Social Bonds and Mass Organizations in the Rural Milieu
Streszczenie
W niniejszym artykule analizujemy układy więzi społecznych
zachodzące pomiędzy instytucjonalną infrastrukturą środowiska wiejskiego
reprezentowaną przez sformalizowane organizacje masowe a
kulturowymi orientacjami mieszkańców wsi. Innymi słowy, interesować
nas będzie problem sprowadzający się do pytania: jakiego typu
nastawienia i zachowania wobec funkcjonujących na wsi organizacji
masowych przejawiają jednostki socjalizowane zwykle według
innych celów kulturowych aniżeli cele organizacji?
Pojęcie celów kulturowych - wprowadzone za R.K.Mertonem oznacza
tu "kulturowo zdefiniowane zamierzenia i zainteresowania
dla wszystkich lub dla różnie umiejscowionych członków społeczeństwa".
Aby udzielić odpowiedzi na tak sformułowane pytanie, w
artykule staramy się przedstawić zarówno: a) motywy przynależności
do organizacji masowych, b) identyfikację psychiczną badanych
z organizacjami, jak i c) wzory uczestnictwa jednostek w organizacjach,
czyli względnie powtarzające się sposoby grania ról
członkowskich w danej organizacji i sposoby wchodzenia w sieć
interakcji z daną strukturą poprzez określone podmioty w mniej
lub bardziej uświadomiony i dający się wyodrębnić behawioralnie
sposób.
Obiektem obserwacji uczyniono zatem organizacje spełniające
wymogi zarówno struktur formalnych, jak i masowybh. Przymiotnik
"masowy" nie sprowadza się w naszym rozumieniu jedynie do liczebności
składu danej struktury. Drugą cechą organizacji masowych jest fakt, że ich działalność polega yłdwnie na mobilizowaniu
swoich członków do zachowań zbiorowych, poprzez które manifestowana
jest głównie przynależność. Wreszcie trzecią cechą organizacji
masowych jest unifikacja i standaryzacja treści ich
programów działania zorientowanych na pozyskanie masowego odbiorcy.
Analizie poddano trzy typy organizacji masowych funkcjonujących
w środowisku wsi polskiej: kościoła, organizacji politycznych
oraz organizacji obsługi wsi i rolnictwa.
Dominujący typ więzi z organizacjami masowymi występujących
w środowisku wiejskim jaki wyłania się z niniejszych rozważań
można nazwać postawą czy też nastawieniem adaptacyjnym. Jego istota
sprowadza się do silnej orientacji na własną grupę pierwotną
i instrumentalnego traktowania organizacji formalnych. Innowacyjność
tej postawy polega na tym, że jednostka nie uznając
a czasami i nie akceptując ideologicznych przesłanek działania
struktur zgłasza do nich akces i wszystkimi dostępnymi sobie
środkami stara się ową strukturę uczynić sobie przydatną. Czyni
to zwykle poprzez personalne kontakty i nie pomija przy tym sposobów
niezgodnych z formalnym ustawodawstwem, ale zwyczajowo utrwalonych.
Zresztą wszystkie sposoby postępowania są przyzwalane
o ile prowadzą do osiągnięcia dobra grupy pierwotnej. Powyższy
utylitarnie zorientowany wzór uczestnictwa wykazuje trwałość
w czasie. Jego wytłumaczenia należy szukać nie tyle w sferze
świadomości społecznej, co przede wszystkim w zbyt dużej
nieodpowiedniości elementów struktury instytucjonalnej w stosunku
do naczelnych wartości kulturowych, powszechnie akceptowanych
i uznawanych w środowisku wiejskim.
Collections