Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHoller, Hans
dc.date.accessioned2015-09-04T06:18:48Z
dc.date.available2015-09-04T06:18:48Z
dc.date.issued1982
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11664
dc.description.abstractPowieść Petera Handkego “Die Stunde der wahren Empfindung" Już poprzez imię centralnej postaci - Gregora Keuschniga - odsyła czytelnika do Franza Kafki "Verwandlung". Opowiadanie Kafki znajduje ponadto odbicia w fundamentalnej sferze estetycznej powieści w konflikcie pomiędzy naturą zwierzęcą a instytucją rodziny, względnie pracy. Podobnie jak U Kafki, przemiana bohatera w zwierzę i związane z tym doświadczenie zawiera podwójny aspekt} z jednej strony historycznie ukształtowane instytucje rodziny i etyki pracy widziane są z tej perspektywy jako obce i wrogie, jak to zresztą znalazło wyrazów języku, z drugiej zaś strony owo cofnięcie się do kreatury zwierzęcej umożliwia wyrażenie dotychczas tłumionych życzeń, uwolnienia od moralnych zakazów i wewnętrznego wstydu. U Petera Handkego nie można się jednak ograniczyć wyłącznie do sprzeczności między naturą zwierzęcą a historycznie ukształtowaną mową, jak to ma miejsce w opowiadaniu Kafki. Gregor Ktischnig dochodzi sam do przekonania, że jest wrażliwym, łatwym do zranienia ciałem ludzkim, bezbronnie wystawiony mowie i jej okaleczeniom, rozkazom i zakazom. Stąd też rozważania bohatera powracają stale do okresu dzieciństwa, a więc do czasu, w którym rozpoczęła się "tresura" ciała i strukturalizacja własnego Ja. Dzieciństwo jest w odczuciu bohatera "grzechem pierworodnym", ponieważ wtedy niewinne jeszcze stworzenie doświadczyło pierwszego formowania poprzez mowę i władzę. Ten "powrót" do okresu albo do stanu, któremu obca była jeszcze strukturalizacja języka i władzy, łączy powieść Petera Handkego z bardzo ważną estetyczną sferą ekspresji w austriackiej tradycji literackiej. Przykłady postaci-bohaterów, które pozostają w nie naruszonym jeszcze związku z naturą można mnożyć, począwszy od Grillparzera w "Melusine", aż do Ingeborg Bachmann "Undine". Do tej samej tradycji należą również Karla Krausa apologia kobiety, dziecka i zwierzęcia, bohaterowie Kaspara Hausera, podobnie jak "Sigismund" Hofmannsthals czy "Kaspar" Handkego. Błazen ("Hanswurst") teatru jarmarcznego, ta zmysłowa i rozśmieszająca figura, będąca w konflikcie z historią władzy i panowania, reprezentuje w tradycji literackiej plebejskie warianty napiętego stosunku pomiędzy ciałem i mową. Tej samej naturalnej sprzeczności pomiędzy zwykłym egzystowaniem dla samego siebie a historycznie ukształtowanym językiem odpowiada również naturalna forma pojednania. Jest to mistyczna zgodność z czystą egzystencją rzeczy, gdzie "nic nie jest już od siebie oddzielone" i gdzie nie odczuwa się już egzystencji ciała.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;6
dc.titleTradition und Gegenwart eines österreichischen Themas: Sprache und Leib in Peter Handkes Roman "Die Stunde der wahren Empfindung"pl_PL
dc.title.alternativeTradycja i współczesność austriackiego tematu; mowa i ciało w powieści Petera Handkego "Die Stunde der vahren Empfindung“pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number93-107pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAustriapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord