Place et rôle des observations de classes dans le processus de la formation de futurs professeurs du français langue étrangère
Streszczenie
Przygotowanie metodyczne przyszłych nauczycieli języków obcych opiera się w znacznym
stopniu na procesie obserwacji. Student, z chwilą rozpoczęcia zajęć w szkole ćwiczeń, spotyka się
ze złożoną rzeczywistością procesu glottodydaktycznego oraz ze złożoną procedurą samego aktu
obserwacji.
Kształcenie poprzez obserwację może spełnić swoją wiedzotwórczą i kształcącą funkcję tylko
wówczas, jeżeli przyszły nauczyciel zostanie odpowiednio przygotowany do prowadzenia obserwacji
sytuacji glottodydaktycznych.
Niniejszy artykuł został właśnie poświęcony metodologicznym aspektom obserwacji lekcji.
Dokonano w nim omówienia specyfiki obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz przeglądu technik obserwacyjnych i metod rejestracji danych. Krytycznej analizie poddane zostały trzy siatki
obserwacyjne: matryca Flandersa, linearna siatka Weissa i ewaluacyjna siatka realizacji lekcji
audiowizualnej opacowana przez CREDIF.
Rozważania teoretyczne na temat procesu obserwacji, różnych technik gromadzenia danych
oraz sposobów dokonywania ich analizy i oceny wykazały, że akt obserwacji jest procesem
o dużym stopniu złożoności, wymagającym ze strony obserwującego rzetelnego przygotowania
metodologicznego.
Collections