Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStachyra, Grażyna
dc.date.accessioned2015-09-29T17:48:36Z
dc.date.available2015-09-29T17:48:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2353-1908
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12011
dc.description.abstractUstawa o Radiofonii i Telewizji uchwalona w grudniu 1992 roku dała podwaliny nowego porządku medialnego w Polsce po upadku komunizmu. Mimo kilku nowelizacji, jest wciąż obowiązującym aktem. Jedną z istotnych regulacji wprowadzonych ustawą jest pojęcie „misyjności” nadawców publicznych, jednak artykuł 21 nie definiuje precyzyjnie tego pojęcia. Zamiast tego nakłada jedynie na publicznych nadawców obowiązek realizowania licznych zadań. Ustawa opisuje dziewięć ogólnych zaleceń dotyczących obszarów realizacji misji. Chociaż dotyczą tylko nadawców publicznych, niektóre z nich można odnaleźć u nadawców społecznych i (w pewnym stopniu) komercyjnych. Artykuł analizuje pojęcie „misji publicznej” w polskim radiu nie tylko w aspekcie prawnym, ale też poprzez refleksję nad zawartością programową stacji radiowych w kontekście współczesnego dyskursu publicznego. Pojawienie się niepublicznych nadawców w latach dziewięćdziesiątych zaowocowało głównie rozrywkowymi strategiami programowymi adresowanymi do precyzyjnie definiowanych, dobrze sytuowanych, przedsiębiorczych odbiorców. Skutkowało to wykluczeniem niektórych grup słuchaczy (np. rolników, emerytów, dzieci) ze sfery zainteresowań komercyjnych stacji. Z drugiej zaś strony media publiczne (oraz do pewnego stopnia społeczne) zostały związane narzuconym im obowiązkiem wypełniania misji. Problem „misyjności” (lub jej braku), jej zakresu oraz sensu, był dyskutowany w ciągu ostatnich dwóch dekad. Niniejszy artykuł przybliża te kwestie.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectmisja radiapl_PL
dc.subjectsystem mediówpl_PL
dc.subjectstrategia programowapl_PL
dc.subjecttreści radiowepl_PL
dc.subjectradio publicznepl_PL
dc.subjectstacje komercyjnepl_PL
dc.subjectspołeczność radiowapl_PL
dc.titleThe Notion of ‘Mission’ in Radio Broadcasting in Polandpl_PL
dc.title.alternativePojęcie „misji” w polskiej radiofoniipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number89-106pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMaria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland, 20-080 Lublin, Plac Litewski 3.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrażyna Stachyra – Assistant Professor, Ph. D. in the field of Media Communication at Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. Vice-chair of ECREA’s Radio Research Section (European Communication Research and Education Association), author of the book Gatunki audycji w radiu sformatowanym (Genres of the formatted radio), Lublin 2008; editor of volume Radio – Community, Challenges, Aesthetics, Lublin 2013; author of various paper i.e. The Radio Plays Games [in:] European Journal of Communication, vol 27 (3), Sage: London 2012; Radio in the workplace. A liminal medium between work and leisure, [in:] Media Culture & Society, vol 37 (2), Sage: London 2015. Research areas: new forms of radio genres, anthropological contexts of radio communication, modern radio aesthetics, voice techniques in radio.pl_PL
dc.referencesBeliczyński J., Misja i wizja regionalnego radia publicznego, „Studia Medioznawcze” 2006, nr 3 (26), s. 32–47.pl_PL
dc.referencesCzego nas uczy Radio Maryja? Socjologia treści i recepcji rozgłośni, red. nauk. I. Krzemiński, WAiP, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesDoliwa U., Od duetu do tercetu. O rozwoju trzeciego sektora radiowego w Europie, [in:] Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy różne drogi rozwoju?, eds. A. Jaskiernia, J. Adamowski, Warszawa 2012, pp. 307–322.pl_PL
dc.referencesDrożdż M., Misyjność radia lokalnego, [in:] Radio i społeczeństwo, eds. G. Stachyra, E. Pawlak- -Hejno, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011.pl_PL
dc.referencesDzierżyńska-Mielczarek J., Rynek radiowy w Polsce w latach 2001–2011, „Zeszyty Prasoznawcze” 2012, nr 4, pp. 30–53.pl_PL
dc.referencesGordon J., A comparison of a sample of new British community radio stations with a parallel sample of established Australian community radio stations, “3CMedia, Journal of Community, Citizen’s and Third Sector Media and Communication” 2006, 2, pp. 1–16.pl_PL
dc.referenceshttp://www.radiotrack.pl/index.php/wyniki/ranking.html, figures for November 2013–January 2014 [accessed: 10.03.2014].pl_PL
dc.referenceshttp://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czy-rozglosnie-regionalne-polskiego-radia-nie-realizuja-misji [accessed: 20.03.2014].pl_PL
dc.referencesJakubowicz K., Jaka przyszłość mediów publicznych?, „Biuletyn Informacyjny” 2004, nr 7/8/9, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.pl_PL
dc.referencesJakubowicz K., Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, WAiP, Warszawa 2007, p. 80– 116.pl_PL
dc.referencesKleinsteuber H.J., Sonnenberg U., Beyond Public Service and Private Profit. International Experiences with Non-commercial Local Radio, “European Journal of Communication” 1990, 5 (1), pp. 87–106.pl_PL
dc.referencesKRRiTV 2013.pl_PL
dc.referencesLewis P., Finding and funding Voices: the London experience, Information, Society and Justice 2008, Vol. 2, Issue 1, pp. 5–20.pl_PL
dc.referencesMedia Publiczne 2012, KRRiTV, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/ spr2013/aneks_2013.pdf [accessed: 4.04.2014].pl_PL
dc.referencesMier ejewska B., Polityka medialna, [in:] Media, komunikacja, biznes elektroniczny, ed. B. Jung, Difin S.A., Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesNissen Ch., Public Service Media in the Information Society, report prepared for S-PSB, 2006, Strasbourg: Council of Europe, http://www.coe.int/T/E/Human_Rights/media/1_Intergovernmental_ Co-operation/MC-S-PSB/H-Info%282006%29003_en.pdf, [in:] K. Jakubowicz, Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, WAiP, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesOBOP 2008.pl_PL
dc.referencesParlament Rzeczpospolitej Polskiej (2001), Ustawa z dnia 1 lutego 2001 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-1-lutego-2001-r-o-zmianie- -ustawy-o-radiofonii-i-telewizji [accessed: 11.10.2011].pl_PL
dc.referencesPenc J., Leksykon biznesu, Wydawnictwo Placet, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Kulturowy przekaz radia, [w:] Radio i społeczeństwo, eds. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011.pl_PL
dc.referencesQuoted after Broadcasting act of 29 December, chapter 4 art. 31–32, Dz. U. 1993 Nr 7.pl_PL
dc.referencesRadio Track Report 2013.pl_PL
dc.referencesRichter W.A., Radio. A Complete Guide to the Industry, New York: Lang 2006.pl_PL
dc.referencesStachyra G., The communicational aspects of radio convergence process – remarks upon “the radio on vision” and web-radio, [in:] Convergence: Media in Future, eds. A. Baczyński, M. Drożdż, IDIKS UPJPII, Kraków 2012, p. 179–197.pl_PL
dc.referencesStachyra G., The Radio Afterlife. Three Spheres of Communication and Community, [in:] Radio evolution. Communication and Society Research Centre, eds. M. Oliveira, P. Portela, L.A. Santos, University of Minho Braga 2012.pl_PL
dc.referencesWielopolska-Szymura M., Program Trzeci Polskiego Radia – poszukiwanie nowej formuły programowej, [in:] Radio i społeczeństwo, eds. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011.pl_PL
dc.referenceswww.press.pl/newsy/pokaz.php?id=24997&strona=&idd [accessed 20.01.2011].pl_PL
dc.referenceswww.wirtualnemedia.pl [accessed: 25.01.2011].pl_PL
dc.referencesWyrwich M., Misja to nie pusty slogan, „Niedziela” 2010, pp. 22–23.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrazyna.stachyra@poczta.umcs.lublin.plpl_PL
dc.relation.volume28pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord