Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 18
Browse by
SPIS TREŚCI
WstępBeata Grochala, Magdalena Wojenka-Karasek
TEKSTY MEDIALNE
1. Nagłówki prasowe w glottodydaktyce. FrazeologiaBożena Ostromęcka-Frączak
2. O tekstach prasowych osób dwujęzycznych. Słownictwo i frazematyka
Maria Witkowska-Gutkowska
3. Prasa kobieca jako pomoc dydaktyczna na przykładzie kursów dla żon żołnierzy Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie
Magdalena Kobus
4. Czytanie hipertekstu przez uczących się języka polskiego jako obcego – badania pilotażowe
Dominika Bucko
5. Teksty internetowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
Ewa Sabela
6. Tekst – sytuacja – kontekst w dyskusji
Edyta Pałuszyńska
7. Tekst reklamy na lekcji języka polskiego jako obcego
Marta Skura
8. Co słychać w słuchowisku, czyli o technikach pracy z teatrem wyobraźni na zajęciach języka polskiego jako obcego
Anna Trębska-Kerntopf
TEKSTY KULTURY
9. Nazwa własna jako tekst kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcegoBeata Afeltowicz
10. Kultura jako czynnik motywujący do nauki języka polskiego amerykańskich studentów o polskim pochodzeniu
Iwona Dembowska-Wosik
11. Scenariusze i listy dialogowe „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego jako teksty kultury na zajęciach z cudzoziemcami
Mirosław Jelonkiewicz
12. Jan Paweł II jako temat kulturowy
Grażyna Zarzycka
TEKSTY A LITERATURA
13. Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach języka polskiego jako obcego (motywy i oczekiwania studentów)Tamara Czerkies
14. Współczesny tekst literacki jako źródło polskiej frazeologii potocznej na zajęciach z języka polskiego jako obcego
Julia Dilna
15. W soczewce wiersza. Poezja w nauczaniu leksyki
Wiola Próchniak
16. Teksty-preteksty, czyli „poezja gramatyki i gramatyka poezji” na lekcjach języka polskiego jako obcego
Alicja Skalska, Iwona Słaby-Góral
17. Recepcja tekstu literackiego w procesie glottodydaktycznym
Natalia Tsai
18. Wyobrażenia o polskiej przeszłości w literaturze dwudziestolecia międzywojennego i w literaturze współczesnej
Andrzej Zieniewicz
TEKSTY A LEKSYKA
19. „Świetności mowy ojczystej w kieliszku odbite”, czyli o alkoholu po polskuAnna Domańska
20. Słowa z obszarów tabuizowanych w świadomości cudzoziemców uczących się języka polskiego
Marta Gołębiowska, Justyna Janus-Konarska
21. Tematy tabu w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Piotr Kajak
22. Podstawy etykiety językowej w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego
Maria Magdalena Nowakowska
23. Wzory grzecznościowe w podręczniku do nauki języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku 1”
Emilia Sztabnicka
24. Wszystkiego najlepszego i połamania czego?
Agnieszka Stryjecka
25. Teksty w nauczaniu Ukraińców łączliwości leksykalno-semantycznej czasowników polskich
Ałła Krawczuk
26. Internacjonalizmy i inne zapożyczenia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Kamil Szafraniec
TEKSTY A GRAMATYKA
27. Błędy interferencyjne w pracach pisemnych Słoweńców uczących się języka polskiego jako obcegoKatarzyna Bednarska
28. Problemy fonetyczne Słoweńców uczących się języka polskiego
Maria Wtorkowska
29. Ćwiczenia komunikacyjne a nauczanie fonetyki języka polskiego jako obcego
Michalina Biernacka
30. Mów do mnie kotku…, czyli o uczuciach po polsku i po słoweńsku
Zuzanna Krystyna Kobos
31. „Kotuś, pieseczek, chrabąszczyk, myszka…” – „Spis” Tadeusza Chyły jako (pre)tekst do rozważań o konieczności nauczania obcokrajowców słowotwórstwa języka polskiego
Marcin Maciołek
32. Osobliwości składni rządu w tekstach ukraińskich studentów polonistów
Oksana Ohorilko
33. Wariacje na temat dialogu, czyli co można zrobić z tekstem w grupie średnio zaawansowanej językowo na zajęciach z języka polskiego jako obcego
Iwona Słaby-Góral
34. Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego
Magdalena Stasieczek-Górna
35. Postać bezokolicznika a odmiana czasownika w czasie przeszłym
Wiesław Tomasz Stefańczyk
TEKSTY A JĘZYKOWY OBRAZ ŚWIATA
36. Problematyka wizerunkowego modelowania polskości w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego – między obrazem a tekstemMiłosz Babecki, Maria Rółkowska
37. Obraz Polski i Polaków w najnowszych filmach polskich i możliwość ich wykorzystania w edukacji kulturowej cudzoziemców
Joanna Prędota
38. Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
Aneta Strzelecka
39. Nie taki cudzoziemiec straszny… – obraz cudzoziemca wśród studentów polonistyki
Beata Grochala, Magdalena Wojenka-Karasek
TEKSTY A UCZEŃ I NAUCZYCIEL
40. Zindywidualizowana metoda komunikacyjna nauczania języków słowiańskich a nauczanie języka polskiego jako obcegoDanuta Gałyga
41. Rola wypracowań dzieci polskiego pochodzenia w badaniach nad stopniem opanowania języka
Anna Czeniek
42. Rola tekstu w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
Halina Palianowa, Helena Borysiewicz
43. Teksty mówione w rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu. Próba charakterystyki
Adriana Prizel-Kani
44. Transkrypcja tekstów pisanych przez cudzoziemców na potrzeby korpusu uczniowskiego
Grzegorz Rudziński
45. Tłumaczenie dydaktyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Anna Dunin-Dudkowska
46. Prezentacje multimedialne jako metoda kształcenia umiejętności budowania tekstów mówionych wśród studentów japońskich
Barbara Morcinek
47. Sposoby formułowania tekstów poleceń w ćwiczeniach reprezentujących podejście ludyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Bartosz Jałoszyński
48. Rola komentarza lektorskiego jako tekstu podstawowego w nauczaniu obcokrajowców
Kamila Sokołowska
RECENZJE
49. Przemysław Gębala, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009, ss. 200Bożena Ostromęcka-Frączak
50. Iwona Janowska, Planowanie lekcji języka polskiego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010, ss. 191
Grzegorz Rudziński
51. Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, ss. 191
Maria Witkowska-Gutkowska
52. Urszula Dobesz, Kathrin Hänel, Agnieszka Korman, Małgorzata Pasieka, Magdalena Świątek, Anna Żurek, ABC Polnisch, red. Anna Dąbrowska, Kinga Hartmann, Wydawnictwo GAJT, Wrocław 2009; ABC Polnisch. Lehrbuch, ss. 223 + 2 CD; ABC Polnisch. Arbeitshieft, ss. 194 + 1 CD; ABC Polnisch. Lernspiele, ss. 71; ABC Polnisch. Lehrerhandbuch, ss. 47
Grażyna Zarzycka
53. Barbara Kryžan-Stanojević, Ivana Maslač, Jolanta Sychowska-Kavedžija, Dominika Kaniecka, Učimo poljski. Poljski pravopis za početnike, FF-Press, Zagrzeb 2008, ss. 157
Maria Wtorkowska
Recent Submissions
-
Podstawy etykiety językowej w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostały przedstawione problemy z zakresu polsko-słoweńsko-słowackiego savoire vivrevu językowego. Autorka krótko przedstawia podstawowe sposoby zwracania się do osób drugich w trzech językach: polskim, słoweńskim ... -
Tematy tabu w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W procesie nauczania cudzoziemców języka polskiego i kultury polskiej niezwykle ważne są tematy, określane mianem tabu. Autor artykułu chciałby podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat związków tabu ze współczesną ... -
Nagłówki prasowe w glottodydaktyce. Frazeologia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka pokazuje, jak można wykorzystać nagłówki prasowe w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców. We wcześniejszych publikacjach analizowała frazy, tu skupia się na wyrażeniach i zwrotach, które pojawiły się w nagłówkach ... -
Teksty w nauczaniu Ukraińców łączliwości leksykalno-semantycznej czasowników polskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule przedstawiono problemy związane z leksykalno-semantyczną łączliwością wyrazów: systemową, normatywną, idiomatyczną. Skupiono się na analizie zagadnień łączliwości, przysparzających szczególnych kłopotów Ukraińcom ... -
Internacjonalizmy i inne zapożyczenia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Celem artykułu jest przedstawienie internacjonalizmów i wyrazów obcych w świetle nauczania języka polskiego jako obcego. W pierwszej części artykułu zostały zdefiniowane pojęcia internacjonalizmu i wyrazu obcego w oparciu ... -
Wszystkiego najlepszego i połamania czego?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka artykułu z punktu widzenia nauczyciela jpjo przygląda się życzeniom jako aktowi mowy, okazjom do składania życzeń i formułom życzeń właściwym językowi polskiemu i włoskiemu, podobieństwom i różnicom między dwiema ... -
Słowa z obszarów tabuizowanych w świadomości cudzoziemców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Zjawisko tabu odgrywa ważną rolę w metodyce nauczania języków obcych. Celem artykułu jest zbadanie świadomości istnienia tabu w języku polskim i zakresów tematycznych, które to tabu obejmuje, wśród studentów uczących się ... -
Mów do mnie kotku…, czyli o uczuciach po polsku i po słoweńsku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł poświęcony jest interesującemu zjawisku ogromu spieszczeń rzeczowników pospolitych, form adresywnych oraz imion własnych w naszym języku intymnym (wyjściowym polskim w porównaniu ze słoweńskim). Pieszczotliwe wyrazy, ... -
Błędy interferencyjne w pracach pisemnych Słoweńców uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł opisuje rolę języka ojczystego w nauczaniu języka obcego oraz przedstawia wyniki analizy morfologicznej wypracowań Słoweńców studiujących polonistykę na Uniwersytecie w Lublanie. Studenci popełniają wiele błędów ... -
Ćwiczenia komunikacyjne a nauczanie fonetyki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na możliwość zastosowania ćwiczeń komunikacyjnych podczas nauczania fonetyki jpjo. Podejście komunikacyjne, nastawione na efektywne porozumiewanie się, sprzyja bowiem wykorzystywaniu ... -
Wzory grzecznościowe w podręczniku do nauki języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku 1”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Grzeczność językowa jest ważnym elementem w nauczaniu jpjo. Już na pierwszych lekcjach studenci zapoznawani są z podstawowymi zwrotami grzecznościowymi. Dzięki znajomości tego typu formuł komunikacja może przebiegać płynnie, ... -
Problemy fonetyczne Słoweńców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące problemów fonetycznych, jakie napotykają słoweńscy studenci w początkowej fazie nauki języka polskiego. Przed Słoweńcami uczącymi się języka polskiego stoi szereg problemów ... -
„Świetności mowy ojczystej w kieliszku odbite”, czyli o alkoholu po polsku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Polszczyzna dysponuje bogatym inwentarzem wyrazów określających ludzi spożywających alkohol w nadmiernych ilościach, stany upojenia alkoholowego czy sposoby picia. Nacechowanie stylistyczne i obfitość takich określeń ... -
Osobliwości składni rządu w tekstach ukraińskich studentów polonistów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule poddano analizie pod względem składni rządu teksty pisane przez studentów polonistyki lwowskiej. Przytoczono typowe błędy popełniane przez osoby ukraińskojęzyczne w zakresie rządu czasowników polskich. Omówiono ... -
Wyobrażenia o polskiej przeszłości w literaturze dwudziestolecia międzywojennego i w literaturze współczesnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Tekst dotyczy nauczania wiedzy o przeszłości Polski z wykorzystaniem tekstów literackich (głównie autorstwa Czesława Miłosza). Autor zwraca uwagę na problem tożsamości narodowej Polaków oraz na „trudne miejsca” w historii ... -
Problematyka wizerunkowego modelowania polskości w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego – między obrazem a tekstem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorzy podejmują problematykę, w której kompetencje odbiorcy zbiorowego (studentów podejmujących naukę języka polskiego jako obcego) kształtowane są z wykorzystaniem specyficznej formy podawczej – wizerunku polskości. Jej ... -
Teksty-preteksty, czyli „poezja gramatyki i gramatyka poezji” na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł pokazuje, w jaki sposób utwory poetyckie polskich autorów mogą być wykorzystywane na zajęciach z jpjo. Omawiane teksty literackie stwarzają możliwość przekazania wiedzy zarówno kulturowej, jak i językowej. Zagadnienia ... -
Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, ss. 191
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Urszula Dobesz, Kathrin Hänel, Agnieszka Korman, Małgorzata Pasieka, Magdalena Świątek, Anna Żurek, ABC Polnisch, red. Anna Dąbrowska, Kinga Hartmann, Wydawnictwo GAJT, Wrocław 2009; ABC Polnisch. Lehrbuch, ss. 223 + 2 CD; ABC Polnisch. Arbeitshieft, ss. 194 + 1 CD; ABC Polnisch. Lernspiele, ss. 71; ABC Polnisch. Lehrerhandbuch, ss. 47
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Przemysław Gębala, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009, ss. 200
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)