Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOlejnik, Ewelina
dc.date.accessioned2015-09-16T13:18:51Z
dc.date.available2015-09-16T13:18:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11843
dc.description.abstractThe basic of this research is vocabulary used in women’s magazines such as “Twój Styl” and “Świat Kobiety” and also in „Men’s Health” magazine (of which target group are men). Superior aim of the article is to show persuasion techniques, which are stimulating attitudes that should accompany desirable behaviours. Comparison analysis enabled to indicate similarities and differences in the way of persuasive realization of texts about fashion directed to both sexes/ genders. For the sake of inner stratification of persuasion techniques and wide range of examples there has been done a review based on a mixed criteria. That enabled to present the persuasion issue in many contexts. On the basics of language material there has been presented following groups: Semantic Categories, Grammar Means, Lexical Means. Metaphor is incredibly productive example of persuasion techniques. Its specific case, which is personification, is the basic of four metaphoric models specified in this part: Metaphor of power, Metaphor based on the human relationships scheme, Metaphor of life’s stages, Metaphor of living in the world of culture and art. The last separated way of persuasion is to use image as a technique that is accompanying language strategies – especially characteristic and suggestive phenomenon which is easy to be seen in fashion texts. Semantic categories partially enabled to put in order language persuasion techniques. In vocabulary of women’s fashion as well as in vocabulary of men’s one, they are represented very strongly which is confirmed by the size of the part dedicated to them. The category of neutrality has turned out to be more representative for men’s fashion vocabulary. On the other hand realization of erotic category has appeared in texts for women only. One could separate grammatical-morphological and lexical means of persuasion from all analysed magazines. In the summary the author says that all the stereotypes, ways of thinking and judgements of specific phenomenons from the world of fashion are being copied by creating and consolidating words connotations.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;45
dc.titleTechniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój Styl”, „Świat Kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s Health” (roczniki 2005, 2006, 2007)pl_PL
dc.title.alternativePERSUASION TECHNIQUES IN NEWSPAPERS TEXTS ABOUT FASHIONen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number129-156pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBralczyk J., O języku polskiej propagandy politycznej, [w:] Współczesna polszczyzna, red. H. Kurkowska, Warszawa 1981, s. 339–343pl_PL
dc.referencesGłowiński M., Słownik terminów literackich, Wrocław 1988.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., O funkcji impresywnej zdań stwierdzających, [w:] Nowo-mowa. Materiały z sesji naukowej poświęconej problemom współczesnego języka polskiego odbytej na Uniwersytecie Jagiellońskim w dniach 16 i 17 stycznia 1981 r., Londyn, s. 74.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, „Język a kultura; funkcje języka i wypowiedzi”, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, t. 4, Wrocław 1991, s. 11–28.pl_PL
dc.referencesLewiński P. H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999pl_PL
dc.referencesMichalewski K., Kreowanie wartości wyrazów, [w:] Współczesna leksyka, red. K. Michalewski, Łódź 2001, s. 3–8.pl_PL
dc.referencesOżóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001.pl_PL
dc.referencesPuzynina J., O dyskursie oceniającym i dyrektywnym w tekstach prasy codziennej, „Poradnik Językowy” 1984, z. 2, s. 69–78.pl_PL
dc.referencesRejakowa B., Metaforyka świata mody a świat ubrań, materiałów, kolorów, stylów, [w:] Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków 2000, s. 197–205.pl_PL
dc.referencesSiwek A., Perswazja i sposoby jej wyrażania w miesięczniku „Twój Styl”, „Poradnik Językowy” 2002, z. 1, s. 29–42.pl_PL
dc.referencesSiwek, Środki gramatyczne w funkcji perswazyjnej (na materiale z „Twojego Stylu”), „Poradnik Językowy” 2002, z. 2, s. 25–34.pl_PL
dc.referencesSzymanek K., Sztuka argumentacji: słownik terminologiczny, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesTokarski R., Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesZinczuk M., Stylistyczne aspekty analizy reklamy prasowej, [w:] Język polski. Współczesność. Historia IV, s. 189–199.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord