Wykorzystanie koncepcji produktu w analizie związków turystyki i kultury fizycznej
Streszczenie
Celem artykułu jest prezentacja możliwości prowadzenia badań zmierzających do ukazania wspólnej płaszczyzny turystyki
i kultury fizycznej z wykorzystaniem podejść oraz metod wypracowanych i stosowanych na gruncie nauk ekonomicznych. Uwagę w tym
zakresie skoncentrowano na kategorii produktu, którą potraktowano jako koncept teoretyczny, z pomocą którego możliwe jest przedstawienie
struktury podróży turystycznej, także w tej jej części, która odnosi się do wartości i form aktywności człowieka związanych z kulturą
fizyczną. Społeczną percepcję cech opisujących tę właśnie sferę podróży starano się zdiagnozować poprzez badania empiryczne, które przeprowadzono
z zastosowaniem conjoint analysis wśród krakowskich studentów. Ich wyniki dowiodły, że przedstawiciele badanej populacji
uczestniczący w podróżach nasyconych aktywnością fizyczną preferują wyjazdy w wysokim stopniu wypełnione cechami, takimi jak
poziom wymaganej odwagi, sprawdzenie swoich możliwości psychofizycznych, rywalizacja z drugim człowiekiem lub przyrodą, element
„przeżycia przygody”, poziom aktywności fizycznej, dostęp do urządzeń sportowych lub rekreacyjnych oraz kontakt z przyrodą, lecz jednocześnie
niskim poziomem ryzyka dla zdrowia lub życia turysty. Zauważono jednak, że preferencje kobiet i mężczyzn wobec natężenia tej
ostatniej cechy wykazują pewne zróżnicowanie.
Collections