Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców: Recent submissions
Now showing items 761-780 of 780
-
Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Referat podejmuje temat szczególnego typu komunikacji werbalnej lektorów uczących języka polskiego jako obcego (jpjo) – ustnego poprawiania wypowiedzi studentów. Konfrontuje różne teorie dydaktyczne mówiące o tym, kiedy ... -
Zagadki kryminalne na lekcji języka polskiego jako obcego w funkcji tekstów rozwijających sprawność czytania ze zrozumieniem i kompetencję leksykalną
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule omówiono rolę tekstów w rozwijaniu sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Zaproponowano jeden tekst będący zagadką kryminalną. Do tekstu dołączono przykładowe ćwiczenia, które mogą towarzyszyć czytaniu, ... -
Media audiowizualne na lekcji języka obcego na przykładzie reportażu telewizyjnego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W dobie mediów elektronicznych nasze życie zdominowane jest przez informacje docierające do nas z różnych źródeł, takich jak telewizja, radio czy Internet. Przede wszystkim powszechność tego ostatniego przyczynia się do ... -
Kompetencja komunikacyjna a gatunek – o relacji internetowej na żywo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Powszechnie znane określenia to kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna, socjolingwistyczna i to do nich odwołują się autorzy prac glottodydaktycznych. Zjawiskiem nieco marginalizowanym jest kompetencja tekstowa. W ... -
Analiza interakcyjna jako narzędzie opisu dyskursu medialnego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka upatruje w analizie interakcyjnej narzędzie opisu, które jest w stanie uchwycić specyfikę konkretnego typu dyskursu. Interakcja konstytuuje komunikację i stanowi podstawę odróżnienia głównych form mowy: monologu ... -
Nauczyć prośby: zagadnienia interferencji językowo-kulturowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego w środowisku rosyjskojęzycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł opisuje szereg zagadnień związanych z nauczaniem gatunku prośby po polsku w środowisku rosyjskojęzycznym. Autorka podkreśla, że mimo bliskości języków, duża liczba pozornych podobieństw w zakresie wyrażania prośby ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
Językowy świat polskiej polityki jako materiał dydaktyczny na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Teksty polityków, jako materiały autentyczne, mogą być wykorzystane do rozwijania kompetencji komunikacyjnej. Praca z testami polityków wymaga od nauczyciela odwagi i taktu, ponieważ są one niejednokrotnie przepełnione ... -
Polszczyzna z zagranicy w programach telewizyjnych (kompetencja komunikacyjna celebrytów)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł dotyczy kompetencji komunikacyjnej osób występujących w polskiej telewizji, dla których język polski nie jest językiem funkcjonalnie pierwszym. Ich sprawność językowa została poddana analizie na czterech poziomach: ... -
Analiza wizerunku języka polskiego jako obcego w środowisku internetowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W procesie modelowania wizerunkowego język, tak jak i terytorium, zajmuje wyjątkowe miejsce. Wyjątkowość wynika z faktu, że abstrakcję i towarzyszące jej wyobrażenia sprowadza się do konkretu. Ukonkretniony twór podlega ... -
Onomatopoeia in interactions between advanced students of English. A corpus based study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The aim of this work is to present a pilot study investigating the distribution of phono-iconic phenomena in interactions between learners of English. The study was based on Vienna-Oxford International Corpus of English ... -
Łódzkie minimum leksykalne dla turysty
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem pracy jest zarysowanie programu badań nad tekstami przestrzeni miejskiej. Bez odbiorcy nie da się naukowo stwierdzić istnienia tekstu. W językoznawstwie jednak (inaczej niż w fizyce) obserwator nie jest zredukowany ... -
Czarno na białym. Poezja konkretna na zajęciach językowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Niniejszy artykuł poświęcony jest problemowi wykorzystania poezji konkretnej w glottodydaktyce. Wydaje się bowiem, że wielu nauczycieli języków obcych nie docenia potencjału drzemiącego w tego typu utworach. Mogą one ... -
Nauczanie sprawności komunikacyjnych w grupach ekonomicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem nauczania języka polskiego w grupach ekonomicznych jest przede wszystkim rozwijanie kompetencji uczących się. Kluczowe znaczenie mają umiejętności receptywne czyli rozumienie ze słuchu i czytanie. Istotne znaczenie ... -
Glottodydaktyczna wartość tekstu hybrydalnego w nauczaniu języka obcego (na materiale języka rosyjskiego i polskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem artykułu jest przedstawienie fenomenu tekstu hybrydalnego jako gatunku „nowej kultury pisma” oraz jego roli w dydaktyce języka obcego, zwłaszcza w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej. W tekście zostaną ... -
Uwagi na temat gramatyki onomastycznej (na przykładzie wybranych toponimów obcych i polskich)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł przedstawia prawidłowości w zakresie podstawowych kategorii fleksyjnych (tj. rodzaju, liczby i przypadka) obcych i polskich toponimów. Materiał źródłowy stanowią nazwy państw świata i ich stolic, największe miasta ... -
Dyskurs glottodydaktyczny na łamach „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców” w latach 1987–2013
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W części 1. artykułu zdefiniowano pojęcia: wspólnoty dyskursywnej oraz wspólnoty dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych. Zwrócono uwagę na cele i mechanizmy komunikacji wewnątrz tej grupy, środki przekazu (gatunki ... -
Czy potrzebujemy nowej definicji języka dla potrzeb glottodydaktycznych?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule zakładam, że glottodydaktyka nie jest domeną językoznawczą. To powód, dla którego potrzebujemy poszukać nowej, niezależnej od językoznawstwa definicji nauczanego języka, określanego filozoficznie, kulturowo, ... -
Obraz polskiej kultury ukryty w nazwach łódzkich ulic
(2013)Autorka analizuje nazwy ulic Łodzi z perspektywy glottodydaktycznej. Omawia, jakie elementy polskiej kultury są obecne w miejskich nomina loci i na jaki obraz polskiej kultury się składają. Proponuje także możliwe ich ... -
Rola leksyki w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej cudzoziemców (na materiale języka polskiego i słoweńskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka pokazuje rolę leksyki w nabywaniu kompetencji komunikacyjnej przez cudzoziemców. Zwraca uwagę na „fałszywych przyjaciół”, których udział w słownictwie minimum jest znaczny. Dla języka polskiego i słoweńskiego ...