Arno Schmidt als Kurzgeechichtenschreiber
Streszczenie
W artykule skoncentrowano się na analizie siedmiu krótkich
opowiadań Arno Schmidta, tworzących poprzez wspólnego narratora
cykl nowelek ramowych. Ta forma prozy Schmidta nie cieszyła się
względami badaczy, a przecież stanowi bardzo istotną część twórczości pisarza. W przypadku opowieści Stürenburga mamy do czynienia
z lekką, humorystyczną lekturą, utrzymaną w konwencji münchhaisoniady.
Jest prawdopodobne (na co wskazują pewne fakty),
iż powstanie omawianych opowiadań pozostaje w związku z fascynacją
Schmidta twórczością E. A. Poego, co jest widoczne choćby w
formalnej typizacji omawianych opowiadań.
W trakcie analizy zwrócono uwagą na dualizm nastroju tych
szkiców» pod pozornie błahą, humorystycznie traktowaną rzeczywistością
tkwi w gruncie rzeczy tragiczny i absurdalny świat.
Przy charakterystyce postaci, występujących w cyklu, wskazano
na szczególną umiejętność pisarza wnikliwej obserwacji ludzi i
adekwatnego kreślenia charakterystycznych typów osobowości za po~
mocą języka. “Opowieści Stürenburga" dokumentują wewnętrzny związek
Arno Schmidta z duchem kultury i literatury romantycznej,
zwłaszcza niemieckiej, której w istocie był wielkim miłośnikiem
i propagatorem.
Collections