Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKlimkiewicz, Aldona
dc.date.accessioned2015-07-03T10:30:55Z
dc.date.available2015-07-03T10:30:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/10570
dc.description.abstractIt is part of the social and economic policy to gradually raise the retirement age up to 67 years for both genders, aimed at reduction of effects of unfavourable changes in the age structure of the society, and staving off the crisis of public finances. The raised retirement age should imply gradual increase of social insurance funds based on pension contributions, and rein in expenses on benefits paid. Because of quite a long time frame, it is difficult to say whether or not the raised retirement age will be a success. Therefore, in order to make the reform successful it is necessary to carry out concurrent actions concerning education, health protection, labour market, etc. It is vital to take effective measures in the social and economic sphere aimed at providing older employees with workplaces that would motivate them to remain professionally active for longer. If such circumstances in the countryʼs social and economic policy were overlooked, the success of the age raising itself would be at risk, and it might produce some adverse effects like increased unemployment rates, especially among employees at the pre-retirement age.pl_PL
dc.description.abstractStopniowe podwyższanie wieku emerytalnego do poziomu 67 lat dla obu płci stanowi element polityki społeczno-gospodarczej mającej na celu niwelowanie skutków mało korzystnych przemian w strukturze wiekowej społeczeństwa oraz powstrzymanie kryzysu finansów publicznych. Podniesienie wieku emerytalnego ma oznaczać stopniowy wzrost dochodów funduszy ubezpieczeń społecznych z tytułu składki emerytalnej i utrzymanie w ryzach wydatków na rzecz realizacji świadczeń. Z uwagi na daleką dość perspektywę, trudno przesądzać o powodzeniu i jednoznacznych skutkach społecznych i ekonomicznych podniesienia wieku. W związku z tym, zapewniając powodzenie reformy, należy również prowadzić kompleksowe działania towarzyszące w zakresie edukacji, ochrony zdrowia, rynku pracy, itd. Istotne jest dokonanie efektywnych działań w sferze społeczno-gospodarczej mających na celu zapewnienie miejsc pracy dla dojrzałych pracowników oraz mobilizujących tych ostatnich do dłuższej aktywności zawodowej. Pominięcie tych okoliczności w polityce społeczno-ekonomicznej kraju zagraża realizacji celów samego podwyższenia wieku emerytalnego, jak również może wywołać zjawiska niepożądane, np. wzrost liczby bezrobotnych, zwłaszcza w grupie pracowników w wieku przedemerytalnym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica;296
dc.subjectretirement agepl_PL
dc.subjectpublic financespl_PL
dc.subjectlabour marketpl_PL
dc.subjectwiek emerytalnypl_PL
dc.subjectfinanse publicznepl_PL
dc.subjectrynek pracypl_PL
dc.titleZmiana granicy wieku emerytalnego jako element racjonalizacji wydatków emerytalnychpl_PL
dc.title.alternativeChange to the Retirement Age Limit as an Element of Rationalisation of Pension Expensespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[41]-53pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Ubezpieczeńpl_PL
dc.referencesBarr N., Ekonomika polityki społecznej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1993pl_PL
dc.referencesOręziak L., Zagrożenie dla finansów publicznych i emerytur, „Analizy BAS” 2011, nr 2(46), (wydanie specjalne), Biuro Analiz Sejmowychpl_PL
dc.referencesPensions at a Glance. Retirement-income Systems in OECD and G20 Countries, OECD 2011pl_PL
dc.referencesSzczepański M., Dylematy reformy polskiego systemu emerytalnego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006pl_PL
dc.referencesŻukowski M., Systemy emerytalne a aktywność zawodowa – w Polsce i innych krajach UE, [w:] J. Orczyk, M. Żukowski (red.), Aktywizująca polityka społeczna, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu” 2007, nr 89, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznańpl_PL
dc.referencesComparative tables on social protection, MISSOC 2012; http://www.missoc.org/MISSOC/INFORMATIONBASE/ COMPARATIVETABLES/MISSOCDATABASE/comparativeTables SearchResult.jsppl_PL
dc.referencesDepartament Statystyki, Ważniejsze informacje z zakresu ubezpieczeń społecznych – 2008 r., ZUS, Warszawa, maj 2009pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, DzU 2012, nr 0, poz. 637, www.sejm.gov.plpl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, DzU 2009, nr 205, poz. 1585 ze. zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, DzU 2009, nr 153, poz. 1227 ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych, DzU 2008, nr 237, poz. 1656 ze zm.pl_PL
dc.referencesUzasadnienie do rządowego projektu zmiany ustawy o emeryturach i rentach z FUS (druk 329), www.sejm.gov.plpl_PL
dc.referenceswww.zus.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord