussiho 10pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-453-2
dc.referencesBudnikowski A, Dabrowski D., Gąsior U., Macioł S., 2012, Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania, „e-mentor”, 4 (46), s. 4–17: www.e-mentor.edu.pl [dostęp 05.02.2014].pl_PL
dc.referencesHofmann E., 2013, Didaktika přírodních věd na PdF MU, vol. 1, vyd. Masarykova univerzita, Brno.pl_PL
dc.referencesKnecht P., Hofmann E., 2011, Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem, Sborník příspěvků z 19. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, vol. 1. vyd. Masarykova univerzita, Brno.pl_PL
dc.referencesAkreditační komise České republiky: http://www.akreditacnikomise.cz.pl_PL
dc.referencesAkreditační komise, doba vzniku: http://cs.wikipedia.org/wiki/ Akredita %C4%8Dn %C3%AD_komise.pl_PL
dc.referencesBílá kniha terciárního vzdělávání příloha současný stav – srovnání a širší kontext reformy, Praha květen 2008: http://www.isea-cz.org/Portals/0/bk_final_2008.pdf.pl_PL
dc.referencesGender: vzdělání: http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/gender_vzdelani Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF OU [online]. Dostępne z: http://prf.osu.cz/ksg.pl_PL
dc.referencesPočty vysokých škol, tabulka v pdf: http://www.czso.cz/cz/cr_1989_ts/1208.pdf.pl_PL
dc.referencesSeznam vysokých škol – obor cestovní ruch: http://www.czechtourism.cz/files/ studenti/seznam_skol_vs.pdf.pl_PL
dc.referencesSzkolnictwo wyższe w Polsce 2013: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/ 0695136d37bd 577c8ab03acc5c59a1f6.pdf.pl_PL
dc.referencesUniwersytetekonomiczny w Poznaniu: http://www.ue.poznan.pl/uczelnia/wspolpraca-zzagranica/europejski-system-transferu-i-akumulacji-punktow-ects/index.php#1703_ system.pl_PL
dc.referencesVěková skladba obyvatelstva ČR, 1945–2012: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/ vekova_skladba_obyvatelstva_cr.pl_PL
dc.referencesZaostřeno na ženy a muže 2011: http://www.czso.cz/csu/2011edicniplan.nsf/ kapitola/1413-11-r_2011-13.pl_PL
dc.referencesZáplava vysokoškoláků nemá šanci se zaměstnat, míst pro ně ubývá: http://byznys. lidovky.cz/zaplava-vysokoskolaku-nema-sanci-se-zamestnat-mist-prone-ubyva-p8x-/mo je-penize.aspx?c=A130517_131308_moje-penize_mev.pl_PL
dc.referencesŽeny a muži v datech 2011: http://www.czso.cz/csu/2011edicniplan.nsf/publ/1417-11-n_2011.pl_PL
dc.contributor.authorEmailela.szkurłat@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailbarbara.baarova@osu.czpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord