dc.contributor.author | Grzeszczakowska-Pawlikowska, Beata | |
dc.date.accessioned | 2015-10-05T09:36:08Z | |
dc.date.available | 2015-10-05T09:36:08Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 1427-9665 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12132 | |
dc.description.abstract | Podstawowym warunkiem udanej komunikacji za pomocą języka jest opanowanie sprawności mówienia. Z tego względu rozwój języka mówionego stanowić powinien nadrzędny cel również w kształceniu obcojęzycznym. Mówienie, które uchodzi za bardzo złożony fenomen ludzkiego działania, obejmuje w pierwszym rzędzie tzw. procesy elementarne: oddychanie, artykulację, prozodię, myślenie-mówienie, rozumienie ze słuchu oraz głośne czytanie. Ich poprawny przebieg wpływa z kolei pozytywnie na tzw. procesy kompleksowe, czyli formy dialogowe (rozmawianie z innymi) oraz monologowe (mówienie do innych) w aspekcie retorycznym, a także na warunki produkcji oraz percepcji języka mówionego. Jednym z elementów mówienia jest zatem głośne czytanie tekstów własnych bądź obcych, którego sukces uwarunkowany jest z jednej strony poprawnością fonetyczną, a z drugiej wynikającą z tekstu realizacją struktur rytmiczno-prozodycznych. Mimo ogromnego znaczenia głośnego czytania zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym (por. np. czytanie wiadomości w mediach) wykształcenie tej umiejętności w języku docelowym w praktyce często jest pomijane. Celem niniejszego artykułu jest zatem przedstawienie sekwencji ćwiczeń, która w sposób systematyczny pozwoli opanować sztukę głośnego czytania. Jako materiał ćwiczeniowy posłuży temu celowi autentyczne teksty z gatunku "wiadomości prasowe", które z kolei ze względu na różnorodność poruszanej w nich aktualnej problematyki stanowią punkt wyjścia do wyrażania własnej opinii oraz dyskusji. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Drukarnia Cyfrowa i Wydawnictwo "Piktor" | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Germanica;7 | |
dc.title | Ausbildung phonetischer Merkmale des Deutschen als Fremdsprache unter Anwendung von Pressetexten. Einige Prämissen | pl_PL |
dc.title.alternative | Kształcenie cech fonetycznych w języku niemieckim jako obcym z wykorzystaniem tekstów prasowych | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Redakcja "Folia Germanica" | pl_PL |
dc.page.number | 53-68 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.date.defence | 2011 | |