dc.contributor.author | Worsowicz, Monika | |
dc.date.accessioned | 2015-09-29T16:52:08Z | |
dc.date.available | 2015-09-29T16:52:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12004 | |
dc.description.abstract | The article is dedicated to aspects of a journalist’s work published between 1996–2014 in
the professional monthly magazine Press, aimed at people interested in media, advertisement and
public relations. These statements help other media professionals become familiar with the work
experience of their colleagues, as well as help acquaint new entrants to the profession with the rules,
difficulties and dilemmas associated with this work. The author classifies and defines three types
of published texts: those written in an instructional form, those which approach the conventions
of an informative article, and finally, copyright protected publications. An analysis of these texts
leads to a conclusion that the primary aims of the publication have led its authors to focus attention on perceptions and the practical dimensions of the knowledge being shared. They use detailed descriptions,
and have gradually abandoned ready solutions, encouraging readers instead to consider
a range of possibilities; they also illustrate their suggestions with examples from personal experience.
They do not fail to provide enlightening recollections of their own mistakes or detail the difficult
beginnings of their own careers. The role models presented demand from the reader an ability
to synthesize various elements. The original structure of the publication as well as its thoughtful and
recollection-driven approach to the subject helps to achieve this. An awareness of the technical nature
of texts urges experienced journalists to explain in plain terms the ins and outs of the profession
by presenting specific events, making comparisons, and offering brief advice or warnings. This also
relates to the language of expression they use, which makes even the official and hackneyed style of
instructional discourse easy to understand. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | |
dc.subject | Press magazine | pl_PL |
dc.subject | journalism workshop | pl_PL |
dc.subject | journalist | pl_PL |
dc.title | Perswazyjnie o warsztacie dziennikarskim (na przykładzie publikacji w rubryce „Media – warsztat” miesięcznika „Press”) | pl_PL |
dc.title.alternative | Journalistic Craft in a Persuasive Manner (based on a publication in a column entitled “Media – Good Practice” in the month periodical Press) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 121-132 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej; 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Worsowicz – prowadzi zajęcia z zakresu gatunków dziennikarskich, retoryki i edycji tekstów
naukowych. Autorka monografii pt. O „duchu stosowności”. Teoria retoryczna a współczesna
praktyka medialna (Łódź 2013) oraz publikacji z zakresu dziennikarstwa prasowego,
ewolucji dziennikarskich form wypowiedzi, edytorstwa prasowego. Współredaktorka opracowań,
m.in. z zakresu dziennikarstwa śledczego (News i dziennikarstwo śledcze wobec wyzwań
XXI wieku, red. M. Palczewski, M. Worsowicz, Łódź 2010), stylu, mediów i komunikacji (Styl
– dyskurs – media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź 2010). | pl_PL |
dc.references | Beylin M., Instrukcja wiązania krawata, „Press” 2001, nr 5, s. 48. | pl_PL |
dc.references | Bojańczyk J., Oswoić modę, „Press” 2005, nr 3, s. 56–57. | pl_PL |
dc.references | Brzozowicz G., Sposób na artystę, „Press” 1999, nr 3, s. 36. | pl_PL |
dc.references | Bugajski R., Podręczna instrukcja realizacji materiałów agencyjnych dla telewizji, „Press” 1998, nr 8, s. 35. | pl_PL |
dc.references | Curtius E.R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, wyd. 2, Universitas, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Czejarek R., Czas na Lato, „Press” 2004, nr 7, s. 40–42. | pl_PL |
dc.references | Druszcz W., Patrzeć fabularnie, „Press” 2006, nr 9, s. 44–46. | pl_PL |
dc.references | Dunin K., Maszynka sensów, „Press” 2003, nr 9, 39–40. | pl_PL |
dc.references | Fenstermacher G.D., Soltis J.F., Style nauczania, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Giełżyński W., Jak układać reportaże, czyli 21 przykazań niezobowiązujących, „Press” 1996, nr 4, s. 26–28. | pl_PL |
dc.references | Grochowska M., Z buntu, gniewu i z lęku, „Press” 2006, nr 3, s. 53–55. | pl_PL |
dc.references | Hollender B., Agenci wywiadu, „Press” 2009, nr 2, s. 31–33. | pl_PL |
dc.references | Jachowicz J., Sztuka podstępu, „Press” 1998, nr 6, s. 28–30. | pl_PL |
dc.references | Jazownik L., Społeczny sens oraz społeczne funkcjonowanie wartości, aksjologii i edukacji aksjologicznej. Analiza metadyskursywna i jej edukacyjne implikacje, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia – badania – metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007, s. 25–35. | pl_PL |
dc.references | Kanios A., Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego, http://www.pwsw.pl/download,bmV3c19maWxlcyNhOjE6e3M6NzoibmV3c19pZCI7aTo1MTAyO30jNjA4. html [dostęp: 31.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, PWN, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Kożdoń-Dębecka M., Informacja, [w:] M. Kożdoń-Dębecka i in., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Wydawnictwo Skorpion, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Krysowata J., Musi nie pasować, „Press” 2004, nr 3, s. 56–57. | pl_PL |
dc.references | Lindenberg G., Testament prezesa, czyli jak pisać w „Super Expressie”, „Press” 1996, nr 3, s. 15–17. | pl_PL |
dc.references | Lipko T., Palce między drzwi, „Press” 1999, nr 12, s. 36–37. | pl_PL |
dc.references | Litania zarzutów, „Press” 2011, nr 2, s. 3–4. | pl_PL |
dc.references | Marks M., Ważny jest nastrój, „Press” 1998, nr 3, s. 21–22. | pl_PL |
dc.references | Paradowska J., Bywanie i notes, „Press” 1999, nr 6, s. 44. | pl_PL |
dc.references | Puzynina J., Język wartości, PWN, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Ruszpel M., Obcy na pokładzie, „Press” 2012, nr 5, s. 55. | pl_PL |
dc.references | Skory T., Radioaktywność w Sejmie, „Press” 1999, nr 5, s. 42–43. | pl_PL |
dc.references | Smoleński P., Musi Cię obchodzić, „Press” 1996, nr 11, s. 44–45. | pl_PL |
dc.references | Sułek A., Przepis na notę, „Press” 1998, nr 10, s. 58. | pl_PL |
dc.references | Wittenberg A., Andrzej Skworz. Redaktor naczelny „Press” sam siebie ogłosił moralnym liderem polskich mediów, http://natemat.pl/37461,andrzej-skworz-redaktor-naczelny-press-sam-siebie- oglosil-moralnym-liderem-polskich-mediow [dostęp: 31.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | Zielińska-Pękał D., O poradnictwie zapośredniczonym, [w:] Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, red. E. Kondracka, A. Łysak, b.w., Wrocław 2009. | pl_PL |
dc.references | Zieliński P., Rysie na antenie, „Press” 2012, nr 8, s. 44. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mowors@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 28 | pl_PL |